Από την Παύλου Μελά ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος του δήμου Θεσσαλονίκης για την πάταξη της ανεξέλεγκτης χρήσης των θέσεων ΑμεΑ από μη δικαιούχους με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης.
Μια πρωτοπόρα εφαρμογή μέσω της οποίας θα ελέγχονται οι κοινόχρηστες θέσεις στάθμευσης για άτομα με αναπηρία με στόχο να παταχθεί οριστικά η ανεξέλεγκτη χρήση τους από μη δικαιούχους, σχεδιάζει ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με το πλάνο σε όλες τις κοινόχρηστες θέσεις ΑμεΑ, θα τοποθετηθούν «έξυπνες» κάμερες, οι οποίες θα φωτογραφίζουν τις πινακίδες του οχήματος. Τα δεδομένα θα στέλνονται σε πραγματικό χρόνο στο Υπουργείο Μεταφορών όπου θα γίνεται η ταυτοποίηση.
Σε περίπτωση που ο οδηγός που στάθμευσε στη θέση ΑμεΑ δεν είναι κάτοχος Δελτίου Στάθμευσης ΑμεΑ τότε θα βεβαιώνεται η παράβαση η οποία θα αποστέλλεται στον παραβάτη. Στη συνέχεια θα δίνεται ένα περιθώριο στον οδηγό που στάθμευσε παράνομα να παραδώσει τις πινακίδες και αν παρέλθει η προθεσμία, τότε θα υπάρχει αυτεπάγγελτη δίωξη που ούτως ή άλλως ισχύει για μια τέτοια παράβαση.
Ο ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα για θέματα αναπηρίας Γιάννης Καστούρας περιγράφει στη Voria.gr τονίζει ότι η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος θα ξεκινήσει από τις δύο ανακατασκευασμένες θέσεις ΑμεΑ στην Παύλου Μελά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, και στη συνέχεια να επεκταθεί.
Αθήνα: Τέλος στην παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ με 830 “έξυπνους” αισθητήρες
Αθήνα: Τέλος στην παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ με 830 “έξυπνους” αισθητήρες
«Θέλουμε να παρουσιάσουμε μέσα στο 2023 την πιο άρτια θέση στάθμευσης για άτομα με αναπηρία τόσο κατασκευαστικά όσο και στον τομέα του ελέγχου. Σχεδιάζουμε να τοποθετήσουμε κάμερες τεχνητής νοημοσύνης (που διαβάζουν νούμερα) σε όλες τις κοινόχρηστες θέσεις ΑμεΑ. Έχουμε έρθει σε επαφή με την Cisco η οποία ως εταιρεία έχει την τεχνογνωσία έτσι ώστε να μας παράσχει το κατάλληλο υλικό.
Έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες επαφές με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο για πρώτη φορά θα προχωρήσει στη διαλειτουργικότητα των δεδομένων αναφορικά με το ποιος είναι κάτοχος του Δελτίου Στάθμευσης ΑμεΑ, καθώς τα στοιχεία τα έχει μόνο το υπουργείο, ούτε η τροχαία ούτε η δημοτική αστυνομία. Ωστόσο με τη διασύνδεση για πρώτη φορά θα μπορεί η τροχαία και ο δήμος Θεσσαλονίκης να έχουν στη διάθεσή τους τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο», τονίζει.
Ο κ. Καστούρας εξηγεί πώς ακριβώς θα εφαρμοστεί το σύστημα: Το αυτοκίνητο θα παρκάρει στη θέση ΑμεΑ και αφού παρέλθουν δύο λεπτά (ανοχής) η κάμερα που θα είναι τοποθετημένη θα φωτογραφίζει και θα διαβάζει τον αριθμό της πινακίδας. Αυτόματα θα στέλνει τα δεδομένα στο υπουργείο και αν το όχημα δεν φέρει το ειδικό δελτίο στάθμευσης, θα βεβαιώνεται απευθείας η παράβαση και θα στέλνεται στον παραβάτη. Στη συνέχεια θα υπάρχει ένα περιθώριο 5 ημερών να προσκομίσει άδεια, δίπλωμα και πινακίδες. Σε διαφορετική περίπτωση θα ακολουθεί αυτεπάγγελτη δίωξη».
Σύμφωνα με τον ειδικό σύμβουλο του δημάρχου, το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει σε μια τροποποίηση στον Κώδικα Ωδικής Κυκλοφορίας αναφορικά με τους τρόπους με τους οποίους βεβαιώνεται μια παράβαση καθώς με ΦΕΚ του 2001 ναι μεν επιτρέπεται η βεβαίωση παραβάσεων με χρήση τεχνικών μέσων (ραντάρ, κάμερες) αλλά απαιτείται η φυσική παρουσία του οργάνου της τάξεως. «Έχουμε κάνει τις απαραίτητες επαφές με το Υπουργείο και για να ξεκινήσει η εφαρμογή περιμένουμε την τροποποίηση του ΚΟΚ έτσι ώστε η δημοτική αστυνομία να έχει το δικαίωμα της χρήσης τεχνικών μέσων».
Διαδικασία Χορήγησης Ατομικής Θέσης Στάθμευσης ΑμεΑ
Όπως λέει ο ίδιος, με την τροποποίηση θα έχει το δικαίωμα η δημοτική αστυνομία να βεβαιώσει παραβάσεις χωρίς την φυσική παρουσία του οργάνου. «Μόλις γίνει από πλευράς του υπουργείου αυτή η τροποποίηση, το μέτρο με τη χρήση της κάμερας τεχνητής νοημοσύνης θα εφαρμοστεί αρχικά πιλοτικά στις δύο ανακατασκευασμένες θέσεις ΑμεΑ είτε στην οδό Παύλου Μελά, είτε στην Κλεάνθους. Οι κάμερες θα είναι τοποθετημένες με βραχίονα στο πεζοδρόμιο πίσω από το αυτοκίνητο και θα είναι τοποθετημένες μέσα σε ένα θωρακισμένο κουβούκλιο για να μην μπορεί βανδαλιστεί. Οι κάμερες θα λειτουργούν με κάρτα sim με δεδομένα κινητής τηλεφωνίας για να υπάρχει η real time επικοινωνία με τη βάση δεδομένων του Υπουργείου».
Ο Γιάννης Καστούρας υπογραμμίζει ότι αυτό γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα λέγοντας χαρακτηριστικά: «Επιτέλους έτσι θα λυθεί το πρόβλημα της παραβατικότητας, όταν εφαρμοστεί σε όλες τις κοινόχρηστες θέσεις ΑμεΑ». Το κόστος της χρηματοδότησης του έργου θα αγγίξει το 1 εκ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί μέσω του προγράμματος για της «Έξυπνες Πόλεις» από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Νέες θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ
Πέραν του συστήματος ελέγχου ο δήμος Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει στην ανακατασκευή των 100 θέσεων ΑμεΑ που ήδη υπάρχουν καθώς και θα δημιουργήσει 50 επιπλέον.
«Στόχος μας είναι να ανακατασκευάσουμε τις 100 υπάρχους θέσεις ΑμεΑ δημιουργώντας μια ράμπα κατά μήκος της θέσης, έτσι ώστε να βγαίνει το αναπηρικό αμαξίδιο στο ίδιο επίπεδο με το πεζοδρόμιο, όπως ακριβώς έγινε στις δύο θέσεις στην Παύλου Μελά. Σε αυτές τις 100 θέσεις, που θα ανακατασκευαστούν με τα σύγχρονα πρότυπα προσβασιμότητας, θα προστεθούν ακόμη 50 καινούργιες. Στις κάθετες θέσεις θα τοποθετηθούν πασαλάκια έτσι ώστε τα άλλα οχήματα να μην μπορούν να σταθμεύσουν σε κολλητά στο αναπηρικό εμποδίζοντας την αποβίβαση η την επιβίβαση του αμαξιδίου» επισημαίνει ο κ. Καστούρας.
Το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί τον Σεπτέμβριο με το κόστος να φτάνει περίπου τα 400 χιλ. ευρώ. Η χρηματοδότηση προέρχεται από πόρους του δήμου και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές του 2023.
Πηγή: voria.gr