Η αναπηρία και οι περιορισμοί που αυτή επιφέρει καθορίζουν τις ανάγκες μετακίνησης, την όλη διαδικασία της αγοράς αυτοκινήτου αλλά και το χρηματικό ποσό που πρόκειται να δαπανηθεί.
του Νεκτάριου Βεντούρη – Πατέρας Παιδιού με Αναπηρία – Τεχνολόγος Οχημάτων
Πόσο εύκολη διαδικασία μπορεί να είναι η αγορά ενός αυτοκινήτου που προορίζεται να οδηγείται από ένα άτομο με αναπηρία ή να χρησιμοποιείται για τη μεταφορά ατόμου με αναπηρία;
Για να μπορέσουμε να σας δείξουμε τις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει ο όψιμος αγοραστής, θα επιχειρήσουμε μία αντιπαραβολή, δίχως να υπεισέλθουμε σε γραφειοκρατικά θέματα.
Ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν δύο υποψήφιοι αγοραστές, ο Α που είναι νευροτυπικός και ο Β που είναι άτομο με αναπηρία.
Ο υποψήφιος Α (νευροτυπικός) λοιπόν, έχει προσδιορίσει κι ιεραρχήσει τις ανάγκες μετακίνησής του κι έχει ορίσει ένα ανώτατο χρηματικό ποσό που προτίθεται να ξοδέψει. Επί της ουσίας, έχει διαμορφώσει ένα αρκετά σαφές πλαίσιο, βάσει του οποίου μπορεί να ξεκινήσει την αναζήτηση οχήματος.
Κατά την αναζήτηση, μπορεί να επισκέπτεται εκθέσεις αυτοκινήτων ή να συναντά ιδιώτες πωλητές και, εφόσον παρέχεται η δυνατότητα, μπορεί να πραγματοποιεί δοκιμαστική οδήγηση (test drive) του αυτοκινήτου για το οποίο ενδιαφέρεται.
Ας δούμε τώρα τι συμβαίνει όταν ο υποψήφιος Β (ΑμεΑ) επιθυμεί ή αναγκάζεται να αγοράσει αυτοκίνητο.
Φαίνεται οξύμωρο, όμως υπάρχουν άτομα με αναπηρία που δεν επιθυμούν αλλά αναγκάζονται λόγω της αναπηρίας τους, να αγοράσουν αυτοκίνητο. Επιπλέον, υπάρχουν οι περιπτώσεις της δικαστικής συμπαράστασης λόγω αναπηρίας ή ανήλικου ατόμου με αναπηρία, όπου κάποιος άλλος αναλαμβάνει να πραγματοποιήσει την αγορά του οχήματος αντί του Β.
Γίνεται αντιληπτό ότι η αναπηρία του Β και οι περιορισμοί που αυτή επιφέρει, δεν καθορίζουν μόνο τις ανάγκες μετακίνησης αλλά και την όλη διαδικασία της αγοράς. Ακόμα και το χρηματικό ποσό που πρόκειται να δαπανηθεί, εξαρτάται άμεσα από την αναπηρία του Β. Άρα, ο υποψήφιος Β ανάλογα με την αναπηρία του και τους περιορισμούς αυτής, μπορεί να είναι ο Β1, ο Β2, ο Β3, ο Β∞.
Συμπερασματικά…
H αγορά οχήματος που προορίζεται να οδηγήσει ή να μεταφέρει άτομο με αναπηρία εμπεριέχει το στοιχείο της εξατομίκευσης.
Πώς επιτυγχάνεται η εξατομίκευση όταν ο Β αγοράζει αυτοκίνητο;
…Με τις προσαρμογές/διασκευές που πραγματοποιούνται επί του οχήματος.
Παρόλο που ο υποψήφιος Β αγοράζει το αυτοκίνητο, δεν μπορεί ακόμα να το χρησιμοποιήσει, καθώς πρέπει να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προσαρμογές για το χειρισμό (οδήγηση) από τον Β ή/και για την επιβίβασή/αποβίβασή του. Αντίθετα, ο υποψήφιος Α, αγοράζει το αυτοκίνητο και μπορεί να το χρησιμοποιεί άμεσα.
Είναι εμφανές ότι οι διαφορές στη διαδικασία αγοράς οχήματος για τους δύο υποψηφίους αγοραστές, είναι ουσιώδεις. Ο υποψήφιος Β σαφώς χρειάζεται να καταναλώσει πολύ περισσότερο χρόνο και να δαπανήσει περισσότερα χρήματα, ακόμα και για το ίδιο αυτοκίνητο με του υποψηφίου Α, χωρίς μάλιστα να του παρέχεται η δυνατότητα δοκιμαστικής οδήγησης (test drive).
ΥΓ. Όπως προαναφέραμε, για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου, σκόπιμα αποφύγαμε να επεκταθούμε στα γραφειοκρατικά θέματα που άπτονται της διαδικασίας αγοράς οχήματος. Πρόκειται για μία σημαντική παράμετρο, στην όλη διαδικασία την οποία θ’ αναλύσουμε εκτενώς και βήμα προς βήμα, σ’ επόμενα άρθρα. Δυστυχώς, έχει διαπιστωθεί ότι πολλοί συνάνθρωποι μας, από λάθος ή ελλιπή πληροφόρηση είτε δεν προχώρησαν είτε ακύρωσαν την αγορά οχήματος.
Η στήλη ΑμεΑ Car, δημιουργήθηκε για την παροχή ορθής κι επίκαιρης ενημέρωσης γύρω από θέματα μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία, ώστε να εκλείψουν τέτοια φαινόμενα.
Διαβάστε ακόμη…
Διαδικασία Χορήγησης Ατομικής Θέσης Στάθμευσης ΑμεΑ
Στείλτε μας τις ερωτήσεις σας και προτεινόμενη θεματολογία στο team@nevronas.gr
Μείνετε συντονισμένοι!
Γράφει: ο Νεκτάριος Βεντούρης – Πατέρας Παιδιού με Αναπηρία – Τεχνολόγος Οχημάτων
Επιμέλεια: Πόπη Μάλεση – B.A, M.A Psychology