Η κα Β.Ν. με καταγγελία της στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄Αθήνας (Δ.Δ.Ε. Α΄ΑΘΗΝΑΣ) / Τμήμα Εξετάσεων και στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων – Τμήμα Πανελλαδικών εξετάσεων και Εξετάσεων ΓΕΛ και ΑΣΕΠ Εξετάσεων, ζήτησε εξηγήσεις για τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε η κόρη της, η οποία είναι στο Φάσμα του Αυτισμού και με επιληψία, σε Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ρεπορτάζ: Νίκος Παγίδας – Εργοθεραπευτής
Η κα Β.Ν (τα στοιχεία της οποίας είναι στην διάθεση του nevronas.gr) μας ανέφερε πως οι απαντήσεις που έλαβε τόσο από τη Δ.Δ.Ε. Α΄ΑΘΗΝΑΣ, όσο και από το Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο ήταν, πως όλα κύλησαν ομαλά και σύμφωνα με το νόμο. Το Υπουργείο Παιδείας όμως, ζήτησε να βγεί η υπόθεση από το αρχείο και να απαντηθούν όλα τα ερώτήματα της καταγγελίας.
Η μητέρα της μαθήτριας, που είναι και η ίδια ανάπηρη, σε ποσοστό 67%, με σοβαρές αναπνευστικές και κινητικές βλάβες, έχει αποφασίσει να κινηθεί νομικά.
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΑ
ΘΕΜΑ: Αντιπαιδαγωγική συμπεριφορά, μη τήρηση των προβλεπόμενων για την προφορική εξέταση σε ειδικό εξεταστικό κέντρο και καταγγελία για κοινωνικό ρατσισμό και προσβολή της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας εξεταζόμενης υποψήφιας με Δ.Α.Δ.
Μέσω της παρούσης θα ήθελα να σας καταγγείλω την διαδικασία της προφορικής εξέτασης που έλαβε χώρα στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθώς και της ανάρμοστης αντιπαιδαγωγικής συμπεριφοράς του εκπρόσωπου του Κ.Ε.Σ.Υ. και μελών της εξεταστικής επιτροπής των μαθημάτων της Φυσικής και της Χημείας που είχαν ως συνέπεια την προσβολή της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας και τον στιγματισμό της ψυχικής υγείας της θυγατέρας μου.
Σύμφωνα με την από 26/11/2019 ιατρική γνωμάτευση Νευρολόγου, με το αρ. πρωτ. 199-28/01/2020 ιατρική βεβαίωση από τη Μ.Ε.Υ. του Νοσοκομείου Παίδων «Παν & Αγλαϊα Κυριακού» που επισυνάπτονται και με αρ. πρωτ. 397- 03/03/2020 έκθεση – αξιολόγηση – γνωμάτευση του 2ου Κ.Ε.Σ.Υ. Ά ΑΘΗΝΑΣ, η κόρη μου προσήλθε στο ειδικό εξεταστικό κέντρο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών για να εξεταστεί έχοντας Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή ICI-10:F84.0: Aυτισμός και άλλες διαταραχές ανάπτυξης, καθώς, και Επιληψία.
Ως προς την μαθησιακή της ικανότητα η κόρη μου τελείωσε το Λύκειο με γενικό βαθμό 19.7, παρ’ όλο που όλα αυτά τα χρόνια στερήθηκε της παράλληλης στήριξης και που δυστυχώς αργά για εκείνην διαγνώστηκε προσφάτως με το φάσμα του αυτισμού, το οποίο το οικογενειακό της περιβάλλον δεν αναγνώριζε μιας και όλα αυτά τα χρόνια «ανταποκρινόταν στις συναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες της» (γνωμάτευση Κ.Ε.Σ.Υ.)
Ως προς το μαθησιακό της προφίλ «πρέπει να επισημανθεί ότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να οργανώσει τον γραπτό λόγο και τις απαντήσεις της, οι οποίες είναι ορθές και καλύπτουν επαρκώς τα ερωτήματα. Επίσης κατά τη διάρκεια παραγωγής αυθόρμητου γραπτού λόγου η μαθήτρια φαίνεται πως χρειάζεται περισσότερο χρόνο για την επίτευξη όλων των σταδίων της παραγωγής κειμένου.
Ως προς τον προφορικό λόγο σ’ ένα πιο σύνθετο θέμα χρειάζεται κατευθύνσεις και επιμέρους ερωτήματα προκειμένου να διευκολυνθεί στην ανάλυση των σκέψεων και ιδεών της. Μιλάει χαμηλόφωνα και κοφτά και εμφανίζει δυσκολίες στη διατήρηση συνεχόμενης λειτουργικής βλεμματικής επαφής. Από το σταθμισμένο αυτοαναφορικό ερωτηματολόγιο για εφήβους (YSR, ASEBA) παρουσιάζει δυσκολίες προσοχής και συγκέντρωσης που συνάδουν με τη διάγνωση της μαθήτριας». (Κ.Ε.Σ.Υ.)
«Ως εκ τούτου προτείνεται η αντικατάσταση των γραπτών εξετάσεων με προφορικές. Είναι μια έφηβη, η οποία χρειάζεται διαρκή ενθάρρυνση και η επιβράβευση των προσπαθειών της έχει ιδιαίτερη σημασία για εκείνη.» (Βεβαίωση Μ.Ε.Υ.)
Ως προς τη διαδικασία των εξετάσεων στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο διαπιστώθηκαν τα εξής:
Σύμφωνα με τις γνωματεύσεις δεν υπήρχε επιπλέον χρόνος για τα γραπτά της γιατί, όπως πληροφορήθηκε η κόρη μου από τον εκπρόσωπο του Κ.Ε.Σ.Υ. αυτός δίνεται μόνο στα προφορικά.
Στα δυο πρώτα μαθήματα Γλώσσας-Λογοτεχνίας και Βιολογίας με το που τελείωσε η γραπτή δοκιμασία η επιτηρήτρια είπε στη κόρη μου να περάσει πρώτη για εξέταση «… για να τελειώνει πιο γρήγορα, αφού ούτως αλλιώς θα μπει κάποια στιγμή». Φανταστείτε πώς επέδρασε στη ψυχολογία και στην ένταση του υπάρχοντος άγχους με τα προαναφερμένα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης μαθήτριας. Για την ιστορία στο πρώτο μάθημα μπήκε πρώτη στο δεύτερο αρνήθηκε πεισματικά. Και στα δυο όμως μαθήματα οι επιτροπές χειρίστηκαν σωστά την ιδιαιτερότητα του παιδιού, περίμεναν να ολοκληρώσει την απάντησή της και της δόθηκε και επιπλέον χρόνος αφού δεν είχε προλάβει να ολοκληρώσει γραπτώς, όπως ήταν αναμενόμενο και αποδεικνύουν και οι γνωματεύσεις, κάποια ζητήματα.
Τη Δευτέρα 22/06/2020 πριν την εξέταση της Φυσικής ζήτησα να έρθω σε επαφή με την επιτροπή ή τον εκπρόσωπο του Κ.Ε.Σ.Υ. διότι μετά την εξέταση της Βιολογίας το παιδί βγαίνοντας από το σχολείο έπαθε επιληπτική κρίση και παρ’ ολίγο να τραυματιστεί πέφτοντας στο δρόμο. Εμφανίστηκε η γραμματέας της επιτροπής και της ζήτησα να μας ενημερώνουν για το πότε τελειώνει η εξέταση της κόρης μου για να είμαστε στη πόρτα του σχολείου και να αποφύγουμε τα δυσάρεστα. Επίσης της ζήτησα να μην την αγχώνουν περισσότερο με το να την προτρέπουν να περνά πρώτη για εξέταση για να λάβω την απάντηση ότι σκοπίμως το έκανε η επιτροπή γιατί ήταν το μόνο παιδί με επιληψία και για να μην κουραστεί αποφάσισαν να περνά πρώτη. Της υπενθύμισα ότι έχει και αυτισμό κι αυτό επιδρά αρνητικά στη ψυχολογία της, γιατί της δημιουργεί πανικό. Απάντησε πως δεν το γνώριζε, μου ζήτησε συγνώμη και είπε ότι θα την αφήσουν να περάσει όταν εκείνη αισθάνεται έτοιμη και από εδώ και στο εξής θα με ενημερώνει πότε θα μπαίνει για εξέταση και πότε θα βγαίνει. Αυτό έγινε και στο μάθημα της Φυσικής και στη Χημεία με τηλεφωνικές κλήσεις από το τηλέφωνο του σχολείου. Έτσι γνωρίζαμε τους χρόνους εξέτασης της κόρης μου στα δυο εναπομείναντα μαθήματα.
Στο μάθημα της Φυσικής στην επιτροπή αρ. 20 υπήρχαν ένας κύριος με καστανά μαλλιά κοντομάνικη κόκκινη μπλούζα, ανοικτά μάτια και χειρουργική μάσκα. Μια κυρία με μαύρα μαλλιά και γυαλιά, περίπου 50 χρονών και μια κυρία μεγάλη σε ηλικία με κοντά γκρίζα μαλλιά και γυαλιά.
Παρ’ όλο που το παιδί τους ενημέρωσε πως δεν αισθάνεται καλά ο κύριος και η μελαχρινή κυρία έκαναν φιλότιμες προσπάθειες να ηρεμήσουν το παιδί για να τελειώσει την εξέταση, εν αντιθέσει με την γκριζομάλλα κυρία, η οποία δυσανασχετούσε όλη την ώρα είτε ξεφυσώντας, είτε με μορφασμούς δυσαρέσκειας, είτε δίνοντας κοφτές εντολές στο παιδί, όπως: «μίλα πιο δυνατά», «τελείωνε», «προχώρα παρακάτω», «θα μιλήσεις δυνατά», «πες τι επιλέγεις τουλάχιστον» ενώ το παιδί προσπαθούσε να συγκεντρωθεί για να απαντήσει. Σημειωτέον ότι το παιδί τους ενημέρωσε ότι έχει Δ.Α.Δ. και ότι ο τρόπος ομιλίας της είναι αργός και σιγανός.
Αν αυτό δεν είναι λάθος χειρισμός σε παιδί με ειδικές ανάγκες τότε πώς το αποκαλείτε;
Αν η εν λόγω κυρία δυσανασχετούσε με τον ρόλο της γιατί την αφήσατε να συμμετάσχει;
Στη Χημεία όλη η εξέταση ήταν άκυρη από την αρχή (;) και δεν ακολουθήθηκε καμιά διαδικασία εξέτασης! Η επιτροπή αρ. 22 αποτελούταν από μια κυρία μαυροφορεμένη με καστανά μαλλιά, μια κυρία μεγάλη σε ηλικία με γκρίζα μαλλιά, η οποία είχε ποτέ ανοικτά και πότε κλειστά τα μάτια της και μια κυρία με μαύρα σγουρά μαλλιά. Την ρώτησαν αν θα της διαβάσουν τα θέματα και μέχρι την εξέταση του Α και Β θέματος όλα φαινομενικά ήταν καλά. Η κόρη μου δεν μπορούσε να απαντήσει στο Β3 και η μαυροφορεμένη κυρία την προέτρεψε να συνεχίσει και να το πει αργότερα. Τους ζήτησε λίγο χρόνο να σκεφτεί για να απαντήσει, όπως και της δόθηκε, αλλά εκείνες άρχισαν να μιλάνε χαμηλόφωνα μεταξύ τους με δυσαρέσκεια. Όταν το παιδί βρήκε λάθος πράξη και πήρε το στυλό να το διορθώσει άρχισαν να φωνάζουν ότι έπιασε το στυλό σαν να έκανε κάποιο έγκλημα, της είπαν ότι απαγορεύεται να γράψει γιατί ο χρόνος είναι περιορισμένος και υπάρχουν κι άλλα παιδιά για εξέταση κι ότι στα προφορικά λένε μόνο τη μεθοδολογία των ασκήσεων και όχι τις πράξεις κι επιπλέον της είχαν ήδη υπογράψει το τετράδιο. Η κόρη μου τις ρώτησε πώς θα πει το σωστό αποτέλεσμα αν δεν κάνει τις πράξεις, ζήτησε επιπλέον χρόνο που δικαιούται και της το αρνήθηκαν και απαρηγόρητη σε πλήρη πανικό και σύγχυση άρχισε να τρέμει και να τραυλίζει κάτι που θορύβησε τις κυρίες οι οποίες γλύκαναν την συμπεριφορά τους για να την ηρεμήσουν. Ξαφνικά της επέτρεψαν το χρόνο που πριν της αρνήθηκαν εντόνως και ενώ το παιδί προσπαθούσε να σκεφτεί εκείνες μίλαγαν ανά μεταξύ τους.
Τις ρώτησε τι συμβαίνει και της απάντησαν να μην ανησυχεί γιατί δεν μιλούν για εκείνη. Η ώρα της εξέτασης ξεκίνησε στις 16:15μ.μ., σύμφωνα με το ρολόι της κόρης μου και στις 17:07μ.μ. ώρα που κοίταξα στο κινητό μου, η γραμματέας της επιτροπής έφερε τη θυγατέρα μου υποβασταζόμενη κρατώντας την σφιχτά στην αγκαλιά της στο αυτοκίνητο που ήταν σταθμευμένο κοντά στο σχολείο. Το παιδί σε πανικό κλαίγοντας μας είπε τι έγινε και τηλεφώνησα αμέσως στην επιτροπή για να τους πω ότι είναι έγκλημα αυτό που έκαναν, ότι δεν είναι καν ειδικό εξεταστικό κέντρο και ότι θα προβώ σε αναφορά και μηνύσεις. Μετά από 20 λεπτά και ενώ είχαμε απομακρυνθεί από το σχολείο μου τηλεφώνησαν για να επιστρέψουμε στο σχολείο για να μας μιλήσει η πρόεδρος της επιτροπής και ο εκπρόσωπος του Κ.Ε.ΕΣ.Υ., όπως κι έγινε.
Διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν της δόθηκε ο επιπλέον χρόνος που ζήτησε για να μου απαντήσει ο εκπρόσωπος του Κ.Ε.Σ.Υ. με τη φυλλάδα του νόμου ανά χείρας ότι ξεκάθαρα ο νόμος ορίζει εύλογο χρόνο και 30 λεπτά επιπλέον χρόνου. Τους ρώτησα ποιος είναι ο εύλογος χρόνος σε πόσα λεπτά μεταφράζεται κι αν η εξέταση αντιστοιχεί στο να διαβάσει ο μαθητής το γραπτό του και να φύγει. Και πόσος χρόνος χρειάζεται για ένα παιδί που μιλάει αργά και σιγά. Μπροστά στο κόσμο που είχε μαζευτεί αποκάλεσε το παιδί μου ψεύτρα, ότι μπήκε στην επιτροπή εριστική και απαίτησε να μιλήσει για 3 ώρες. Πώς γνώριζε τι έκανε η κόρη μου και γιατί τα λεγόμενά του έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα υποστήριξε η Πρόεδρος της Επιτροπής που ήταν παρούσα στα όσα ο κύριος έλεγε.
Στο τέλος ο εκπρόσωπος του Κ.Ε.Σ.Υ. με περίσσιο κυνισμό αποφάνθηκε ότι αν το παιδί μου είναι αυτιστικό και θέλω ειδικό παιδαγωγό για τις εξετάσεις να αλλάξω χώρα γιατί εδώ είναι Ελλάδα!!! Μετά από αυτή τη δήλωση ο κύριος εξαφανίστηκε.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής, μας διαβεβαίωσε ότι η κόρη μου εξετάστηκε για 1 ώρα και 20 λεπτά, γιατί αυτό έγραψε η επιτροπή, πράγμα ψευδές, γιατί της είπα ότι στις 16:00μ.μ. η γραμματέας με ενημέρωσε τηλεφωνικά από τον αριθμό του σχολείου ότι πριν από 10 λεπτά είχε μπει στο προθάλαμο για να περιμένει να εξεταστεί και ότι την έφερε υποβασταζόμενη στο αμάξι στις 17:07μ.μ.. Στο άκουσμα των τηλεφωνικών κλήσεων φάνηκε να αναστατώνεται.
Η κυρία Πρόεδρος υποστήριξε ότι η επιτροπή την ενημέρωσε ότι το παιδί μπήκε από την αρχή στην αίθουσα σε σύγχυση, έτρεμε και δεν μίλαγε καθόλου. Αν αληθεύει αυτό, γιατί δεν ενημερώθηκε ο γιατρός του σχολείου να την εξετάσει και να διαγνώσει αν μπορεί να συνεχίσει ή όχι την εξέταση, πράγμα για το οποίο δεν έλαβα απάντηση.
Κάποια στιγμή εμφανίστηκε ένας μαθητής που είχε τελειώσει την εξέταση και είπε ότι πριν τα γραπτά τους δόθηκε ένα έντυπο που έγραφε αν υπάρχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες πρέπει στη επιτροπή να υπάρχει ειδικός παιδαγωγός. Η Πρόεδρος έσπευσε να τον σταματήσει λέγοντάς του ότι το παιδαγωγό οφείλουμε να τον φέρουμε εμείς. Ποιος μας ενημέρωσε γι’ αυτό;
Τέλος περίπου στις 18:30μ.μ. με 18:40μ.μ. εμφανίστηκε μια μαθήτρια φανερά ενοχλημένη που έδειχνε να γνωρίζει την κυρία Πρόεδρο και της έλεγε ότι η επιτροπή αρ. 20 της αρνήθηκε τον επιπλέον χρόνο, όπως της είχε πει, και εκείνη τους φώναξε να διαβάσουν το νόμο. Η Πρόεδρος με νεύματα προσπαθούσε να υποδείξει στη μαθήτρια να απαντήσει ότι της δόθηκε ο χρόνος τελικά μόνον για προφορικό λόγο, για να λάβει την απάντηση του κοριτσιού ότι φυσικά και της δόθηκαν τα 30 λεπτά για να γράψει πρώτα το Γ θέμα και να το πει μετά. Αποδείχτηκε περίτρανα, λοιπόν, η άνιση μεταχείριση που υπέστη η κόρη μου κατά την διαδικασία της εξέτασης.
Στο τέλος ενημέρωσα την κυρία Πρόεδρο ότι το Υπουργείο έχει ήδη ενημερωθεί για το μάθημα της Φυσικής μιας και υπήρχαν επιβεβαιωμένα άλλα δυο περιστατικά με συμμαθητές της κόρης μου, για τον απαράδεκτο τρόπο αντιμετώπισης της κυρίας με τα γκρίζα μαλλιά, και μετά από την ανήκουστη προτροπή του εκπρόσωπου του Κ.Ε.Σ.Υ να αλλάξουμε χώρα, θα προβώ σε αναφορά και μηνύσεις. Εκείνη σαστίζοντας μου είπε πως δεν έχει καμία σχέση με τους κυρίους ούτε τους γνωρίζει, είναι με το μέρος μας και πάνω απ’ όλα προέχει η ψυχική υγεία του παιδιού.
Για τον λόγο αυτό ζητώ να μου απαντήσετε τα κάτωθι:
α) Ποια είναι η διαδικασία της προφορικής εξέτασης και ποιος ο εύλογος χρόνος σύμφωνα με το ΦΕΚ όταν υπάρχει εξεταζόμενη υποψήφια με Δ.Α.Δ. και Επιληψία, η οποία μιλάει αργά και σιγά και γιατί δίδονται 3 ώρες γραπτού λόγου όταν οι κατατεθειμένες γνωματεύσεις ορίζουν επιπλέον χρόνο. Τελικά τι υπερισχύει στην προφορική εξέταση, η απλή ανάγνωση του τετραδίου ή οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις; Mήπως θα έπρεπε υποψήφιοι σαν τη θυγατέρα μου να τυγχάνουν διαφορετικής εξεταστικής διαδικασίας;
β) Γιατί στο μάθημα της Χημείας της αρνήθηκε ο επιπλέον χρόνος και της απαγόρευσαν να κάνει πράξεις λέγοντας ότι ο χρόνος είναι περιορισμένος και ότι η διαδικασία βασίζεται μόνον στην αναφορά της μεθοδολογίας των ασκήσεων;
γ) Γιατί δεν ειδοποιήθηκε ο γιατρός όταν οι επιτροπές είδαν ότι κατά την εξέταση η υποψήφια έτρεμε και τραύλιζε σε τρία από τα τέσσερα μαθήματα. Μήπως γιατί είχαν άγνοια για την πάθησή της;,
δ) γιατί η Πρόεδρος της Επιτροπής δεν είχε γνώση των γνωματεύσεων της κόρης μου, όπως η ίδια μας απάντησε όταν την ρωτήσαμε, ενώ όφειλε, όπως ορίζει ο νόμος σε τέτοιου είδους περιστατικά, «να μελετήσει τη γνωμάτευση κάθε μαθητή/τριας, προκειμένου να διασφαλίσει την ασφαλή πορεία της διαδικασίας και τις ειδικές συνθήκες που πρέπει να εξασφαλίσει ενημερώνοντας τα μέλη των επιτροπών και τους/τις επιτηρητές (πχ. Προς αποφυγή του άγχους των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αντιμετωπίζουν και συναισθηματικές δυσκολίες, ενημέρωση ως προς την πολύ ιδιαίτερη επικοινωνιακή ιδιοσυγκρασία ή την ύπαρξη Εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης, κτλ.)»
ε) γιατί η θυγατέρα μου για να κερδίσει τα αυτονόητα, σεβασμό της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας, αναγκαζόταν κάθε φορά να ενημερώνει η ίδια τους επιτηρητές και τις επιτροπές για τις παθήσεις της, παραβιάζοντας τα δικαιώματά της για το ιατρικό απόρρητο και τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
στ) να μου απαντήσετε ποια η εμπειρία τη μεγάλης σε ηλικία Φυσικού με τα γκρίζα μαλλιά που δυσανασχετούσε και έδινε συνεχόμενες εντολές σε υποψήφια με Δ.Α.Δ. και Επιληψία, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο νόμος «η Πρόεδρος συγκροτεί τις οικείες επιτροπές από καθηγητές – βαθμολογητές από αυτούς που δίδαξαν το εξεταζόμενο μάθημα ένα τουλάχιστον σχολικό έτος και έχουν ανάλογη εμπειρία στην εξέταση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες…».
η) Σας παρακαλώ, όπως με πληροφορήσετε τα πλήρη στοιχεία και την ειδικότητα του εκπρόσωπου του Κ.Ε.Σ.Υ., του μέλους της επιτροπής με αρ. 20 με τα γκρίζα μαλλιά στο εξεταζόμενο μάθημα της Φυσικής και τα πλήρη στοιχεία των μελών της επιτροπής στο εξεταζόμενο μάθημα της Χημείας, για να μπορέσω να ασκήσω το νόμιμο δικαίωμα που μου παρέχει ο νόμος με κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς εναντίον των προαναφερθέντων για ακραίο κοινωνικό ρατσισμό, προσβολή της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας της θυγατέρας μου και άμεση έκθεση σε κίνδυνο της σωματικής και ψυχικής υγείας της.
θ) Περιμένοντας να δοθεί λύση στο πρόβλημα αυτό, σημειώστε ότι ποτέ δεν ζητήσαμε ειδική μεταχείριση, αλλά δίκαιη και ίση μεταχείριση, όπως ο νόμος ορίζει.
Τέλος σας ενημερώνω ότι πράγματι δεν πρόκειται να αλλάξουμε χώρα ούτε η θυγατέρα μου ούτε εμείς και ναι έχουμε εμπιστοσύνη τόσο σε εσάς όσο και στο αρμόδιο Υπουργείο, όπως και στη Δικαιοσύνη για τη δικαίωση ενός επιληπτικού ανθρώπου στο φάσμα του αυτισμού, που του στιγμάτισαν την ψυχική του υγεία και του στέρησαν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει το όνειρό του, επειδή μιλά αργά και σιγά και σκέφτεται διαφορετικά από τους άλλους .
Με εκτίμηση
Β.Ν.
Διαβάστε ακόμη…
Η εμπειρία μιας Μαθήτριας με Αυτισμό που έδωσε Πανελλήνιες Εξετάσεις. Τι βίωσε και τι ζητά να αλλάξει!
Ρεπορτάζ: Νίκος Παγίδας – Εργοθεραπευτής