ΑΡΘΡΑ

Πόσο διαφορετικό είναι το παιχνίδι των αυτιστικών παιδιών;

Τα παιδιά με αυτισμό παίζουν διαφορετικά από άλλα παιδιά. Ακόμα και σε πολύ μικρή ηλικία, τα παιδιά με αυτισμό είναι πιο πιθανό από τους τυπικούς τους συνομηλίκους, να ευθυγραμμίζουν αντικείμενα, να παίζουν μόνα τους και να επαναλαμβάνουν τις ίδιες ενέργειες ξανά και ξανά. Είναι επίσης λιγότερο πιθανό να συμμετάσχουν σε παιχνίδια που απαιτούν συνεργασία ή κοινωνική επικοινωνία.

 

της Εριφύλης Χατζησάββα – Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός, MSc

 

Φυσικά, πολλά παιδιά χωρίς αυτισμό ευθυγραμμίζουν αντικείμενα, παίζουν μόνα τους ή επιλέγουν άλλες δραστηριότητες. Ωστόσο, ενώ τα παιδιά με αυτισμό προφανώς δεν γνωρίζουν τις δραστηριότητες και τις προτιμήσεις των άλλων, τα τυπικά παιδιά μιμούνται τους συνομηλίκους τους για να μάθουν νέες δεξιότητες παιχνιδιού, να συνεργαστούν με άλλους και να κάνουν ερωτήσεις όταν συγχέονται.

Τα τυπικά παιδιά που παίζουν μόνα, το κάνουν γενικά για κάποιο λόγο και είναι σε θέση να συμμετέχουν όταν είναι έτοιμα ή ενθαρρύνονται να το κάνουν.

Παρακάτω ακολουθούν ορισμένες διαφορές στα αυτιστικά παιδιά που πρέπει να προσέξετε:

  • Προτίμηση για να παίζει μόνο του σχεδόν όλη την ώρα (ακόμη και όταν ενθαρρύνεται να συμμετέχει σε τυπικές μορφές παιχνιδιού).
  • Αδυναμία ή απροθυμία να κατανοήσει τους βασικούς κανόνες του κοινού παιχνιδιού (εναλλαγή σειράς, παιχνίδι ρόλων, ακολουθώντας τους κανόνες ενός αθλητικού ή επιτραπέζιου παιχνιδιού).
  • Συμμετοχή σε δραστηριότητες που φαίνονται άσκοπες και επαναλαμβανόμενες (άνοιγμα/κλείσιμο πορτών, παράταξη αντικειμένων κ.λπ.).
  • Αδυναμία ή απροθυμία να ανταποκριθεί σε φιλικές προσκλήσεις από ενήλικες ή συνομηλίκους.
  • Φαινομενική αδιαφορία για τις συμπεριφορές ή τις λέξεις άλλων παιδιών (περιπλανιέται σε μια ομάδα χωρίς να συνειδητοποιεί ότι ασχολούνται με το παιχνίδι, περπατάει σε επιφάνεια χωρίς να συνειδητοποιεί ότι υπάρχει γραμμή κ.λπ.).
  • Προφανής αδυναμία κατανόησης των βασικών στοιχείων του συμβολικού παιχνιδιού (αδυνατεί να προσποιηθεί ότι είναι κάποιος άλλος ή να προσποιηθεί ότι ένα παιχνίδι έχει ανθρώπινα χαρακτηριστικά κ.λπ.)

 

Διαβάστε ακόμη…

Οι Δυσκολίες στην Επικοινωνία και το Λόγο

 

Γράφει: η Εριφύλη Χατζησάββα – Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός, MSc

 

Πηγές:
Ingersoll B, Schreibman L. Teaching reciprocal imitation skills to young children with autism using a naturalistic behavioral approach: effects on language, pretend play, and joint attention. J Autism DevDisord. 2006;36(4):487-505. doi:10.1007/s10803-006-0089-y
Malhi P, Singhi P. A retrospective study of toddlers with autism spectrum disorder: Clinical and developmental profile. AnnIndianAcadNeurol. 2014;17(1):25-9. doi:10.4103/0972-2327.128537
Scott HK, Cogburn M. Peer Play. In: StatPearls [Internet]. 2019.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *