Με επιστολή της προς τους Δήμαρχο Χαλανδρίου, κ. Σίμο Ρούσσο, Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου, κ. Γεράσιμο Λυμπεράτο, τους Αντιδημάρχους Παιδείας – Προσχολικής Αγωγής και Τεχνικών Υπηρεσιών, τους Επικεφαλής Παρατάξεων και Ολες/ους τους/τις Δημοτικούς Συμβούλους, η ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ Κίνηση Χειραφέτησης Αναπήρων απέστειλε διαμαρτυρία για άρση της απόφασης δημιουργίας ειδικού σχολείου στο Χαλάνδρι και προτάσεις για την ένταξη ανάπηρων μαθητών στα σχολεία της γειτονιάς τους.
100 και πλέον προσωπικότητες, μεταξύ αυτών ανάπηροι και ακαδημαϊκοί του πεδίου, συνυπογράφουν τις προτάσεις της ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΑΝΟΧΗΣ και καλούν τον δήμο Χαλανδρίου να ανακαλέσει την απόφαση και να πράξει το αυτονόητο:
ΟΛΑ τα παιδιά στο σχολείο της γειτονιάς τους.
Και όταν λέμε ΟΛΑ εννοούμε ΟΛΑ.
Αναλυτικά…
Αθήνα 02/02/2022
«Δήμος Χαλανδρίου 2022: Άνοιξε τον δρόμο για ειδικό σχολείο και ΕΜΕΙΣ θα τον κλείσουμε».
Τις πρώτες μέρες του 2022 με έκπληξη ενημερωθήκαμε ότι ο Δήμος Χαλανδρίου με ομόφωνη έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου (153/2021) δρομολογεί ίδρυση ειδικού σχολείου για παιδιά που χρήζουν αυξημένης αγωγής. Σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η αντιδήμαρχος Παιδείας, Ιωάννα Αθανασάτου, ενημέρωσε ότι η μονάδα θα περιλαμβάνει Δημοτικό και Νηπιαγωγείο δυναμικότητας έως 60 μαθητών, 14 τμημάτων και 24 εκπαιδευτικών, ενώ, αναφέρει ότι θα πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου διδακτηρίου για την επίτευξη των παιδαγωγικών στόχων, αλλά και των αρχών της συμπερίληψης.
ΚΑΠΟΥ ΕΔΩ ΒΑΖΟΥΜΕ ΤΑ ΓΕΛΙΑ… ΚΑΙ ΤΑ ΚΛΑΜΑΤΑ.
Το εκπαιδευτικό απαρτχάιντ για τα ανάπηρα παιδιά βαφτίζεται συμπεριληπτικό και μάλιστα σύγχρονο!
Ο Δήμος Χαλανδρίου με αυτή του την ενέργεια μάς απογοητεύει πλήρως.
Δίχως να υποβαθμίζουμε όσα -και με την δική μας πίεση και συμβολή- έχετε πράξει, η δρομολόγηση ανέγερσης και λειτουργίας ειδικού σχολείου μάς βρίσκει κάθετα αντίθετους/ες.
Δεν μπορεί μετά από τόσα χρόνια συνεκπαίδευσης να αγνοείτε ότι τον αποκλεισμό μας τον συντηρεί και τον παράγει η λογική της ίδιας της ύπαρξης του διαχωριστικού σχολείου.
Δεν μπορεί να μην γνωρίζετε τις σχέσεις της ειδικής αγωγής με το κίνημα της ευγονικής και την ιδρυματική «φροντίδα».
Δεν έχετε το δικαίωμα να αγνοείτε ότι ΚΑΙ στην περίπτωση των ανάπηρων παιδιών οι οικονομικές ανισότητες, η φτώχεια και οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές παρέχουν τα θεμέλια πάνω στα οποία οικοδομείται η κουλτούρα που παράγει μισαναπηρισμό.
Αξιώνουμε από τον Δήμο Χαλανδρίου την άμεση απόσυρση της ομόφωνης απόφασης για ίδρυση ειδικού σχολείου και την έναρξη της συζήτησης από μηδενική βάση με τη συμμετοχή μας αναφορικά με τα προγράμματα ένταξης των ανάπηρων μαθητών του δήμου Χαλανδρίου στα σχολεία της γειτονιάς τους.
Επισημαίνουμε ότι στο δημοτικό συμβούλιο συμμετέχει εκλεγμένη ανάπηρη δημοτική σύμβουλος και παρόλα αυτά οι αποφάσεις σας προέρχονται από ιατροκεντρικές αντιλήψεις περασμένων δεκαετιών με νεοφιλελεύθερο πρόσημο.
Σας ενημερώνουμε εκ των προτέρων ότι αν μας αγνοήσετε θα μας βρείτε απέναντί σας, καθώς θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να ακυρώσουμε στην πράξη το οπισθοδρομικό εγχείρημά σας.
ΕΜΕΙΣ, οι ανάπηροι ενήλικες, που περιγράφουμε τον εαυτό μας ως επιζήσαντες ειδικού σχολείου, απαιτούμε τον τερματισμό του διαχωρισμού.
Επιχειρήματα κατά του διαχωρισμού στα σχολεία:
Τα επιχειρήματα κατά του διαχωρισμού των «ειδικών» σχολείων και οι αποδείξεις της ζημιάς που προκαλεί, είναι αδιάσειστα.
Ο διαχωρισμός βλάπτει και τα ανάπηρα παιδιά και την κοινωνία. Αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην ενταξιακή εκπαίδευση και στις μη διαχωρισμένες κοινότητες.
Διαθέτουμε έναν τεράστιο όγκο ερευνητικών ευρημάτων, ακαδημαϊκής τεκμηρίωσης, προσωπικών μαρτυριών και εμπειριών, που υποστηρίζουν την επιτακτική για τα ανθρώπινα δικαιώματα ανάγκη κατάργησης του διαχωρισμού στην εκπαίδευση και την άμεση ανάγκη εκπλήρωσης του δικαιώματος των παιδιών σε μια πλήρως ενταξιακή εκπαίδευση, βασισμένη στη μη διάκριση, στις ίσες ευκαιρίες και στη συμμετοχή, όπως συμφωνήθηκε στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού και στο άρθρο 24 (Right to inclusive education) της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Αναπήρων (CRPD) του ΟΗΕ, που έχουμε κυρώσει με νόμο του κράτους και ακολουθώντας το κοινωνικό μοντέλο για την αναπηρία:
- Η διαχωρισμένη σχολική εκπαίδευση δεν έχει ποτέ αποδειχθεί ότι είναι ανώτερη από τη γενική εκπαίδευση.
- Δεν υπάρχει κανένα αδιάσειστο σύνολο στοιχείων που να αποδεικνύουν ότι τα διαχωρισμένα προγράμματα «ειδικής» εκπαίδευσης έχουν σημαντικά οφέλη για τους μαθητές με οποιαδήποτε βλάβη.
Η έρευνα δείχνει ότι η διαχωρισμένη «ειδική» σχολική εκπαίδευση έχει συσχετιστεί με:
- φτωχές κοινωνικές εμπειρίες, μειωμένες ικανότητες και αποτελέσματα
- μειωμένες ακαδημαϊκές εμπειρίες, αναφορικά με την παροχή διδακτέας ύλης, τα αποτελέσματα, τις ευκαιρίες εξέτασης και τη διαπίστευση
- χαμηλότερες φιλοδοξίες των μαθητών και προσδοκίες των δασκάλων
- υψηλά ποσοστά απουσιών
- δυσκολία επανένταξης στη γενική εκπαίδευση
- φτώχεια στην ενήλικη ζωή
- κακή προετοιμασία για την ενήλικη ζωή.
• Οι αρνητικές συνέπειες για τους διαχωρισμένους μαθητές των «ειδικών» σχολείων που εντοπίζονται σε δεκάδες έρευνες και περιλαμβάνουν: κατάθλιψη, κακοποίηση, έλλειψη αυτονομίας και επιλογής, εξάρτηση, έλλειψη αυτοεκτίμησης και κοινωνικής θέσης, αποξένωση, απομόνωση, λιγότερους φίλους, πιο περιοριστικές διαπροσωπικές σχέσεις, εκφοβισμό (bullying) και περιορισμένους τρόπους ζωής.
• Οι διακρίσεις που ενυπάρχουν στη διαχωρισμένη σχολική εκπαίδευση προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια του παιδιού και είναι ικανές να υπονομεύσουν ή ακόμα και να καταστρέψουν την ικανότητά του να επωφεληθεί από τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες.
• Η ύπαρξη διαχωρισμένων «ειδικών» σχολείων καταπνίγει τη δημιουργικότητα των γενικών σχολείων σχετικά με το πώς να ανταποκρίνονται στην ποικιλομορφία και αποδυναμώνει τις ευθύνες τους να εντάξουν όλους τους μαθητές, που συνήθως επικαλύπτεται με άκρως ρατσιστικές «εκπαιδευτικές εκδρομές» σε σχολεία που βρίσκονται «ειδικά» παιδιά.
• Η ύπαρξη «ειδικών» σχολείων συμβάλλει στην ανασφάλεια και τον φόβο της απόρριψης από εκείνα τα ανάπηρα παιδιά που βρίσκονται στη γενική εκπαίδευση.
• Η διαχωρισμένη σχολική εκπαίδευση δίνει δικαιολογία στην ανθρώπινη τάση να χαρακτηρίζει αρνητικά και να απομονώνει αυτούς που θεωρούνται διαφορετικοί. Ενισχύει το νομικό πλαίσιο και εδραιώνει μια βαθιά ριζωμένη, αυτοεκπληρούμενη, κοινωνική διαδικασία απαξίωσης και αποστασιοποίησης των άλλων με βάση την εμφάνιση και την ικανότητά τους, προκειμένου να εδραιωθεί μια αίσθηση κανονικότητας και status.
• Η διαχωρισμένη σχολική εκπαίδευση διαιωνίζει τις διακρίσεις, την υποτίμηση, τον στιγματισμό, τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και την απομόνωση – τις ίδιες συνθήκες δηλαδή, που οι ανάπηροι ενήλικες αναγνωρίζουμε ως τα μεγαλύτερα εμπόδια στη διεκδίκηση για σεβασμό, συμμετοχή και μια πλήρη ζωή.
• Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά τα καταφέρνουν καλύτερα, ακαδημαϊκά και κοινωνικά, σε ενταξιακά περιβάλλοντα, ενώ δεν υπάρχει μορφή διδασκαλίας ή φροντίδας σε ένα «ειδικό» σχολείο που να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί και στο γενικό σχολείο.
• Εφόσον υπάρξει δέσμευση και στήριξη, η ενταξιακή εκπαίδευση είναι πιο αποτελεσματική στη χρήση των εκπαιδευτικών πόρων.
• Ο διαχωρισμός διδάσκει στα παιδιά να είναι φοβισμένα, αδαή και τρέφει την προκατάληψη.
• Όλα τα παιδιά χρειάζονται μια εκπαίδευση που θα τα βοηθήσει να αναπτύξουν σχέσεις και θα τα προετοιμάσει για τη ζωή στην κοινότητα (mainstream).
• Μόνο η ένταξη έχει τη δυνατότητα να μειώσει τον φόβο και να χτίσει φιλίες, σεβασμό και κατανόηση.
• Η διαχωρισμένη σχολική εκπαίδευση παραβιάζει τα θεμελιώδη δικαιώματα των ανάπηρων παιδιών.
Αντιπρόταση της ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΑΝΟΧΗΣ
«ΟΛΑ τα παιδιά στο σχολείο της γειτονιάς»
- Επαναξιολόγηση της προσβασιμότητας των σχολείων και υλοποίηση έργων καθολικής προσβασιμότητας.
(αλυσίδα προσβασιμότητας, ανεμπόδιστη πρόσβαση σε όλους τους χώρους του σχολείου, προσβάσιμο εκπαιδευτικό περιεχόμενο για παιδιά με αισθητηριακές βλάβες, επανασχεδιασμός σχολικών αιθουσών για παιδιά με κινητικές, νοητικές και αισθητηριακές βλάβες). - Αποτύπωση/χαρτογράφηση των παροχών στα γενικά σχολεία.
(τι χώροι χρησιμοποιούνται π.χ. στα Τμήματα Ένταξης, πόσοι ανάπηροι μαθητές αναγκάζονται να πληρώνουν ειδικό βοηθό) - Καταγραφή της αναλογίας εκπαιδευτικών/μαθητών και δημιουργία τμημάτων σύμφωνα με την παιδαγωγική της ένταξης
(δεν υφίσταται ένταξη με 25άρια τμήματα) - επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της γενικής εκπαίδευσης για τα ζητήματα ένταξης
- μεταφορά των μαθητών, αναπήρων και μη, δωρεάν στα σχολεία με προσβάσιμα λεωφορεία για ΟΛΑ τα παιδιά
- Δημιουργία και δωρεάν παροχή σχετικών υπηρεσιών σε δημοτικό θεραπευτήριο για παιδιά (ανάπηρα και μη) που χρειάζονται θεραπείες και μεταφορά τους μετά τις ώρες του σχολείου με λεωφορεία του δήμου
- Επιπρόσθετα ο Δήμος Χαλανδρίου θα μπορούσε να κάνει προσβάσιμους όλους τους δημοτικούς χώρους πολιτισμού, διότι αποτελούν μέρος της Παιδείας.
(Αετοπούλειο, παιδική βιβλιοθήκη κ.λπ.)
- Επιδότηση από τον δήμο για δημιουργία παραστάσεων, οπτικοακουστικού υλικού που συμβάλλουν στην αποδοχή της ανθρώπινης ποικιλομορφίας.
ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ
Κίνηση Χειραφέτησης Αναπήρων
Υπογραφές
Γεώργιος Αγγελίνας – Δημοτικός Σύμβουλος Νίκαιας – Ρέντη, Ανάπηρος
Σοφία Αδάμ – Επ. Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής ΔΠΘ
Μαρινίκη Αλεβιζοπούλου – Δημοσιογράφος
Παρασκευή Αντωνίου – Ειδική Παιδαγωγός ΠΕ71
Βάιος Αργυράκης – Ανάπηρος, διδάκτωρ Ιστορίας της Επιστήμης
Γιαννης Ασπρούλης – συνταξιούχος
Φωτεινή-Νικολέτα Βαλίλα – φοιτήτρια Κοινωνικής Εργασίας
Δημήτρης Βασιλειάδης – Δημόσιος υπάλληλος, Κοινωνιολόγος
Μαρίνα Βασιλειάδου – Υποψήφια διδάκτωρ Ενιαίας Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας
Γιάννης Βερνίκος-Ευγενίδης – Μηχανολόγος μηχανικός
Αναστασία Βλάχου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής- Εκπαιδευτικής Ένταξης, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Νικολέτα Γεροντάκη – Κοινωνική Λειτουργός
Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου – Ανάπηρη Γυναίκα, Ψυχολόγος ΕΣΥ, Ιδρυτικό Μέλος & Πρόεδρος ΔΣ Ελληνική Σχολή Εκπαίδευσης Σκύλων-Οδηγών «Λάρα»
Γιώργος Γρατσίας – Ιδιοκτήτης εταιρίας
Σωτήρης Δανιγγέλης – Οικονομολόγος
Ειρήνη Δαφέρμου – Δημόσιος υπάλληλος, Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων
Χαρά Δημητριάδη-Ευγενίδη – Χημικός
Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης – Ηλεκτρονικός Μηχανικός
Σήφης Διαμαντίδης – Καλλιτέχνης
Δίκτυο Δράσης Κοινωνικών Λειτουργών
Σίσσυ Δουτσίου – Ηθοποιός, Ποιήτρια
Ελένη Δρένου – φοιτήτρια Κοινωνικής Εργασίας
Δημήτρης Ευλαμπίδης – Φωτογράφος
Πάνος Ζουρνατζίδης – Ηθοποιός, θεατρολόγος
Εύη Ζωγράφου – Νηπιαγωγός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη – Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Μαίρη Θεοδωροπούλου – Κέντρο Ερευνών «Ρίζες»
Μαρία Κακούρη – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Γιώτα Καραγιάννη – Αν. Καθηγήτρια ΠΤΔΕ ΑΠΘ
Δημήτρης Καραγιάννης – Δικηγόρος
Βασιλική Καραγκούνη – Εκπαιδευτικός
Βαγγέλης Καρέλης – Ανάπηρος ακτιβιστής, αθλητής
Αντώνης Καριτζής – Φοιτητής Ψυχολογίας, ανάπηρος
Γεώργιος Κλεφτάρας – Καθηγητής Κλινικής Ψυχολογίας – Ψυχοπαθολογίας
Μαρία Κολτσίδα – Υποψ. Διδακτόρισσα ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, Εκπαιδευτικός
Μελίνα Κομνηνοπούλου – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Ανδρέας Κουζέλης – Ανάπηρος Συγγραφέας, Κοινωνιολόγος
Βασίλης Κουκαλάνι – Σκηνοθέτης, Ηθοποιός
Δημήτρης Κουκιάς – Διαφημιστής
Ηλίας Κουρτπαρασίδης – Ανάπηρος Μουσικός, Συνθέτης
Αθανάσιος Κουτσοκλένης – Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Κωνσταντίνος Κρέτσης – Ανάπηρος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών
Χρήστος Κωνσταντακόπουλος – Ανάπηρος ακτιβιστής, εργαζόμενος στο 18 ΑΝΩ
Χριστίνα Λαζαρίδου – Φυτική Παραγωγός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Αργυρώ Λύτρα – Δημοσιογράφος, σύζυγος αναπήρου
Ελεάνα Μαλάνου – φοιτήτρια Κοινωνικής Εργασίας
Άννα Μαρία Ελευθερία Μαντζουράνη – Ανάπηρη Ηθοποιός
Δήμητρα Μάρκου – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Κατερίνα Μαύρου – Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ένταξης και Υποστηρικτικής Τεχνολογίας
Γεωργία Μήττα – φοιτήτρια κοινωνικής εργασίας
Βασίλης Μοτσιόλας – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακός φοιτητής
Φωτεινή Μουράτη – Κοινωνική Λειτουργός
Τατιάνα Μπατή – θεατρολόγος
Κατερίνα Μπλέτσα – Ανάπηρη δασκάλα
Αντώνης Μπούγιας aka ypopto_mousi – Αρθρογράφος, Ακτιβιστής
Νίκος Μπριάζης – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακός φοιτητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Γεωργία Μυστακίδου – Κοινωνική Λειτουργός
Παναγιώτης Νικολογιάννης – Ανάπηρος, Μουσικός τεχνολόγος
Ιμπραχίμ Νιχαντ – Ψυχολόγος, Θεραπευτική Ιππασία
Σπύρος Νταντανίδης – Ανάπηρος Κινηματογραφιστής
Βαγγέλης Ντουσάκης – Ανάπηρος Εικονογράφος
Βασίλης Οικονόμου – Ανάπηρος Ηθοποιός, Σκηνοθέτης
Άκης Ορφανός – Phd, Msc Κοινωνιολόγος
Μαρία Παναγιώτου – μητέρα ανάπηρου παιδιού, παιδίατρος
Βίκυ Παντελή – Φυσικοθεραπεύτρια
Άντζυ Παντζαρτζίδη – Γενική συντονίστρια της Φοιτητικής Ένωσης για το Φύλο και την Ισότητα ΦΥΛ.ΙΣ. ΑΠΘ
Αναστασία Παπαδάκη – Ελεύθερος επαγγελματίας
Ορσαλία Παπαδημητρίου – Κοινωνική Λειτουργός
Κώστας Παπαδόπουλος – Δημοτικός Σύμβουλος Νίκαιας Ρέντη, πατέρας ανάπηρης ενήλικης
Δομινίκη Παπακωνσταντίνου – Λογοθεραπεύτρια, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Άννα Παπαμόσχου – Κοινωνική Λειτουργός
Γεωργία Παπασταυριανίδου – Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας
Νικολέτα Παππά – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Εμμανουέλα Πατηνιωτάκη – ακαδημαϊκός, ερευνήτρια και πάροχος υπηρεσιών προσβασιμότητας
Σοφία Πρώιου – Εκπαιδευτικός ΠΕ70
Πρωτοβουλία Μεταπτυχιακών φοιτητριών/ων του Π.Τ.Δ.Ε. ΑΠΘ «Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση, Κοινωνία και Παιδαγωγική» με κατεύθυνση «Σπουδές για την Αναπηρία»
Φλώρα Ραδιώτου – Μαθηματικός
Θεόδωρος Ράντος – Πατέρας ανάπηρου παιδιού, Πληροφορικός
Αντώνης Ρέλλας – Σκηνοθέτης, ανάπηρος ακτιβιστής
Παναγιώτης Ρέλλας – Δικηγόρος LL.M.
Τάσος Σαγρής – Σκηνοθέτης, Ποιητής
Χριστίνα Σαπανίδου – Νηπιαγωγός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Αλέξανδρος Σιπσίδης – Σκηνοθέτης
Ταξιαρχούλα Σπανού – φοιτήτρια Κοινωνικής Εργασίας
Αντιγόνη Σταυροπούλου – Εκπαιδευτικός, Ηθοποιός, Συγγραφέας
Ελένη Στρατή – Κοινωνιολόγος
Σιμώνη Συμεωνίδου – Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ενταξιακής εκπαίδευσης Πανεπιστήμιου Κύπρου
Πάττυ Σωτηροπούλου – Ειδική Παιδαγωγός
Τζούλια Τάπαλη – Δρ. Πολιτικός Μηχανικός
Ήρα Τελικού – Φυσικοθεραπεύτρια
Γιάννης Τζουβελέκης – Σκηνοθέτης, Youtuber
Ιωάννα Τζώρα – Ηθοποιός, Μητέρα
Συμεών Τσακίρης – Ηθοποιός
Παναγιώτης Τσαλής – Dr. Πολιτικός μηχανικός
Απολλωνία Τσαντά – Ανάπηρη, Σεναριογράφος, Θεατρολόγος
Κωνσταντίνος Τσαντάς – Ιδ. Υπάλληλος
Γιώργος Τσιάκαλος – Ομότιμος Καθηγητής Παιδαγωγικής ΑΠΘ
Βασιλική Τσικούρα – Εκπαιδευτικός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Ιωάννης Φακλής – φοιτητής Κοινωνικής Εργασίας
Στυλιανή Φερούση – Νηπιαγωγός (μεταπτυχιακό στην ειδική εκπαίδευση)
Φοιτητική Ένωση για το Φύλο και την Ισότητα ΦΥΛ.ΙΣ. ΑΠΘ
Κωνσταντίνος Φραγκούλης – Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος
Ελένη Φτιάκα – Καθηγήτρια Ενιαίας Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Κύπρου
Σοφία Χαϊδοπούλου – φιλόλογος-γλωσσολόγος
Χαράλαμπος Χίος – Ανάπηρος Καθηγητής
Γιώργος Χρηστάκης – Ανάπηρος χορογράφος, χορευτής
Περισσότερα νέα Συλλόγων – Φορέων – ΜΚΟ