Βρεθήκαμε στη γκαλερί ΕΚΦΡΑΣΗ-Γιάννα Γραμματοπούλου για να κλείσουμε όλοι μαζί την έκθεση του Θόδωρου Δασκαλάκη με τίτλο “Lasciatemi Cantare”, υπό τους ήχους της μουσικής των Bradley White-dale & François Gordigiani.
της Ελισάβετ Λάτσιου – Μarketing – Επικοινωνία
Η έκθεση αυτή, αποτελείται αποκλειστικά από έργα που εγκαινιάζουν έναν καινούριο κύκλο δημιουργίας που συνδιαλέγεται αδιάλειπτα με την ιστορία της τέχνης, του ανθρώπου και της φύσης. Σκοπός του νέου αυτού κύκλου έργων είναι να ανακαλύψει και να αφηγηθεί ένα αντικείμενο που τελεί μόνιμα υπό διαμόρφωση, επινοώντας εκ νέου τις ρέουσες και σκιερές συνάψεις που δένουν τον άνθρωπο με τη φύση και το πεπρωμένο του.
Η επιτυχία του όλου εγχειρήματος φαίνεται να εξαρτάται αποκλειστικά από τη χρήση ενός ρευστού καλειδοσκόπιου χρωμάτων, που διασπά, διαθλά και διαμελίζει την αφήγηση για να αποκαλύψει τα σημεία-σύμβολα μιας πρωταρχικής ενότητας.
Με αφορμή την ολοκλήρωση της έκθεσης, είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε μία σύντομη και περιεκτική συζήτηση με τον καλλιτέχνη, Θόδωρο Δασκαλάκη.
Τι είναι ζωγραφική;
Η φύση της ψυχής μας.
Αν ο πίνακες σας τραγουδούσαν, ποιο τραγούδι θα έλεγαν;
Κάθε πίνακας λέει το δικό του τραγούδι αν θέλετε, την δικιά Σας ή μια άλλη ιστορία.
Χρησιμοποιείτε στην ζωγραφική σας έντονα και πολλά χρώματα, συμβολίζουν κάτι για εσάς;
Όχι, το χρώμα από μόνο του δεν είναι σύμβολο, όπως και τίποτε στη φύση από μόνο του. Μπορεί να μεταφέρει μια ιδέα, μια αίσθηση ίσως, ένα διαφορετικό φως.
Τι σας ενέπνευσε για τη δημιουργία του πίνακα blind angels και ποια μηνύματα έχει να δώσει στον επισκέπτη της έκθεσης, στο σύγχρονο άνθρωπο;
Αγγελοι είμαστε εμείς, στην καλύτερη μας εκδοχή… ελεύθεροι, ερωτικοί, δημιουργικοί.
Με εμπνέει η ιδέα της εσωτερικής διεργασίας ενός πλούτου ιδεών που για μένα δεν μπορεί να ειπωθεί σχεδόν καθόλου με λέξεις. Υπάρχει απέραντη ομορφιά και εσωτερικό φως στους ανθρώπους που ζουν χωρις όραση, σε αυτούς που ζουν χωρις φωνή ή ακοή.
Πώς συστήνουμε σε ένα παιδί την έννοια της αναπηρίας;
Δεν χρειάζεται να συστήνουμε τίποτε το φυσικό στα παιδιά μας αλλα να τα αφήσουμε να αφουγκραστούν μόνα τους.
Πόσο βοηθάει η τέχνη στην αποδοχή της αναπηρίας;
Η τέχνη, άμα την ρωτήσετε, δεν ξέρει τι είναι αναπηρία.
Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του;
Είναι όπως με όλα τα έργα μας, αν μας αγαπούν και αυτά έχει καλώς, εάν όχι, τότε καποιο λάθος κάναμε.
Η ζωγραφική εκπλήρωσε τα όνειρά σας και μπορείτε να πείτε πως ζείτε με πληρότητα μέσα σ’ αυτήν;
Είναι σαν μια ιδιότροπη ερωμένη που ποτέ δεν σου δινει ακριβώς αυτό που της ζητάς.
Πόσο πιστεύετε ότι έχει επηρεάσει το ίντερνετ το σύγχρονο κοινό στο πώς αντιμετωπίζει και αντιλαμβάνεται την Τέχνη;
Το ίντερνετ επιτάχυνε, ενώ έπρεπε να επιβραδύνει, να εμβαθύνει, να δώσει χρόνο. Αντιθέτως, έχω την αίσθηση ότι το ιντερνετ, παρά την θέλησή μας, έχει τη δυναμη να μας κλέβει χρόνο και επιπλέον απαξιώνει τον μοντέρνο πολιτισμό που ευαγγελίζεται που μόνο ως προϊόν επιτρέπει να υπάρχει.
Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε, ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν καλλιτεχνικά;
Θα ήθελα, παρακαλώ, στο μέλλον να με αφήσουν να χειρίζομαι τους διακόπτες που αναβοσβήνουν τα αστέρια. Υπόσχομαι να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό αλλά να ξεκαθαρίσουμε εξ αρχής ότι δεν παίρνω παραγγελίες!
Ποια είναι τα θέματα που επιλέγετε όταν θα αποφασίσετε να δημιουργήσετε πάνω στο καμβά; Τι είδους υλικά προτιμάτε και ποιες τεχνικές ακολουθείτε;
Τα θέματά μου τα επιλέγει ένας υδραυλικός, ειδικός στις ταυρομαχίες και δεν φέρω καμία ευθύνη. Προτιμώ τις σκόνες, είτε τέμπερα είτε με λάδι.
Πόσο σημαντική θεωρείτε την άποψη του κοινού, που θα δει τα έργα σας και πόσο των κριτικών; Σας επηρεάζουν εξίσου στον τρόπο που θα εκφραστείτε στα επόμενα έργα σας;
Σέβομαι τις απόψεις όλων αλλά δεν νομίζω ότι με επηρεάζουν.
Άραγε η τέχνη μας βοηθά να βγάζουμε στην επιφάνεια τον καλύτερό μας εαυτό; Ή, αντίστοιχα, τα πιο σκοτεινά σημεία της ψυχής μας;
Είναι ακριβως το αντίθετο από αυτό που νομίζετε.
Πώς θα ήταν ο κόσμος μας εάν η τέχνη ταξίδευε πέρα από συμβάσεις και προκαταλήψεις;
Είναι δύσκολο να απαντήσω σε αυτό όμως πιστεύω ότι δεν επαφίεται στην τέχνη να αλλάξει έναν κόσμο γεμάτο συμβάσεις και προκαταλήψεις, αλλά είναι υπόθεση όλων των εργαζόμενων ανθρώπων γενικότερα να διεκδικήσουν την ελευθερία τους με κάθε μέσο, συμπεριλαμβανομένης της τέχνης.
Υπάρχει κάποιο έργο σας που κρύβει μια πιο ιδιαίτερη, προσωπική ίσως, ιστορία;
Ναι, υπάρχουν αρκετά τέτοια έργα και σου θυμίζουν κάτι που ενδεχομένως είχες ξεχάσει.
Τέχνη σε περίοδο κρίσης… τί σημαίνει αυτό για εσάς;
Αποφεύγω να ασχολούμαι με την τέχνη, σε περιόδους κρίσης.
Πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί να δώσει κάποια απάντηση στους σύγχρονους προβληματισμούς;
Ρωτήστε την τέχνη καλύτερα, αν κι εδώ που τα λέμε ουδέποτε έδωσε κάποια απάντηση στους δικούς μου σύγχρονους προβληματισμούς.
Αν δεν ήσασταν ζωγράφος, τί θα ήσασταν;
Κροκόδειλος στον Αμαζόνιο.
Έχετε καταστρέψει έργο σας;
Μαλιστα με μεγάλη ηδονή.
Ποιοι καλλιτέχνες έχουν ασκήσει επιρροή στο έργο σας συνολικά; Μπορούμε να αναζητήσουμε τα ίχνη μερικών εξ’ αυτών και στην καινούργια σας δουλειά;
Σχεδόν όλοι είναι ζωγράφοι.παλιοί μάστοροι, κάποιοι λίγοι σύγχρονοι όπως ο Christoph Kern και ο Χ. Κατσατσίδης, κινηματογραφιστές, οδηγοί ράλλυ, χορεύτριες της Lambada κ.α
Μετά το τέλος της έκθεσης, τί σχέδια κάνετε; Τί να περιμένουμε;
Τα χειρότερα έχουν γίνει, να περιμένετε τα καλύτερα.
Συνέντευξη: του ζωγράφου Θόδωρου Δασκαλάκη, στην Ελισάβετ Λάτσιου για το nevronas.gr
Φωτογραφίες: Endrit Halili
Βιογραφικό καλλιτέχνη
Ο Θόδωρος Δασκαλάκης είναι ζωγράφος γνωστός για το έργο του στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού όπως, Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο, Κύπρος.
Γεννήθηκε στην Γερμανία το 1968 και αποφοίτησε από την παγκοσμίου φήμης Ακαδημία του Μονάχου (Munich Kunstakademie). Ξεκίνησε την καριέρα του ως ζωγράφος στο Μόναχο και το Βερολίνο. Στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε το 1999. Πολλά από τα έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και άλλες χώρες της Ευρώπης καθώς και στις Η.Π.Α. Πραγματοποίησε εκθέσεις σε γνωστές γκαλερί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως Εικαστικός Κύκλος (2018), Donopoulos International Fine Arts (2018), γκαλερί Περί Τεχνών (2013), Gallery Genesis (2011), Palais Lobkowitz, Vienna (2010) Αίθουσα Τέχνης Ναυπλίου (2009), Titanium Yiayiannos Gallery (2009 & 2005), Art Athina (2009), Silks Gallery Cyprus (2009), Galerie Libre Cours, Brussels (2007), κ.α.