ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Καμία πρόβλεψη για μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή Αναπηρία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας

kid school problems

Στην ακρόαση των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής που μελετά το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» μίλησε ο γ. γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Γιάννης Λυμβαίος, μεταφέροντας τη διαμαρτυρία της ΕΣΑμεΑ για το γεγονός ότι οι μαθητές με αναπηρία είναι αόρατοι στο εν λόγω νομοσχέδιο. Ενώ η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ) κα Γεωργία Μπουλμέτη έκανε λόγο για ελλιπές νομοσχέδιο, καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία, και καταγγειλλε την απουσία διαλόγου κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης του νομοσχεδίου.

 

Η τοποθέτηση του γ. γραμματέα της ΕΣΑμεΑ Γιάννη Λυμβαίου:

«Παρά και τις σαφείς Τελικές Παρατηρήσεις και Συστάσεις της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, δεν υπάρχει καμία αναφορά στους μαθητές με αναπηρία, λες και είναι «αόρατοι» μαθητές. Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, διατηρεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα μακριά από κάθε έννοια συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, με δομές και προγράμματα που δεν διασφαλίζουν την υποχρεωτική προσβασιμότητα, θεσμοθετώντας ένα σχολείο που απέχει πολύ από το «σχολείο για όλους» και από τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της εξατομικευμένης υποστήριξης κάθε μαθητή/μαθήτριας και της διαφοροποιημένης διδασκαλίας με στόχο την ενίσχυση των ιδιαίτερων δεξιοτήτων και την κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών όλων των μαθητών.

Α) Οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού. Σύμφωνα με στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος my school που επεξεργάστηκε το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, ο μαθητικός πληθυσμός με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (με επίσημη γνωμάτευση), ανήλθε το σχολικό έτος 2017-2018 σε 90.743 μαθητές, αποτελώντας το 6.3% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της χώρας και
Β) το Σεπτέμβριο του 2019, πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της χώρας μας από την Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, σχετικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην Ελλάδα ως προς την εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες. Στις Τελικές Παρατηρήσεις και Συστάσεις που απηύθυνε η Επιτροπή του ΟΗΕ προς τη χώρα μας, διατύπωσε και την ανησυχία της για το γεγονός ότι δεν υπάρχει στην Ελλάδα ολοκληρωμένη και σαφής νομοθεσία, στρατηγική και διάθεση πόρων για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, και συνέστησε, μεταξύ άλλων, στη χώρα μας «Να υιοθετήσει και να εφαρμόσει μια συνεκτική στρατηγική για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, διασφαλίζοντας την προσβασιμότητα, προωθώντας τον Καθολικό Σχεδιασμό, τη εξατομικευμένη στήριξη, τα συμπεριληπτικά προγράμματα σπουδών, τις συμπεριληπτικές τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας για μαθητές και φοιτητές με αναπηρία, την ψηφιακή εκπαίδευση, και να διαθέσει αποτελεσματικούς και επαρκείς οικονομικούς και υλικούς πόρους και κατάλληλα και τακτικά εκπαιδευμένο προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, ώστε να εγγυηθεί τη συμπεριληπτική εκπαίδευση με αποτελεσματικό τρόπο».

Για τους παραπάνω λόγους ο κ. Λυμβαίος εξέφρασε την επί της αρχής πλήρη αντίθεση της ΕΣΑμεΑ επί του σχεδίου νόμου. Προς επίρρωση των ανωτέρω γενικών παρατηρήσεων ο κ. Λυμβαίος ανέφερε αναλυτικά κατά άρθρο τις διαφωνίες της ΕΣΑμεΑ, όπως καταγράφονται στο υπόμνημα που κατέθεσε.

 

Η εισήγηση της προέδρου της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, Γεωργίας Μπουλμέτη:

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, ως δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο, εκπροσωπεί τους κλάδους του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού-ΕΕΠ (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, θεραπευτές –λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, σχολικούς νοσηλευτές, Ειδικούς στην Νοηματική Γλώσσα Κωφών, Ειδικούς στη Κινητικότητα τον Προσανατολισμό Τυφλών, Συμβούλους στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού -ΕΒΠ που υπηρετούν στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση καθώς και στα Κ.Ε.Σ.Υ. και παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία, καθώς και σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ δεν έλαβε καμία ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ για το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και δεν υπήρξε διάλογος πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη διαβούλευση.

Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ θεωρεί ότι το νομοσχέδιο στο σύνολό του είναι αντιεκπαιδευτικό, πλήττει τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση, τα δικαιώματα μαθητών στη μόρφωση και τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών. Αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σχολείου, στο οποίο η κατηγοριοποίηση των μαθητών γίνεται με βάση τη διαγωγή, τη βαθμολογία και υποβαθμίζει οποιαδήποτε εξέλιξη μέσω αναχρονιστικών και τιμωρητικών πολιτικών.

Διαπιστώνουμε μετά λύπης μας ότι δεν υπάρχουν διατάξεις για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία.

Απαιτείται κατά το σχεδιασμό κάθε εκπαιδευτικής πολιτικής να προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για τα ΑμεΑ προκειμένου να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια ενταξιακή, ποιοτική και δωρεάν πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε ίση βάση με τους άλλους, στις κοινότητες στις οποίες ζουν μέσω εύλογων προσαρμογών και υποστήριξης.

Δυστυχώς αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι το παρόν νομοσχέδιο στερείται αυτού του πνεύματος, αποκλείοντας για άλλη μία φορά μαθητές με αναπηρία και τις οικογένειές τους, δημιουργώντας διαχωρισμούς ανάμεσα στη γενική και ειδική εκπαίδευση.

Ξέρουμε ότι αυτό που θα μας απαντήσετε είναι ότι θα το προβλέψετε σε ένα άλλο νομοσχέδιο επικεντρωμένο στην ειδική εκπαίδευση, το οποίο, ωστόσο θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερο χάσμα στον προσδοκώμενο στόχο.

Σύμφωνα με την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη (αρ.72 ν. 4488/2017) για την εφαρμογή της Σύβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων µε αναπηρία για την εκπαίδευση, Ιούλιος 2019, αναφέρεται ότι:

«Παρά τις θετικές αλλαγές που έχουν προωθηθεί και τις εξαγγελθείσες ενταξιακές πολιτικές συστηματικά διαπιστώνονται προβλήματα σε σχέση µε την οργάνωση, τους πόρους, το ανθρώπινο δυναμικό, τα προγράμματα και τις μεθόδους διδασκαλίας, το εκπαιδευτικό υλικό, τις αντιλήψεις και τις πρακτικές στην εκπαίδευση των παιδιών µε αναπηρία».

Ναι, διερχόμαστε από μια περίοδο που για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες έγιναν διορισμοί στην Ειδική εκπαίδευση ΕΕΠ ΕΒΠ και σε λίγες ημέρες περιμένουμε και τους διορισμούς εκπαιδευτικών στην ειδική Εκπαίδευση, τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση όσο και από τη νυν, ωστόσο δε θα καλύψουν παρά μόνο βασικές ανάγκες των ΣΜΕΑΕ αφήνοντας ακάλυπτα πληθώρα λειτουργικών κενών στα σχολεία, ενώ δεν υπήρξε ανάληψη ευθύνης στελέχωσης των ΚΕΣΥ μέσω μόνιμων διορισμών, τα οποία υποστηρίζουν χιλιάδες μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές Ανάγκες ή και αναπηρία με συνέπεια να προωθούνται ευκαιριακά προγράμματα ΕΣΠΑ τα οποία δεν προσφέρουν σταθερότητα και εχέγγυα για τη συνέχισή τους.

Οι Άριστοι μαθητές δεν κρίνονται μόνο από τη βαθμολογία τους αλλά από την προσπάθειά τους σε σχέση με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν.

 

Περισσότερα νέα Συλλόγων – Φορέων – ΜΚΟ

 

Πηγή: https://www.esamea.gr/, https://poseepea.blogspot.com/

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *