Το Πρόγραμμα Συνεκπαίδευσης του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλών Θεσσαλονίκης με το τμήμα Γ2 του 1ου Πειραματικού Δ.Σ. Θεσσαλονίκης, μεταξύ βλεπόντων και ατόμων με προβλήματα όρασης και πολλαπλές αναπηρίες «Ας τραγουδήσουμε και ας προσπαθήσουμε για καλύτερες σχέσεις με τον εαυτό μας και τους άλλους» βραβεύτηκε ως η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ στην κατηγορία του στον διαγωνισμό “Bravo Schools”.
Στον πανελλήνιο διαγωνισμό Bravo Schools, που έχει ως στόχο την προώθηση της εκπαίδευσης και της ενημέρωσης για τους 17 παγκόσμιους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης συμμετείχαν 294 σχολεία, 738 εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε/υλοποιήθηκε από τη μουσικοπαιδαγωγού τους ειδικού σχολείου Αικατερίνη Γεροφώτη και από τον δάσκαλο του πειραματικού σχολείου Παρασκευά Κούρτη και υποστηρίχθηκε από τους εκπαιδευτικούς: Βαγγέλη Χατζηανδρέου, Περικλή Μαλισάγγο,Θοδωρή Τσίρκα και τον σπουδαστή Σίμο Αρμένη.
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα
Το πρωτότυπο αυτό πρόγραμμα, δημιουργήθηκε από τους συντονιστές εκπαιδευτικούς, Αικατερίνη Γεροφώτη και Πάρη Κούρτη για τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών που φοιτούν στα δύο σχολεία. Διήρκησε 6 μήνες και για μία ώρα κάθε βδομάδα και πραγματοποιήθηκε στα σχολεία των μαθητών του προγράμματος.
Εντάχθηκε στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Ανατολικής Θεσσαλονίκης και εγκρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Αφορμή για τη συνεργασία αυτή αποτέλεσαν οι εξής δύο ανάγκες: Ανάγκη των μαθητών του σχολείου τυφλών για συνεκπαίδευση και αύξηση των ποιοτικών κοινωνικών και σχολικών εμπειριών με μαθητές βλέποντες, καθώς και η ανάγκη βελτίωσης της ικανότητας ενσυναίσθησης, καλύτερης συνεργασίας και αποδοχής του εαυτού και των άλλων για τους μαθητές και των δύο σχολείων.
Το βασικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το τραγούδι, ενώ παράλληλα έγιναν πολλά συνεργατικά παιχνίδια για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας.
Ξεσωριστές στιγμές του προγράμματος είναι η εκδρομή στο πάρκο τεσσάρων εποχών Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης, καθώς και η παρουσίαση του προγράμματος στη σχολική γιορτή λήξης του Ειδικού Δ.Σ. Τυφλών.
Βασικοί άξονες του προγράμματος
- Η αξία της μοναδικότητας μου
- Η αξία της μοναδικότητας των άλλων
- Γνωριμία και σεβασμός στα δικαιώματά των παιδιών
- Προβληματισμός σχετικά με το ρατσισμό, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.
- Ενσυναίσθηση – Συλλογικότητα
- Δημιουργία πρωτότυπου υλικού για την αποδοχή και τον σεβασμό των άλλων αλλά και του ίδιου του εαυτού.
Στόχοι της παρέμβασης
- να αντιληφθούν τη σημασία της αναγνώρισης της μοναδικότητας και τις αξίας του καθενός ανθρώπου, τη σημασία των υποχρεώσεων και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ως προϋποθέσεων για αρμονική συμβίωση
- να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, συνδράμοντας σε έναν κόσμο ελεύθερο από παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συνεπή στις υποχρεώσεις του, με σεβασμό στη διαφορετικότητα και απαλλαγμένο από στερεότυπα και φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας
- να εργαστούν συλλογικά και δημιουργικά για την προστασία και την προάσπιση των δικαιωμάτων στη σχολική κοινότητα
- να αναπτύξουν δεξιότητες καλής επικοινωνίας και συνεργασίας
- να εργαστούν με βασικό εργαλείο το τραγούδι για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, δημιουργώντας πρωτότυπο υλικό και παρουσιάζοντας το.
Περιεχόμενο του προγράμματος
Γιατί επιλέξαμε την μουσική;
Οι δραστηριότητες με μουσική και τραγούδι κατείχαν το μεγαλύτερο μέρος των συναντήσεων. Επιλέχθηκε η μουσική ως βασικό εργαλείο λόγω της προτίμησης που δείχνουν οι μαθητές σε αυτό το μέσο διδασκαλίας. Φαίνεται ότι ενισχύει πολύ τα κίνητρα μάθησης, αλληλεπίδρασης και θετικής συνεργασίας. Επίσης, είναι ένα εργαλείο που όλοι μπορούν να συμμετέχουν, ανεξάρτητα των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην κίνηση, στην επικοινωνία, στον αισθητηριακό, στον γνωστικό και νοητικό τομέα.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Ομαδικό και ατομικό τραγούδι
1. Καλωσόρισμα σε στίχους των μαθητών.
2. Δραστηριότητες κίνησης ή χορού
3. Δημιουργία στίχων για συγκεκριμένο θέμα
Οι μαθητές δημιουργούσαν στίχους ώστε να μετουσιώσουν σε μία ή περισσότερες στροφές το νόημα ενός βίντεο, μιας ιστορίας, μίας λύσης ή ενός προβληματισμού. Για παράδειγμα για το βίντεο “Το Δώρο” γράφτηκαν στίχοι μετά από συζήτηση που αφορούσε στο περιεχόμενο της ταινίας.
Τραγούδι για την ταινία The Present / Το Δώρο σε στίχους μαθητών και εκπαιδευτικών προγράμματος συνεκπαίδευσης…
4. Ακρόαση και ανάλυση στίχων τραγουδιού με διάφορους τρόπους
5. Ομαδικό και ατομικό τραγούδι
6. Εκτέλεση οργάνων για τη συνοδεία των τραγουδιών
ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στο πρόγραμμα εντάχθηκαν παιχνίδια ανάπτυξης της ικανότητας για συνεργασία μεταξύ των μαθητών και της ενσυναίσθησης. Παρακάτω περιγράφονται μερικά παραδείγματα παιχνιδιών με κλειστά μάτια:
– Κυνήγι θησαυρού με κλειστά μάτια
– Σχήματα στον χώρο με κλειστά μάτια
– Μπαλόνια στον αέρα με κλειστά μάτια
Ανταπόκριση των μαθητών στο πρόγραμμα
Από τις πρώτες φορές φάνηκε ο ενθουσιασμός των μαθητών για τις συναντήσεις τους, αλλά και για το περιεχόμενο των μαθημάτων και ιδιαίτερα για τα τραγούδια και τα παιχνίδια. Σταδιακά αναπτύχθηκαν φιλίες και θερμές σχέσεις μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων. Άρχισε ο ένας να φροντίζει τον άλλον.
Για παράδειγμα, οι μαθητές του Πειραματικού, υποστήριζαν όποτε χρειαζόταν, τους μαθητές με προβλήματα όρασης, στην κινητικότητα στον χώρο, ή στην λεκτική περιγραφή μίας εικόνας.
Περισσότερα νέα Συλλόγων – Φορέων – ΜΚΟ