Τα τουβλάκια Lego® σαν δημιουργός κινήτρου!

Θεωρείται πιο εύκολο για τους θεραπευτές να χρησιμοποιούν διάφορα εργαλεία ώστε να δημιουργήσουν κίνητρο στα παιδιά. Για πολλούς θεραπευτές, ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία είναι τα τουβλάκια Lego®. Αυτά τα τουβλάκια βέβαια, δεν χρησιμεύουν μόνο σαν κίνητρο για τα παιδιά, αλλά συνιστούν και έναν αποτελεσματικό τρόπο ώστε τα παιδιά να μάθουν και επικοινωνήσουν.

 

Παρακάτω περιγράφονται 3 τρόποι με τους οποίους χρησιμοποιούνται τα Lego® στην Λογοθεραπεία.

 

1. Αριθμώντας την άρθρωση

Οι ασκήσεις άρθρωσης χωρίς παιχνίδι μπορούν να είναι βαρετές και να μειώσουν την πιθανότητα να ολοκληρωθούν. Χρησιμοποιώντας Lego® από κοινού με ήχους αυξάνεται η εμπλοκή των παιδιών αλλά και η ευχαρίστηση.

Πριν την έναρξη της θεραπείας, γράφουμε ένα νούμερο, από το 1-5 σε κάθε τουβλάκι. Στη διάρκεια της συνεδρίας, δίνεται στο παιδί μια φράση υψηλής συχνότητας, όπως «θέλω…» ή «βλέπω…», η οποία περιέχει τον ζητούμενο ήχο με σκοπό να ζητήσει κάποιο από τα τουβλάκια. Παραδείγματος χάριν, αν ο μαθητής δουλεύει στον ήχο /p/ θα πει, «Διαλέγω ……». Χρησιμοποιεί την φράση υψηλής συχνότητας ώστε να ζητήσει το τουβλάκι. Τότε ο μαθητής λέει μια λέξη τόσες φορές όσες δείχνει ο αριθμός στο τουβλάκι.

Παράδειγμα διαλόγου:

– Μαθητής: Διαλέγω το πράσινο

– Λογοθεραπευτής: Το πράσινο έχει τον αριθμό 3. Πες, παπί 3 φορές (ή «το παπί μου», «αυτό είναι το παπί» κλπ).

– Μαθητής: παπί, παπί, παπί

– Λογοθεραπευτής: Διάλεξες το πράσινο και είπες τρεις φορές παπί! (χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα  ή απτές υποδείξεις όταν ο μαθητής επαναλαμβάνει τη λέξη. Στη συνέχεια δίνουμε το τουβλάκι).

Οι μαθητές συνήθως μπορούν να παράγουν 50-100 επαναλήψεις σε μια συνεδρία.

 

lego-bricks-child

 

2. Μαθαίνοντας τη γλώσσα με τα Lego®

Τα τουβλάκια Lego® μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ώστε να διευκολύνουν και να βοηθήσουν στην εξάσκηση πολλών στόχων  της Λογοθεραπείας. Παρόμοια με την άσκηση άρθρωσης παραπάνω, γράφουμε ένα  αριθμό (1-3) πάνω σε κάθε τουβλάκι. Παράλληλα δίνουμε στο μαθητή μια φράση υψηλής συχνότητας που περιγράφει το στόχο μας. Παραδείγματος χάριν, αν δουλεύουμε τις προθέσεις, λένε: «μπορώ να πάρω το τουβλάκι που είναι δίπλα/κάτω/ανάμεσα/ κλπ»

Αφού χρησιμοποιήσουν την φράση υψηλής συχνότητας, πρέπει να ολοκληρώσουν τον αριθμό των δραστηριοτήτων που δείχνει το τουβλάκι. Για παράδειγμα, πρέπει να περιγράψουν ένα αντικείμενο χρησιμοποιώντας, ένα , δύο ή τρία επίθετα, να δώσουν μία, δύο ή τρείς οδηγίες, να δώσουν ένα, δύο ή τρία αντικείμενα που ανήκουν στην ίδια κατηγορία κλπ.

3. Λεξιλόγιο και γραμματική

Γραμματική

Αν δουλεύετε με του μαθητές σας στην γραμματική, γράψτε ποικίλες λέξεις πάνω στα Lego®. Ζητήστε από τους μαθητές να φτιάξουν προτάσεις με αυτές τις λέξεις σε διάφορες θέσεις.

Περιγραφικός λόγος και σημασία

Ένα άλλος τρόπος να χρησιμοποιήσετε τα τουβλάκια Lego® είναι να γράψετε μια λέξη σε κάθε τουβλάκι με βάση το λεξιλόγιο που δουλεύετε με το παιδί. Στη συνέχεια, όταν ο μαθητής διαλέξει το τουβλάκι, ζητήστε του να περιγράψει το αντικείμενο της λέξης, να δώσει τον ορισμό, να το κατηγοριοποιήσει κλπ.

Κατηγοριοποίηση και ακολουθία οδηγιών

Ένας άλλος τρόπος χρήσης των Lego® είναι να δώσουμε οδηγίες στον μαθητή ώστε να διαλέξει το κατάλληλο τουβλάκι. Παραδείγματος χάριν, δώστε του μια κατηγορία (πχ. ζώο) και στη συνέχεια ζητήστε του να διαλέξει ένα τουβλάκι που έχει ένα αντικείμενο από αυτή την κατηγορία (σκύλος).

Χρησιμοποιώντας τα Lego® μπορείτε να συνδυάσετε μάθηση και παιχνίδι. Δεν είναι απλά διασκεδαστικό και δίνει κίνητρο στα παιδιά, αλλά παράλληλα τους επιτρέπει να θυμούνται τους στόχους τους, να χρησιμοποιούν ποικιλία γλωσσικών στοιχείων και δεξιοτήτων άρθρωσης αλλά και να δεσμεύονται στην θεραπευτική διαδικασία.

 

Διαβάστε ακόμη…

Πώς τα Lego βοηθούν τα παιδιά που Δυσκολεύονται στην Κοινωνική Αλληλεπίδραση να Αναπτύξουν Κοινωνικές Δεξιότητες

H Δρ. Gina Gomez de la Cuesta_(Κλινική Ψυχολόγος- M.Sc Oxon / PhD Cantab / PGCE Cantab), μας μιλάει για την… θεραπεία με βάση τα LEGO
 
Lego και Εργοθεραπεία

 

 

Πηγή: https://psychomotor-athens.gr/

Μετάφραση του αρχικού υλικού από την Παναγιώτα Μακρή Ψυχολόγο, MSc in Child Development για το Εργαστήρι Ψυχοκινητικής.

 

Ευχαριστούμε το Εργαστήρι Ψυχοκινητικής για το άρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *