NEVRONAS LOVES

Γιατί είναι τόσο σημαντικές οι Αίθουσες Πολυαισθητηριακής Ολοκλήρωσης (S.I.) σε όλους τους Χώρους, για τα νευροδιαφορετικά άτομα;

Autism Design: «Τα νευροδιαφορετικά παιδιά διδάσκουν γνώση», πάνω σε αυτήν τη φράση βασίστηκε όλη η σχεδιαστική προσέγγιση για την ολική μεταμόρφωση ενός χώρου με προηγούμενη χρήση συνεργείου αυτοκίνητων, σε ένα  πρότυπο θεραπευτικό κέντρο για παιδιά, το «Ηλιοτρόπιο», στην Αριδαία.

της Μαρίλης Βουλτσάκη – Αρχιτέκτων, Αρχιτεκτονικό Γραφείο Παιδοκεντρικού Σχεδιασμού BabyEcoDesign

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός χώρων για παιδιά που χρειάζονται σε κάποιο στάδιο της ζωής τους θεραπεία, δεν ωφελεί μόνο τα ίδια τα νευροδιαφορετικά παιδιά. Κατανοώντας πώς τα νευροδιαφορετικά άτομα βλέπουν τον περιβάλλοντα χώρο μπορούμε να βελτιώσουμε αισθητά τη ζωή τους και ο ίδιος ο χώρος να συμβάλλει  στην θεραπευτική διαδικασία.

Οι χώροι που έχουν «ροή» είναι ευκολότεροι στην επεξεργασία, η χρήση της διαδοχικής κυκλοφορίας, η αποθήκευση για τα μη απαραίτητα αντικείμενα, η υποδιαίρεση χώρων  μπορούν να βοηθήσουν τα νευροδιαφορετικά άτομα να εστιάσουν καλύτερα και να επεξεργαστούν  με μεγαλύτερη ευκολία τις πληροφορίες που δέχονται.

Όσον αφορά στην αναγκαιότητα της δημιουργίας της Πολυαισθητηριακής Αίθουσας S.I. (Sensory Intergration) το Αρχιτεκτονικό Γραφείο Παιδοκεντρικού Σχεδιασμού BabyEcoDesign, προσέγγισε το σχεδιασμό της βάσει της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας της:

  • η θεραπεία που πραγματοποιείται σε αυτή την αίθουσα προσφέρει διέγερση, χαλάρωση και ευχαρίστηση των αισθητηρίων οργάνων
  • καθώς και αισθητηριοκινητικές και κοινωνικές εμπειρίες, δίνοντας μεγάλη έμφαση στην αισθητικοκινητική ανάπτυξη του παιδιού.

Ορίζονται εξατομικευμένοι θεραπευτικοί στόχοι, ανάλογα με το πόρισμα της αξιολόγησης κάθε παιδιού, προσθέτοντας ή αφαιρώντας τον αντίστοιχο εξοπλισμό, ο οποίος δεν χρειάζεται ως μόνιμη εγκατάσταση στο χώρο.

Συνεπώς το σημαντικό κομμάτι είναι το σταθερό «φόντο» του χώρου, ώστε να παρέχει την απαραίτητη ευελιξία στον θεραπευτή και τον θεραπευμένο κατά τη διάρκεια της εξατομικευμένης θεραπείας.

Όταν ο καθένας μας, δηλαδή το οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζει ένα νευροδιαφορετικό άτομο γνωρίσει, αποδεχτεί και στηρίξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εαυτού του, τότε  θα γίνει η αρχή ώστε η «νευροδιαφορετικότητα» να μπορέσει να βρει το χώρο έκφρασης και ύπαρξής της  και τελικά όχι μόνο την αποδοχή και τον σεβασμό αλλά και την αξιοποίησή της.

Γράφει: η Μαρίλη Βουλτσάκη – Αρχιτέκτων, Αρχιτεκτονικό Γραφείο Παιδοκεντρικού Σχεδιασμού BabyEcoDesign