Εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ που συναντήθηκαν με τον Συνήγορο του πολίτη, κατήγγειλαν ότι υπάρχουν, με την ανοχή της πολιτείας, σοβαρά προβλήματα ισότιμης εγγραφής και ένταξης όλων των παιδιών στην ιδιωτική εκπαίδευση, ιδίως των παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κατά παραβίαση του νομοθετικού πλαισίου.
Κάποια ιδιωτικά σχολεία, για λόγους εξασφάλισης υψηλών επιδόσεων, αρνούνται να εγγράψουν παιδιά αυτών των κατηγοριών, ή φτιάχνουν τμήματα «επιπέδων», γκετοποιώντας τους πιο αδύναμους μαθητές. Επίσης, συζητήθηκε το πρόβλημα της παράνομης διαγραφής μαθητών για λόγους επίδοσης, μια πρακτική που ακολουθείται από συγκεκριμένα σχολεία με την διαφαινόμενη ανοχή των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας.
Ο Συνήγορος ζήτησε περισσότερα στοιχεία γι’ αυτές τις υποθέσεις, καθώς βρίσκεται ήδη στο στάδιο εξέτασης συναφών καταγγελιών για αποκλεισμό παιδιών από την ιδιωτική εκπαίδευση στη βάση της αναπηρίας ή της επίδοσής τους.
Επίσης, τέθηκαν από την ΟΙΕΛΕ στη συζήτηση τα ζητήματα που προκύπτουν με τον θεσμό της παράλληλης στήριξης στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς δεν υφίσταται πλαίσιο και εποπτεία από το Υπουργείο Παιδείας αναφορικά με το ποιοι «προσλαμβάνονται» και με ποια τυπικά προσόντα από τους γονείς. Το γεγονός ότι οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δεν γνωρίζουν ποιοι επαγγελματίες και με ποια πιστοποίηση μπαίνουν σε τάξεις γεννά κινδύνους διαρροής προσωπικών δεδομένων και μη επαρκούς, ασφαλούς και ποιοτικής στήριξης των παιδιών.
Τέλος, συμφωνήθηκε να συνεχιστεί η συνεργασία της ΟΙΕΛΕ με το Συνήγορο μέσω της κοινοποίησης, εκ μέρους μας, των καταγγελιών που σχετίζονται με την παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των μαθητριών και μαθητών. Η Ομοσπονδία πρότεινε την πραγματοποίηση κοινής συνάντησης με το Συνήγορο, την ΕΣΑμεΑ και εκπροσώπων του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, ώστε να συζητηθεί το επείγον ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών στα ιδιωτικά σχολεία.
O Νίκος Μάστορας γράφει ένα ενδιαφέρον άρθρο για το σοβαρό αυτο θέμα στο alfavita.gr…
Σχολεία δύο ταχυτήτων
Εύκολα μπορεί κάποιος να κάνει τον ακόλουθο παραλληλισμό. Ό, τι εφαρμόστηκε στο χώρο της Υγείας με την εσκεμμένη αποδυνάμωση του ΕΣΥ, ώστε οι πολίτες να αναζητούν ιδιωτικά θεραπευτήρια για να καλύψουν τις ανάγκες τους, θα εφαρμοστεί πλέον και στην εκπαίδευση. Δεν θα επιλέγουν οι γονείς σχολεία, όπως έντεχνα παρουσιάζεται. Αντιθέτως, τα σχολεία (ιδιωτικά με αυξημένα δίδακτρα, διευρυμένα πρότυπα και πειραματικά) θα επιλέγουν μαθητές μέσω της δύναμης του χρήματος ή από εξετάσεις επιλογής (όπου υπερισχύουν συντριπτικά τα παιδιά των ανώτερων τάξεων). Τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού από την άλλη θα αναγκάζονται να φοιτούν στα εγκαταλελειμμένα και υποβαθμισμένα δημόσια σχολεία και θα έχουν μια προδιαγεγραμμένη πορεία στη ζωή τους. Κακοπληρωμένη εργασία, εκμετάλλευση, ανεργία, μετανάστευση…
Οι δεσμεύσεις της ΝΔ στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων οδηγούν στην εξαγγελία για τα vouchers που δεν θα οδηγήσουν, όπως ψευδώς αναφέρεται, στην ελεύθερη επιλογή γονέων για το σχολείο του παιδιού τους, αλλά στην επιλογή μαθητών από τα σχολεία. Έτσι, θα δημιουργηθούν σχολεία δύο ταχυτήτων:
Στην μία ταχύτητα θα είναι τα ιδιωτικά σχολεία (με αυξημένα πλέον δίδακτρα) μαζί με μία ομάδα δημόσιων σχολείων σε προνομιούχες περιοχές που θα έχουν υψηλή ζήτηση και θα επιλέγουν μαθητές με πελατειακές μεθοδεύσεις. Στην δεύτερη ταχύτητα θα είναι τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, εντελώς εξαθλιωμένα από την έλλειψη χρηματοδότησης, που είτε θα κλείσουν, είτε θα λειτουργούν ως φαντάσματα του εαυτού τους, είτε θα «σωθούν» με την οικονομική παρέμβαση κάποιου επιχειρηματία ή κάποιας εκπαιδευτικής «αλυσίδας».
Όπως μας δίδαξε και το βρετανικό παράδειγμα, όπου αυτό το μοντέλο εφαρμόστηκε, οι συνέπειες για την κοινωνία θα είναι οδυνηρές. Οι ανισότητες θα γιγαντωθούν και τα παιδιά των μη προνομιούχων, των εργαζόμενων, των άνεργων δεν θα υποχρεώνονται να επιλέγουν την ιδιωτική εκπαίδευση μόνο σε μεταλυκειακό επίπεδο (όπως συμβαίνει σήμερα μετά την καθιέρωση της ΕΒΕ) αλλά από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση!
Ποιος θα αποφασίζει ποιο παιδί χωράει και ποιο περισσεύει;
Πόσους μαθητές θα χωρέσει το σχολείο με την καλή φήμη;
«Η δήθεν ελεύθερη επιλογή σχολείου από τους γονείς είναι ένα ακόμα κομμάτι στο παζλ της κατηγοριοποίησης των σχολείων και εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης», τονίζουν οι εκπαιδευτικοί του Α’ Συλλόγου Π.Ε Αθήνας. Και διατυπώνουν μια σειρά ερωτημάτων:
Θα φτιάξει αποκλειστικά 25άρια ή/και μεγαλύτερα τμήματα; Θα ενισχυθεί για να καταφέρει να σηκώσει το πρόσθετο βάρος; Πώς; Τι θα γίνει με τα σχολεία που θα έχουν χαμηλή ζήτηση; Θα υποβαθμιστούν; Θα κλείσουν;
Όσοι μαθητές περισσεύουν από τα σχολεία με υψηλή ζήτηση, πού θα πάνε; Κι όσοι περισσεύουν από την δεύτερη επιλογή; Πόσες κατηγορίες σχολείων και μαθητών θα δημιουργηθούν;
Διαβάστε την συνέχεια στο alfavita.gr