Μαθητές ειδικών αλλά και τυπικών σχολείων σε όλη την Ελλάδα έχουν μείνει χωρίς σχολικά λεωφορεία. Με προβλήματα ξεκίνησε η σχολική χρονιά σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας όσον αφορά στη μετακίνηση των μαθητών που φοιτούν σε ειδικά και τυπικά σχολεία. Χαρακτηριστικό είναι για παράδειγμα των Ιονίων Νήσων και ιδιαίτερα της Κέρκυρας, το μουσικό σχολείο Βέροιας ενώ υπάρχουν καταγγελίες και για σχολεία στην Αθήνα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην περιφέρεια Αττικής και ιδιαίτερα στην Ανατολική Αττική (το ΕΝΕEΓΥΛ Κορωπίου με 40 μαθητές χωρίς τρόπο μετακίνησης), με αποτέλεσμα τα παιδιά με αναπηρία να παραμένουν στο σπίτι και να στερούνται το δικαίωμα στην εκπαίδευση, καθώς οι υπεύθυνοι δεν κίνησαν άμεσα και έγκαιρα τις διαδικασίες ώστε να εξασφαλιστεί λύση για την μετακίνησή τους, γυρίζοντάς μας πολλή πίσω, τότε που υπήρχαν χρονιές, που τα σχολικά λεωφορεία ξεκινούσαν δρομολόγια καλό Δεκέμβρη!
του Νίκου Παγίδα – Εργοθεραπευτής
Σε απόγνωση οι γονείς που αναγκάζονται, όσοι μπορούν, να εκτελούν με τα οχήματά τους τα δρομολόγια από και προς το σχολείο των παιδιών, ή μισθώνουν, πληρώνοντας οι ίδιοι, άλλα μέσα μεταφοράς.Σε επικοινωνία που είχαμε με κάποιους από αυτούς μας ενημέρωσαν πως ετοιμάζονται να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη με ασφαλιστικά μέτρα και αγωγή κατά παντός υπευθύνου, καθώς, επικαλούμενοι παραβίαση του άρθρου 24 της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (Ν.4074/2012) στο οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η υποχρέωση διασφάλισης της πρόσβασης για τα άτομα με αναπηρία, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, χωρίς διακρίσεις και σε ίση βάση με το σύνολο του υπόλοιπου πληθυσμού, καθώς και η παροχή της υποστήριξης και των εύλογων προσαρμογών που απαιτούνται για την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού.
Η κυβέρνηση με κατεπείγουσες ρυθμίσεις, οι οποίες κατατέθηκαν 22/9 προς ψήφιση στη Βουλή, προσπαθεί να δώσει λύση στο αδιέξοδο.
“Διευθετούνται κατεπείγοντα ζητήματα για τη διασφάλιση της έγκαιρης και απρόσκοπτης δωρεάν μεταφοράς των δικαιούχων μαθητών με την παράταση της εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων μεταφοράς που ήταν σε ισχύ την 30η.6.2022, με ανάλογη προσαρμογή των συμβατικών όρων στα νέα δεδομένα εκτέλεσης των δρομολογίων, όπου αυτό απαιτείται, λόγω της μη έγκαιρης ολοκλήρωσης όλων των απαραίτητων ενεργειών σχετικά με τις διαγωνιστικές διαδικασίες από τις περιφέρειες.”
Απορία όλων μας είναι πως οι υπεύθυνοι της περιφέρειας δεν έχουν έτοιμο σχέδιο προς υλοποίηση, σε τέτοιου είδους περιπτώσεις, μιας και οι ανάγκες μετακίνησης των μαθητών τους δηλώνονται από τους διευθυντές των σχολείων πολύ νωρίτερα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και υπάρχει σχετική πρόβλεψη από παλαιότερο νομοσχέδιο για εναλλακτική μετακίνηση. Όπως δήλωσε o Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής και Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών Νικόλαος Πέππας στο megafono.gr σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς των μαθητών με κάποιον εκ των άλλων προβλεπόμενων τρόπων, οι γονείς μπορούν να αποζημιωθούν με τη χορήγηση σχετικού επιδόματος (0,35 ευρώ/χλμ) στη περίπτωση που μεταφέρουν το παιδί με δική τους ευθύνη (π.χ με ΤΑΞΙ που θα μισθώσουν οι ίδιοι). Με αίτηση τους προς τη σχολική μονάδα μπορούν να ζητήσουν τη λήψη του επιδόματος απολογιστικά για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί έως την ένταξη των μαθητών σε δρομολόγια. Απάντηση που για μια ακόμη φορά ρίχνει το μπαλάκι και την ευθύνη στους γονείς, για κάτι που θα έπρεπε να έχει λυθεί.
Στην Περιφέρεια δηλώνουν πως για τα άγονα δρομολόγια θα γίνει νέα δημοπράτηση, η οποία έχει δρομολογηθεί ήδη και εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον των οικονομικών φορέων και υποβληθούν οικονομικές προσφορές με πλήρη δικαιολογητικά, προβλέπεται η επίλυση του θέματος το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου με την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Κι εμείς αναρωτιόμαστε γιατί τέτοια καθυστέρηση;
Και σαν να μην έφταναν τα προηγούμενα… Τουλάχιστον 69 στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων αναμένονται να συνδράμουν στις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων για οδηγούς σχολικών λεωφορείων σε μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Με μέριμνα του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που διατίθενται από την έναρξη του σχολικού έτους, την 1 Σεπτεμβρίου έως την 23 Δεκεμβρίου 2022, εξασφαλίζουν την έγκαιρη και με ασφάλεια μεταφορά των παιδιών από και προς τις Σχολικές τους Μονάδες.
Η εν λόγω δράση υλοποιείται σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Αττικής, Θεσσαλίας, Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Νοτίου Αιγαίου και Βορείου Αιγαίου.
Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Χαρδαλιάς, δήλωσε σχετικά: «Για μια ακόμη φορά, οι Ένοπλες Δυνάμεις δίνουν δυναμικό παρόν και στέκονται στο πλευρό ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων, ως ένα μικρό μόνο δείγμα της αδιάλειπτης προσφοράς τους σε κάθε κρίσιμο για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής τομέα, προσφορά που τις καθιστά αποδέκτη καθολικής αναγνώρισης από το κοινωνικό σύνολο, ενισχύοντας περαιτέρω την αρραγή σχέση εμπιστοσύνης που έχουν διαχρονικά αναπτύξει με τους Έλληνες πολίτες».
Να επισημάνουμε λοιπόν για πολλοστή φορά ότι οι οδηγοί και συνοδηγοί των εταιρειών που εκτελούν τα δρομολόγια μετάφοράς δεν έχουν περάσει την οποιαδήποτε εκπαίδευση για να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε δύσκολες καταστάσεις, με αποτέλεσμα να επιλέγουν να αφήνουν έξω από τα δρομολόγιά τους τα λεγόμενα “δύσκολα” παιδιά. Να υποθέσουμε ότι οι στρατιωτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν γνώσεις στην αναπηρία και να σκεφτούμε ότι δεν βρισκόμαστε σε περίοδο πολέμου για να εμπλέκεται ο στρατός σε υπηρεσίες που το κράτος θα έπρεπε να παρέχει.
Η κατάσταση με αριθμούς…
Αρκετά δρομολόγια ακυρώθηκαν λόγω μη τήρησης των όρων του διαγωνισμού ή παραίτησης των αναδόχων την τελευταία στιγμή.
Στην παρούσα φάση δεν πραγματοποιείται σχεδόν το 8% των μεταφορών στην Αττική, δηλαδή μαθητές 116 δρομολογίων δεν έχουν τρόπο μετακίνησης από και προς το σχολείο.Συνολικά 1.581 δρομολόγια θα εκτελούνταν καθημερινά τη φετινή σχολική χρονιά. Η πλειοψηφία τους θα εξυπηρετούσε παιδιά καλλιτεχνικών και μουσικών σχολείων, ενώ 495 αφορούσαν μετακινήσεις παιδιών με αναπηρίες.
39 από τα δρομολόγια που εγκαταλείφθηκαν θα μετέφεραν αμιγώς παιδιά με αναπηρίες. Το 80% των περιπτώσεων καταγράφεται στην Ανατολική Αττική, όπου δυστυχώς, τα σχολεία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από την πλειοψηφία των σπιτιών και το κόστος των καυσίμων είναι μεγάλο.
Διαβάστε την διακήρυξη για τα λεωφορεία στην Ανατολική Αττική 2022…
Το γεγονός ότι ιδιοκτήτες σχολικών λεωφορείων εγκαταλείπουν το έργο που οι ίδιοι ανέλαβαν με δημοπρασία, γιατί το κέρδος τους είναι ανύπαρκτο λόγω του ότι μειωδότησαν με μεγάλη έκπτωση στον διαγωνισμό, χωρίς να υπολογίσουν την τεράστια αύξηση των καυσίμων τους τελευταίους μήνες, θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να το έχει προβλέψει η Περιφέρεια για να μην βρισκόμαστε 15 ήμέρες μετά το άνοιγμα των σχολείων και να συζητάμε ξανά τα αυτονόητα.
Η θέση της ΠΟΣΓΚΑμεΑ…
Αναφέρει χαρακτηριστικά η ΠΟΣΓΚΑμεΑ για τα προβλήματα στο Πρότυπο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Καισαριανής «Ρόζα Ιμβριώτη» σε επιστολή της που μπορείτε να βρείτε εδώ…
«Αδιαμφισβήτητα ουσιώδης και αναγκαία συνθήκη προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί η οργάνωση ενός αξιόπιστου και ασφαλούς συστήματος μεταφοράς – μετακινήσεων των μαθητών/τριών με αναπηρία προκειμένου να βρίσκονται στις τάξεις τους από την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς, όπως και ο λοιπός μαθητικός πληθυσμός. Σε αυτό το πλαίσιο υπενθυμίζουμε και το πρόσφατο, υπ’ αριθμ. πρωτ.: 338/14.09.2022 έγγραφο της προς εσάς, με το οποίο ζητήθηκαν άμεσες πρωτοβουλίες για τη διευθέτηση του ζητήματος μετακίνησης των μαθητών/τριών με αναπηρία του ΕΝ.Ε.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Κορωπίου, επί του οποίου δεν έχουμε λάβει εισέτι απάντηση.
Με το παρόν έγγραφο, και με αφορμή μια ακόμη διαμαρτυρία για συναφές θέμα που περιήλθε σε γνώση της Ομοσπονδίας από την πλευρά μητέρας μαθήτριας με αναπηρία που φοιτά στο Πρότυπο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Καισαριανής ‘Ρόζα Ιμβριώτη’, είμαστε αναγκασμένοι/ες να αποταθούμε για μια ακόμη φορά σε εσάς, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως τα επαναλαμβανόμενα προβλήματα στο συγκεκριμένο πεδίο, που σκοπεί στην αντιστάθμιση των συνθηκών που δυσχεραίνουν τη φοίτηση του μαθητικού πληθυσμού με αναπηρία στα σχολικά πλαίσια, θέτουν, για τους/τις μαθητές/τριες αυτούς/ές, περιορισμούς και εμπόδια στην πρόσβασή τους στις υποχρεωτικού χαρακτήρα εκπαιδευτικές διαδικασίες ενώ, όχι σπάνια, επιβαρύνουν υπέρμετρα τις οικογένειές τους.
Όπως αναμένετε, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, συμμεριζόμενη απολύτως την αγωνία των οικογενειών μαθητών/τριών με αναπηρία, εκπεφρασμένη και από Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων τους, στην Περιφέρεια αρμοδιότητάς σας, με αφορμή και τη συγκεκριμένη περιπτωσιολογία, επαναφέρει το αίτημά της για ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ και την ΑΜΕΣΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ του φλέγοντος αυτού ζητήματος για τους/τις μαθητές/τριες με αναπηρία και τις οικογένειές τους, τόσο για τη συγκεκριμένη σχολική μονάδα, όπως και για το σύνολο των σχολικών δομών όπου εντοπίζονται παρόμοια προβλήματα, ώστε, επιτέλους, να υποστηριχθεί ουσιαστικά το μαθητικό δυναμικό με αναπηρία της περιοχής επιρροής τους και η απρόσκοπτη φοίτησή του στην εκάστοτε βαθμίδα εκπαίδευσης, παρέχοντας τις προαπαιτούμενες διασφαλίσεις προς τούτο, σε συνθήκες σταθερότητας, άρσης εμποδίων που συνέχονται με τις μετακινήσεις και εν γένει ισότιμης προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας με τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό στην οικεία Περιφέρεια.»
Είχε προηγηθεί επιστολή για το ΕΝΕΕΕΓΥΛ. Κορωπίου…
«Με το παρόν έγγραφο και με αφορμή σχετικά στοιχεία που περιήλθαν σε γνώση της Ομοσπονδίας, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ εκφράζει έντονα την ανησυχία και τον προβληματισμό της και ζητά την άμεση προσωπική σας παρέμβαση και μεσολάβηση προκειμένου να δοθεί ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΧΡΟΝΟΤΡΙΒΗ η δέουσα έμφαση και να ΕΠΙΛΥΘΕΙ ΑΜΕΣΑ το ζήτημα της απρόσκοπτης συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία των μαθητών/τριών με αναπηρία που φοιτούν στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.–Λ.) Κορωπίου και χρήζουν υποστήριξης ως προς τη μετακίνησή τους από και προς την εκπαιδευτική μονάδα λόγω της αναπηρίας τους.
Βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να διαπιστώνουμε πως, λίγες μόνο ημέρες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι ανωτέρω μαθητές/τριες, μη δυνάμενοι/ες να μετακινηθούν με σχολικά λεωφορεία, εξαιτίας αφενός αιφνίδιας απόσυρσης της συμμετοχής των αναδόχων διαγωνιστικής διαδικασίας για τον σκοπό αυτό με το αιτιολογικό του χαμηλού μισθίου κατακύρωσης, αφετέρου απόφασης διακοπής δρομολογίων από άλλους πλειοδότες λόγω μη τήρησης των όρων του σχετικού διαγωνισμού, χωρίς εντούτοις αντισταθμιστικές ενέργειες προς τούτο, παρεμποδίζονται ως προς τη φοίτησή τους, αναγκαζόμενοι/ες είτε οι ίδιοι/ες να παραμένουν στις οικίες τους, είτε οι οικογένειές τους, αν συνεκτιμηθεί και η μη λειτουργία ολοήμερου Προγράμματος στη σχολική δομή, να επωμίζονται αναίτια και άδικα ασύμμετρο φορτίο, που κατ’ ουδένα τρόπο τους αναλογεί, συχνά σε βάρος ακόμη και των επαγγελματικών τους υποχρεώσεων.»
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή εδώ…
Κενές υποσχέσεις 20 χρόνων για τις Ειδικές Σχολικές δομές στο Πύργο Ηλείας
Κενές υποσχέσεις 20 χρόνων για τις Ειδικές Σχολικές δομές στο Πύργο Ηλείας
Σύλλογος Γονέων ΕΝΕΕΓΥΛ Κορωπίου και Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών (ΕΕΠΑΑ) ενώνουν τις φωνές τους…
Η ΕΕΠΑΑ τονίζει σε επιστολή της…
Από ενάρξεως της σχολικής χρονιάς (12/09/2022) και μέχρι σήμερα, δεν έχει τηρηθεί αυτή η υποχρέωση της Περιφέρειας (αναφορικά με την μετακίνηση των μαθητών και μεταφορά τους στο Σχολείο από την περιοχή κατοικίας των), λόγω μη τήρησης των όρων του διαγωνισμού ή παραίτησης των αναδόχων τελευταία στιγμή, με αποτέλεσμα και σε συνδυασμό μη λειτουργίας ολοήμερου Προγράμματος του Σχολείου, να δημιουργείται μείζον θέμα με τους εργαζόμενους γονείς.
Η ΕΕΠΑΑ προτείνει την άμεση εξέταση του θέματος και επίλυση του προβλήματος, με ενδιάμεση λύση την μίσθωση ταξί με μέριμνα των γονέων, λήξη σχετικής απόδειξης και υποβολή δαπάνης στην Περιφέρεια για την κάλυψη των εξόδων που πραγματοποιούν οι γονείς.
Επίσης επισυνάπτει την κάτωθι επιστολή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.–Λ Κορωπίου
Είναι απορίας άξιο λοιπόν, πως δεν κινήθηκαν άμεσα και έγκαιρα οι διαδικασίες ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των μαθητών στην εκπαίδευση όπως προβλέπεται και στην σχετική ΚΥΑ (διαβάστε εδώ…)
Ρεπορτάζ: Νίκος Παγίδας – Εργοθεραπευτής
Πηγή: megafono.gr,autismgreece.gr