Λακωνία: Ανοιχτή πρόσκληση για την συμμετοχή ενδιαφερομένων στο επιστημονικό forum “Στο επίκεντρο ο Άνθρωπος”

LAKONIA AMEA

Για την καλύτερη ενημέρωση το Σωματείο Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες Ν. Λακωνίας δίνει το ακόλουθο κείμενο…

 

σωματειο αμεα λακωνιας

Προς: Μ.Μ.Ε. Σπάρτη, 2 Μαρτίου 2017

Θέμα: Ανοιχτή πρόσκληση για την συμμετοχή ενδιαφερομένων στο επιστημονικό forum “Στο επίκεντρο ο Άνθρωπος”

Στις 18/12/2016 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η πρώτη ημερίδα του επιστημονικού forum “Στο επίκεντρο ο Άνθρωπος”, η οποία στηρίχτηκε ιδιαίτερα από το Δήμο Σπάρτης και το νομικό πρόσωπο κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης και παιδείας.

Το επιστημονικό forum συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του Σωματείου Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες Ν. Λακωνίας, μετά από ανοιχτή πρόσκληση που απηύθυνε στην επιστημονική κοινότητα, με στόχο τον ανοιχτό διάλογο επί των θεμάτων που επεξεργάζεται για την διαμόρφωση και υποβολή ρεαλιστικών προτάσεων, ικανών να τύχουν πρακτικής εφαρμογής. Οι σκέψεις, οι προτάσεις, τα θέματα προς επεξεργασία είναι καλοδεχούμενα από όλους και άμεσα εντάσσονται στη θεματολογία του επιστημονικού μας forum. Για την καλύτερη ενημέρωση και την άμεση έναρξη του γόνιμου διαλόγου το Σωματείο Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες Ν. Λακωνίας δίνει το ακόλουθο κείμενο στη δημοσιότητα ως έναν αρχικό άξονα, γύρω από τον οποίο θα κινηθεί η επόμενη ημερίδα με τις απαραίτητες προεκτάσεις, που η συνεργασία όλων μας θα δημιουργήσει:

Στο ζωικό βασίλειο, τα περισσότερα είδη οργανώνονται σε ομάδες που εξυπηρετούν μια λειτουργία και κυρίως την καλύτερη επιβίωση των μελών μιας συγκεκριμένης ομάδας. Κάθε μέλος εξυπηρετεί και μία διαφορετική ανάγκη, για την επίτευξη της επιβίωσης όλης της κοινότητας. Ανάλογη ήταν και η οργάνωση των ανθρώπων από τις απαρχές της ύπαρξής τους. Οι άνδρες ασχολούνταν με την αναζήτηση και τη συγκέντρωση της τροφής, ενώ οι γυναίκες αναλάμβαναν την προστασία των νέων μελών της οικογένειας καθώς και την κάλυψη των αναγκών που προέκυπταν στην κατοικία. Οι άνδρες θεωρούνταν οι δυνατοί και οι γυναίκες αυτές που μπορούσαν να εξασφαλίσουν μία ποιότητα στην καθημερινότητα. Οι ρόλοι για αυτές τις κατηγορίες των ανθρώπων είχαν δοθεί. Όσοι άνθρωποι της τότε εποχής δεν ταίριαζαν με αυτά τα πρότυπα, περιορίζονταν και απομονώνονταν. Ήταν θέμα επιβίωσης, για να μπορέσει η πρωτόγονη αυτή κοινωνία να διατηρηθεί, αφού το μόνο εργαλείο που υπήρχε απέναντι στους καθημερινούς κινδύνους της ζωής ήταν η καλή λειτουργία του σώματος.

Έτσι, ενώ όλοι οι άνθρωποι είχαν τις ίδιες ανάγκες, όσοι δεν μπορούσαν να προσφέρουν στην επιβίωση της ομάδας περιθωριοπιούνταν. Στο πέρασμα των αιώνων και τη διαμόρφωση των προτύπων της κοινωνίας, οι άνθρωποι που παρέκκλιναν από αυτά περιορίζονταν όλο και περισσότερο ενώ οι ανάγκες συνέχιζαν να παραμένουν ίδιες. Η έννοια της διαφορετικότητας, της διαφοράς που έχει ο ένας άνθρωπος από έναν άλλο, συνεχώς διογκωνόταν και συχνά έχει χρησιμοποιηθεί για να εξυπηρετήσει συμφέροντα και επιδιώξεις.

Η διαφορετικότητα προκαλούσε τη διάκριση μεταξύ των ανθρώπων η οποία πολλές φορές παρέκκλινε σε τέτοιο βαθμό που οδηγούσε συχνά στην εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον άνθρωπο, και προκαλούσε εκδηλώσεις ρατσισμού που έφταναν στα άκρα με συμπεριφορές απάνθρωπες και εξοντωτικές ακόμη και λαών ολόκληρων. Η επιβολή της εξουσίας του δυνατού, του ισχυρού, η κυριαρχία επί της γης ήταν το πρωταρχικό μέλημα όλων όσων λησμονούσαν τον άνθρωπο, στο βωμό της δικής τους ευημερίας. Με το πρόσχημα της αδυναμίας της κοινωνίας να μεριμνά για τις ανάγκες όλων της των μελών, η κοινωνία αδιαφορούσε για τις ανάγκες όσων ήταν διαφορετικοί. Η δικαιολογία: “Αφού οι άλλοι είναι διαφορετικοί δε γίνεται μία κοινωνία να καλύπτει τα πάντα”.

Με την πάροδο των αιώνων και την αλλαγή στο επίπεδο της διανόησης, η ανθρώπινη αξία άρχισε να αναγνωρίζεται, ανεξάρτητα από τις πεποιθήσεις για την σωματική διάπλαση ή την πνευματική ανάπτυξη. Η κοινωνία πλέον έχει εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό και διαπιστώνεται ότι η ετερογένεια είναι ο πυρήνας της κοινωνίας. Όμως, αυτά που έγιναν βίωμα και κληρονομιά των ανθρώπων που πάτησαν σε τούτη τη γη τους προηγούμενους αιώνες είναι πολύ δύσκολο να εκριζωθούν μέσα σε 70 χρόνια, από τότε δηλαδή που αναγνωρίστηκε παγκοσμίως η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Γι’ αυτό το χάσμα μεταξύ των ανθρώπων ακόμα υφίσταται. Βέβαια, στην εποχή του 21ου αιώνα, η ένταση της εκδήλωσης συμπεριφορών που πηγάζουν από την άτυπη ταυτότητα της διαφορετικότητας των ανθρώπων έχει μειωθεί. Κάποιες ομάδες έχουν καταφέρει και έχουν μειώσει αυτό το υπαρκτό κενό μεταξύ των λανθασμένων ταυτοτήτων “κανονικού” και “διαφορετικού” και έτσι έχουν γίνει μέρος του κοινωνικού συνόλου, ενώ άλλες χρειάζεται να προσπαθήσουν ακόμη περισσότερο με σύγχρονα μέσα ώστε να εμφανιστούν κερδίζοντας το ζωτικό τους χώρο σε μία κοινωνία που ήδη έχει αλλάξει και συνεχίζει να διαμορφώνεται.

Η σύγχρονη κοινωνία από μια λειτουργία για την εξασφάλιση της επιβίωσης που είχε, πλέον προσδοκά την ευημερία του ανθρώπου προσεγγίζοντας τη βιο-ψυχο-κοινωνική συνιστώσα του. Η σωματική αρτιότητα δεν είναι αναγκαία και ο άνθρωπος είναι παραγωγικός, συμμετέχει ενεργά με άλλα μέσα στα καθημερινά δρώμενα και μπορεί χρησιμοποιώντας το “διαφορετικό” του σώμα, με το δικό του τρόπο να αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας. Έχουν εξαλειφθεί οι όποιες αδυναμίες των ατόμων με αναπηρία και η αδυναμία βάδισης έγινε αναπηρικό αμαξίδιο, οι διαταραχές όρασης έγιναν ακουστικές περιγραφές, η μειωμένη δύναμη έγινε μηχανική υποστήριξη γιατί με αργά και σταθερά βήματα προσδιορίσαμε ξανά ως είδος το τι είναι Άνθρωπος.

Η υποστήριξη μέσω των υπηρεσιών και της τεχνολογίας όπου εφαρμόζεται έχει επιτυχία στην αύξηση ή ακόμα και στην αποκατάσταση της λειτουργικότητας ενός Ατόμου με Αναπηρία επιτρέποντας σήμερα στις κοινωνίες μας να επαναπροσδιορίσουν τον όρο “ΑμεΑ” και να χαράξουν πολιτικές και δράσεις που προωθούν την ουσιαστική συμμετοχή αυτών των ανθρώπων στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Τώρα είναι η ώρα να το κάνουμε και πράξη!

Και πάνω σε αυτόν τον άξονα που αναπτύχθηκαν οι παραπάνω σκέψεις, προτείνουμε να βασιστεί η θεματολογία της επόμενης συνάντησης του Forum μας. Πάνω στο τρίπτυχο κοινωνία – διαφορετικότητα – αναπηρία. Αναμένουμε την κατάθεση των σκέψεων σας, των απόψεων σας, για τη διαμόρφωση της θεματολογίας πάνω στην οποία μπορούμε να κινηθούμε ώστε να δώσουμε με επιστημονικό τρόπο την έννοια της διαφορετικότητας, και κατ’ επέκταση της αναπηρίας, μέσα στην κοινωνία, πως δημιουργήθηκαν, υπό ποιες συνθήκες, τι σημαίνουν και πως μπορούν να εξαλειφθούν.

Για την αποστολή των δηλώσεων συμμετοχής και τις προτάσεις σας χρησιμοποιήστε την διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου sto.epikentro.o.anthropos@gmail.com

Επισκεφθείτε την σελίδα “Στο επίκεντρο ο Άνθρωπος”

Πηγή: http://amealakonias.blogspot.gr/