Με αφορμή την 2α Απριλίου Παγκόσμια ημέρα ευαισθητοποίησης για τον αυτισμό Οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων του 6ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου & Νηπιαγωγείου Αθηνών και του 10ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αθηνών εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση με συγκεκριμένες προτάσεις για τα ειδικά σχολεία.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου…
Θέμα: 2α Απριλίου Παγκόσμια ημέρα ευαισθητοποίησης για τον αυτισμό
Ο αυτισμός έγινε μια διακριτή διαταραχή στην Ελλάδα μόλις στα μισά της δεκαετίας του ’90. Οι αγωνιώδεις προσπάθειες των γονέων εκείνη τη χρονική περίοδο ήταν εκείνες που οδήγησαν τους φορείς της πολιτείας να αναγνωρίσουν επίσημα τη διαταραχή αυτή όταν ήδη σε άλλες χώρες όχι μόνο ήταν γνωστή αλλά διερευνούσαν μεθοδολογίες για τη στοχευμένη θεραπευτική της προσέγγιση. Σήμερα περίπου τριάντα χρόνια μετά η μέρα αυτή για την ευαισθητοποίηση κοινωνίας και πολιτείας σχετικά με τον αυτισμό, μας θυμίζει δυστυχώς ότι τα βήματα που έχουν γίνει δεν είναι αρκετά και πρέπει να αγωνιζόμαστε κάθε μέρα για τα αυτονόητα.
Δεν είναι δυνατόν να θεωρούμε ότι η μέριμνα για τη βελτίωση της ζωής των παιδιών με αυτισμό και των οικογενειών τους ενισχύεται με ουσιαστικό τρόπο εάν φωταγωγηθεί το βράδυ της 2ας Απριλίου με μπλε χρώμα η πύλη του Ανδριανού ή το σιντριβάνι της Ομονοίας, όταν γνωρίζουμε πόσα πράγματα πρέπει να γίνουν σε όλους τους τομείς.
Μην ξεχνάμε ότι η Ειδική αγωγή δεν έχει επαρκείς και ικανές εγκαταστάσεις, στα ειδικά σχολεία της Ελλάδος δεν υπάρχουν βιβλία και βοηθήματα ή εγκεκριμένο εκπαιδευτικό λογισμικό. Αντιλαμβανόμαστε καθημερινά και με σκληρό τρόπο ότι ζούμε σε μια κοινωνία που ακόμα δεν είναι ώριμη να αποδεχθεί τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και να τα αγκαλιάσει δίνοντας τους ίσες ευκαιρίες με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Είναι τουλάχιστον λυπηρό αν όχι εξοργιστικό, να μιλάμε για μια σύγχρονή κοινωνία συμπερίληψης και να υπάρχουν περιστατικά δίωξης παιδιών με ειδικές ανάγκες από σχολεία γενικής αγωγής.
Κοινή επιστολή φορέων για το Ειδικό Σχολείο «φάντασμα» στην Αθήνα
Κοινή επιστολή φορέων για το Ειδικό Σχολείο «φάντασμα» στην Αθήνα
Οι παρεμβάσεις που απαιτείται να γίνουν αφορούν στις κάτωθι θεματικές ενότητες:
Α. Λειτουργία και στελέχωση των ειδικών σχολείων – προσλήψεις Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, Αναπληρωτών και Ωρομισθίων
Όπως είναι γνωστό οι προσλήψεις διενεργούνται σήμερα από το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Αττικής (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.). Η έως σήμερα εμπειρία έχει δείξει, ότι δεν είναι διάφανος και κατανοητός στους γονείς ο τρόπος που το Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π. κάνει τις τοποθετήσεις προσωπικού ειδικοτήτων στα ειδικά σχολεία και με ποια προτεραιότητα, σχετικά με τα κενά που υφίστανται στις σχολικές μονάδες. Ακριβώς για την διόρθωση αυτής της κατάστασης προτείνουμε το πρώτο πενθήμερο του Σεπτέμβρη να συμπληρώνεται κάθε σχολική μονάδα με τα κενά της, με αυτόματο αλγόριθμο με βάσει συγκεκριμένες αναλογίες ειδικοτήτων στο πρώτο κύκλο προσλήψεων. Ομοίως και για τα κενά σε εκπαιδευτικούς δασκάλους και καθηγητές που προσλαμβάνονται μέσω ΠΥΣΠΕ.
Β. Κτιριακές υποδομές, παροχή βιβλίων και ειδικού λογισμικού σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης της ειδικής αγωγής Οι κτιριακές υποδομές της ειδικής αγωγής είναι ελλιπείς και δεν καλύπτουν τις ανάγκες των αυτιστικών παιδιών ενώ την ίδια στιγμή η διαταραχή μεγεθύνεται με γεωμετρικούς ρυθμούς. Προκαλεί δε, αλγεινή εντύπωση το γεγονός ότι στη πρωτεύουσα της χώρας μας ο δήμος Αθηναίων, δεν διαθέτει υποδομή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ) ενώ δεν υφίσταται ως έννοια η μεταλυκειακή εκπαίδευσης. Η πρώτη προσπάθεια για την δημιουργία βιβλίων ειδικής αγωγής από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το ΤΕΙ Πατρών το 2012, έμεινε για ανεξήγητο λόγο στο ηλεκτρονικό ράφι και ουδέποτε διανεμήθηκε στα σχολεία. Στο ειδικό λογισμικό παρότι είμαστε παραγωγοί ως χώρα, από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, παρά ταύτα το Υπουργείο Παιδείας τα αγνοεί και δεν τα συστήνει ως εκπαιδευτικά εργαλεία.
Γ. Κάλυψη των επιπρόσθετων αναγκών των οικογενειών και των ατόμων με ειδικές ανάγκες
Σε αρκετές περιπτώσεις το κόστος για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των παιδιών, αναλώσιμα, είδη υγιεινής, ορθοπεδικά κα, είναι πολύ υψηλό και δυστυχώς δεν καλύπτεται από τους ασφαλιστικούς φορείς. Επίσης η μεγάλη πλειονότητα των ΑΜΕΑ κρίνεται από τα ΚΕΠΑ με οικονομικά και όχι ιατρικά κριτήρια, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειονότητα αυτών παρότι είναι βαριά ισόβια περιστατικά καταδικάζεται στο μικρό επίδομα των 313 € μηνιαίως, ποσό που δεν επαρκεί για τον βιοπορισμό τους.
Δ. Βελτίωση του πλαισίου μεταφοράς των παιδιών μας με λεωφορεία δημοσίας χρήσεως Όπως είναι γνωστό η μεταφορά των παιδιών στα ειδικά σχολεία διενεργείται με μειοδοτικό διαγωνισμό από λεωφορεία δημοσίας χρήσεως. Η διαδικασία έχει φανεί τι χρειάζεται βελτιώσεις όσον αφορά την δημιουργία Μητρώου Μεταφορέων, την αξιολόγηση αυτών όσον αφορά την ποιότητα του μεταφορικού μέσου, θέματα ασφάλειας, τον οδηγό, την επάρκεια της συνοδού, και σε περίπτωση καταγγελίας σύμβασης από μέρους του σχολείου ή των γονέων, δεν πρέπει να επαναλαμβάνεται ο διαγωνισμός από την Περιφέρεια αλλά να ανατίθεται στον επόμενο κατά σειρά μειοδότη μεταφορέα.
Με την ελπίδα ότι η παρούσα επιστολή όχι μόνο θα ευαισθητοποιήσει αλλά και θα κινητοποιήσει τους ιθύνοντες ώστε να αντιμετωπίσουν την ημέρα αυτή με ουσιαστικό τρόπο
Οι υπογράφοντες γονείς και φίλοι των παιδιών της ειδικής αγωγής.