Για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε ένα παιδί να μάθει, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να γνωρίζουμε το μαθησιακό του στυλ. Το μαθησιακό στυλ είναι ουσιαστικά ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνει ο κάθε άνθρωπος.
Οι Corno & Snow (1986) αναφέρουν ότι: οι μαθητές χαρακτηρίζονται από διάφορους μαθησιακούς τύπους, εστιάζουν σε διαφορετικού είδους πληροφορίες, και εμφανίζουν την τάση να αντιδρούν με διαφορετικούς τρόπους στα ερεθίσματα που δέχονται από το περιβάλλον τους.
Όλα τα παιδιά είναι έξυπνα! Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν!
Όταν τα παιδιά δεν μαθαίνουν αυτό συμβαίνει γιατί εμείς δεν τα διδάσκουμε με τον πιο ταιριαστό και τον πιο δίκαιο τρόπο.
Το θέμα αναλύει η Μαρίτα Τυράκη – Δασκάλα Ειδικής Αγωγής (Συνεργάτης του Κέντρου Ειδκών Θεραπειών ΛΟΓΟΣΥΝΘΕΣΗ).
Δείτε το Βίντεο
Δείτε ακόμη…
(Βίντεο) Όταν το παιδί μου “βαριέται” να διαβάσει. Τί κάνω;
Η παραπάνω άποψη επιβεβαιώνεται κι από το παράδειγμα δύο σπουδαίων επιστημόνων.
Ο Albert Einstein ήταν ονειροπόλος. Οι δάσκαλοι του στην Γερμανία επέμεναν ότι δεν θα κατάφερνε τίποτε στη ζωή του κι ότι οι «ενοχλητικές» ερωτήσεις του κατέστρεφαν την πειθαρχία της τάξης τους. Δεν κατανοούσαν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόταν κι ακριβώς επειδή ο τρόπος του ήταν διαφορετικός από τον τρόπο των μέσων μαθητών, τον θεωρούσαν ανίκανο να μάθει. Παρόλα αυτά κατάφερε να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους επιστήμονες στην παγκόσμια ιστορία.
Από την άλλη ο Thomas Edison είχε φάει πολύ ξύλο στο σχολείο με ένα βαρύ δερμάτινο λουρί από το δάσκαλο του, που τον θεωρούσε αλλόκοτο κι άχρηστο. Ευτυχώς γι’ αυτόν η μητέρα του ως πρωτοπόρος στη διδασκαλία της πραγματικής μάθησης, αποφάσισε να του διδάξει τον συναρπαστικό κόσμο της γνώσης μέσα από το παιχνίδι. Η ίδια δημιούργησε το παιχνίδι της «εξερεύνησης» που ενθουσίασε το μικρό αγόρι και το έκανε να εξερευνά, να πειραματίζεται και τελικά να μαθαίνει με απίστευτα γρήγορα ρυθμούς, ξεπερνώντας πολύ σύντομα στις γνώσεις την δασκάλα του, δηλαδή την μητέρα του.
Αντί λοιπόν να αναρωτιόμαστε εάν ένα παιδί είναι έξυπνο κι αν μπορεί να μάθει…
Ίσως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε υπό ποιες συνθήκες αυτό το παιδί θα μας δείξει τις πραγματικές του ικανότητες και πως θα μπορέσουμε τελικά να το βοηθήσουμε να μάθει πιο εύκολα.
Σύμφωνα με αυτό καλούμαστε ως γονείς, θεραπευτές, εκπαιδευτικοί να ανιχνεύσουμε το μαθησιακό στυλ των παιδιών μας, των μαθητών μας, ώστε να δημιουργήσουμε το κατάλληλο περιβάλλον και να ορίσουμε τον πιο ταιριαστό τρόπο διδασκαλίας για το κάθε παιδί, ώστε να καταφέρει τελικά να κατανοήσει και να μάθει με τον δικό του μοναδικό τρόπο.
Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι μαθητών…
Οι οπτικοί (μαθαίνουν μέσω της όρασης)
Οι ακουστικοί (μαθαίνουν μέσω της ακοής)
Οι απτικοί (μαθαίνουν μέσω της αφής και της κίνησης)
Κανένας δεν μπορεί να μας εξηγήσει καλύτερα από το ίδιο το παιδί τι τύπος μαθητή είναι. Μπορεί να μην ξέρει να μας πει ότι είναι για παράδειγμα ακουστικός ή οπτικός τύπος, αλλά μέσα από συγκεκριμένες ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε στο παιδί μπορεί το ίδιο μέσα από τις απαντήσεις του να μας σκιαγραφήσει το μαθησιακό του προφίλ.
Ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο είναι το Ερωτηματολόγιο «Δείκτης μαθησιακού στυλ» (Index of Learning Style) των Felder & Soloman, το οποίο αποτελείται από 44 ερωτήσεις διπλής επιλογής, όπου ο συμμετέχων καλείται να επιλέξει την απάντηση που τον αντιπροσωπεύει περισσότερο. Στο τέλος, οι απαντήσεις αθροίζονται και εξάγεται ένας δείκτης για κάθε μαθησιακό στυλ που εκπροσωπεί το βαθμό στον οποίο το συγκεκριμένο στυλ χρησιμοποιείται από τον εξεταζόμενο.
Δείτε ακόμη…
(Βίντεο) Δυσλεξία και Ζωγραφική Ορθρογραφία!
Συνέντευξη | Γιώτα Ευσταθίου
Δημοσιογραφική Επιμέλεια | Πόπη Μάλεση
Video | GkM Photography
Ευχαριστούμε πολύ την Μαρίτα Τυράκη – Δασκάλα Ειδικής Αγωγής για τις χρήσιμες πληροφορίες που μοιράστηκε μαζί μας.
Ευχαριστουμε το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών ΛΟΓΟΣΥΝΘΕΣΗ για την φιλοξενία.