ΑΡΘΡΑ

Το παιδί μου δυσκολεύεται στην ανάγνωση. Πώς μπορώ να το βοηθήσω; (Βίντεο)

Με την ανάγνωση μετατρέπεται ο γραπτός λόγος σε προφορικό. Στην ουσία, λοιπόν, ανάγνωση είναι μια αποκωδικοποίηση των συμβόλων/σημείων (γράμματα) που έχουμε αποτυπώσει στο χαρτί στα αντίστοιχα φωνήματα (ήχοι της γλώσσας).

 

Οι ήχοι της γλώσσας συνδυάζονται μεταξύ τους για να δώσουν λέξεις που αυτές σε μια λογική σειρά δίνουν προτάσεις οι οποίες τελικά συντάσσουν ένα κείμενο. Το κείμενο μεταφέρει πληροφορίες, ιδέες, σκέψεις, μηνύματα. Αποκαλύπτεται λοιπόν και η χρησιμότητα της ανάγνωσης που δεν είναι άλλη απο το να γίνουν κατανοητά στον αναγνώστη τα νοήματα που μεταφέρει ένα κείμενο.

Δυσαναγνωσία… Το θέμα αναλύει η Μαρίτα Τυράκη – Δασκάλα Ειδικής Αγωγής (Συνεργάτης του Κέντρου Ειδκών Θεραπειών ΛΟΓΟΣΥΝΘΕΣΗ)

Δείτε | (Βίντεο) Όταν το παιδί μου “βαριέται” να διαβάσει. Τί κάνω;

Για να θεωρείται η ανάγνωση αποτελεσματική χρειάζονται δυο προϋποθέσεις:

α) να γίνεται σωστή αναγνώριση της μορφής της λέξης και να αναπαράγεται προφορικά χωρίς λάθη και
β) να γίνεται κατανοητή η σημασία της ώστε να οδηγήσει στην κατανόηση της πρότασης και τελικά του κειμένου.

Παρατηρείται πολύ συχνά τα παιδιά να δυσκολεύονται να διαβάσουν χωρίς λάθη έστω και ένα απλό και σύντομο κείμενο. Όταν υπάρχουν δυσκολίες στο κομμάτι της ανάγνωσης γενικά θα πρέπει να γίνεται διάγνωση και κατάλληλη παρέμβαση με ένα εξατομικευμένο ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Η έγκαιρη αντιμετώπιση τέτοιων δυσκολιών αποτελεί σημαντικό παράγοντα βελτίωσης της επίδοσης του παιδιού αλλά και της εικόνας που έχει για τον εαυτό του. Αυτό γίνεται από ειδικό παιδαγωγό.

Δείτε | (Βίντεο) Δυσλεξία και Ζωγραφική Ορθρογραφία!

Ας δούμε όμως πως μπορεί να βοηθήσει και ο γονιός συμπληρωματικά στο σπίτι:

  • Η «εργασία» μας με το παιδί στο σπίτι γενικά θα πρέπει να γίνεται με τη μορφή παιχνιδιού (μέσα στις καθημερινές δραστηριότητές μας) και με την πλήρη (και ενεργητική) συμμετοχή του. Αν το παιδί δεν θέλει να ασχοληθεί κάποια στιγμή με αυτό που του προτείνουμε, τότε ας το αναβάλλουμε. Σε καμιά περίπτωση δεν επιβάλλουμε αυτές τις δραστηριότητες. Με το ζόρι δεν γίνεται τίποτα.
  • Αναφέρουμε μερικές δραστηριότητες που θα μπορούσαμε να παίζουμε με τα παιδιά μας στο σπίτι και μέσα από τις οποίες μπορούμε να ενισχύσουμε την αναγνωστική τους ικανότητα:

1. Λέξεις που αρχίζουν από… Συνήθως τα μικρά παιδιά βαριούνται τα ταξίδια με το αυτοκίνητο. Είναι, λοιπόν, ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια ευχάριστη ατμόσφαιρα πηγαίνοντας εκδρομή. Μερικά απλοϊκά «αινίγματα» και παραδοξολογίες μπορούν να οδηγήσουν στη διατύπωση της ερώτησης «ποιες λέξεις ξέρεις που αρχίζουν από “α”;». (Δεν χρησιμοποιούμε ολόκληρη την ονομασία του γράμματος, δηλαδή δεν λέμε «άλφα», αλλά μόνο τον ήχο «α»). Στην αρχή μπορούμε να δώσουμε κι ένα-δυο παραδείγματα, αν δούμε πως το παιδί δυσκολεύεται να βρει κάποια λέξη: «Εγώ ξέρω τη λέξη “άλογο”», «Ξέρω και τη λέξη “άνθρωπος”». Δεν μας ενδιαφέρει αν οι λέξεις που θα πει το παιδί είναι πραγματικές ή τις επινοεί εκείνη τη στιγμή, αρκεί να αρχίζουν από «α». Αν δούμε ότι το παιδί δεν καταφέρνει ακόμα να βρει κάποια λέξη, διακόπτουμε τη δραστηριότητα και την αφήνουμε για αργότερα.
2. Λέξεις που έχουν (ή που τελειώνουν σε)… Και σ’ αυτή τη δραστηριότητα ισχύουν όσα είπαμε παραπάνω. Εκείνο, όμως, που ζητάμε τώρα από το παιδί είναι να βρει λέξεις που περιέχουν μια συγκεκριμένη συλλαβή, για παράδειγμα τη συλλαβή «τα»: «Bρες μου μια λέξη που να έχει “τα”, όπως είναι η λέξη “πατάτα”». Εύκολες συλλαβές είναι οι «κι» και «κια», γιατί δημιουργούν τα διάφορα υποκοριστικά: «καραβάκι», «καραβάκια».
3. Κατασκευή κεφαλαίων γραμμάτων. Μια άλλη ώρα που συνήθως τα παιδιά βαριούνται είναι στο τραπέζι της ταβέρνας, όταν περιμένουν να ψηθούν οι μπριζόλες και τα παϊδάκια. Αντί, λοιπόν, το παιδί να παίζει με τα πιρούνια και τα μαχαίρια και να τρώει το ψωμί (που θα του κόψει την όρεξη), μπορούμε να του δώσουμε μερικές οδοντογλυφίδες για να κατασκευάσει κεφαλαία γράμματα. (για πιο μικρή ηλικία)
4. Γράμματα στην άμμο. Μια δραστηριότητα που συνήθως αρέσει στα παιδιά είναι να σχεδιάζουν γράμματα στην άμμο με ένα ξυλαράκι, καλαμάκι κλπ. Μπορούμε να ενθαρρύνουμε μετά το μπάνιο αυτή τη δραστηριότητα.
5. Ανάγνωση βιβλίων που αγαπούν/ μικρών παραμυθιών πριν πέσουν για ύπνο. Σύνδεση ανάγνωσης με ώρα χαλάρωσης κι ευχαρίστησης.
6. Εμπλουτισμός λεξιλογίου. Γράφουμε καινούργιες λέξεις που μαθαίνουμε σε ένα μεγάλο χαρτόνι που έχουμε στο σαλόνι και τις χρησιμοποιεί όλη η οικογένεια με κάθε ευκαιρία. Κυρίως στις συζητήσεις μας κατά το μεσημεριανό.

*Οι παραπάνω δραστηριότητες προσαρμόζονται βέβαια ανάλογα με την ηλικία και τη δυσκολία του κάθε παιδιού.

Συνέντευξη | Γιώτα Ευσταθίου

Δημοσιογραφική Επιμέλεια | Πόπη Μάλεση

Video GkM Photography

Ευχαριστούμε πολύ την Μαρίτα Τυράκη – Δασκάλα Ειδικής Αγωγής για τις χρήσιμες πληροφορίες που μοιράστηκε μαζί μας.

Ευχαριστουμε το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών ΛΟΓΟΣΥΝΘΕΣΗ για την φιλοξενία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *