ΑΡΘΡΑ

«Η Γειτονιά των Ανθρώπων»: Χωρίς παιδική ηλικία…

Εάν ο μοναδικός στόχος που γράφουμε ένα κείμενο είναι να το διαβάσουν πολλοί άνθρωποι τότε δεν θα έγραφα ποτέ αυτό το άρθρο. Πόσοι ενδιαφέρονται για μία ταινία για τη ζωή ενός Ρομά παιδιού, όταν στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται καν για τους θανατους Ρομά παιδιών; Θυμηθείτε την Όλγα και όχι μόνο…

του Βαγγέλη Καρατζά – Πατέρας παιδιού στο Φάσμα του Αυτισμού

Έτσι λοιπόν η ταινία «Η γειτονιά των ανθρώπων» (A Ciambra) του ιταλοαμερικάνου σκηνοθέτη Jonas Carpiganο που παρουσιάζει σήμερα το nevronas.gr, εστιάζει στη ζωή του 14χρονου Πίο που ζει σε ένα καταυλισμό Ρομά στην Καλαβρία (στην πάλαι ποτέ Magna Grecia).

Καταναγκαστική ενηλικίωση…

Ο Πιο θέλει με το ζόρι να γίνει αυτό που θεωρεί ότι σημαίνει άντρας. Καπνίζει, πίνει, μαθαίνει πώς να κλέβει αυτοκίνητα, βοηθάει στην αποσυναρμολόγηση τους και με τη σειρά του μαθαίνει στα ακόμα μικρότερα παιδιά να καίνε «σωστά» καλώδια για να μείνει ο χαλκός. Δεν ξέρει να διαβάζει, γιατί δεν πηγαίνει σχολείο και θεωρεί ότι καθήκον του ως «άντρας» είναι να εξασφαλίσει τον άρτον ημών τον επιούσιον για την οικογένειά του με οποιοδήποτε μέσο. Επειδή όμως δεν παύει να είναι ακόμα παιδί, νιώθει άβολα όποτε προσπαθούν να τον πιέσουν να αποδείξει τον «ανδρισμό» του, μέσω του σεξ, για το οποίο δεν νιώθει έτοιμος. Και έτσι πιέζει και άλλο τον εαυτό του.

Περιθώριο

Η ταινία δεν κρύβει, δεν ωραιοποιεί, δεν αλλάζει την πραγματικότητα, αλλά δεν κρίνει κιόλας τους ήρωες της. Ο μικρός πρωταγωνιστή Pio Amato  συμμετέχει στην ταινία με την πραγματική του οικογένεια (αν δείτε τους τίτλους τέλους έχει 7-8 φορές το όνομα Amato) και αυτό δίνει στην ταινία μια μοναδική αυθεντικότητα, όπως στην σκηνή στο οικογενειακό τραπέζι με το αλκοόλ. Το σενάριο ενσωματώνει τις ιστορίες της πραγματικής ζωής των πρωταγωνιστών της και τις κάνει κομμάτι του. Το πολύ ζωντανό soundtrack, η καταπληκτική φωτογραφία, η σκηνοθεσία αλλά και οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών, μας ταξιδεύουν κινηματογραφικά σε ένα κόσμο με κακόφωτισμένους δρόμους, στα στέκια των αφρικανών μεταναστών και στα σπίτια όπου τρεις ή τέσσερις γενιές της ίδιας οικογένειας προσπαθούν να επιβιώσουν στο περιθώριο.

Το Άλογο…

Μία όμορφη σκηνή είναι το όνειρο του Πίο για το άλογο του παππού του. Το άλογο συμβολίζει τη νομαδική ζωή που πρόλαβε να ζήσει ο παππούς του και θυμάται μόνο αυτός. Μετά το ναζιστικό ολοκαύτωμα και την βιομηχανοποίηση της Ευρώπης οι Ρομά αποκόπηκαν από αυτό τον τρόπο ζωής και τοποθετήθηκαν σε άτυπα γκέτο, χωρίς καμία σοβαρή προσπάθεια ενσωμάτωσης, ιδιαίτερα στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, τα Βαλκάνια αλλά και την Νότια Ιταλία και την Ελλάδα. Το άλογο που χάνεται μέσα στη νύχτα, είναι ο απόηχος μιας ζωής πιο ελεύθερης, πιο ανθρώπινης που  δεν πρόκειται όμως να ξαναγυρίσει.

Οι άλλοι…

Οι επαναλαμβανόμενες σκηνές που η αστυνομία εισβάλει στον καταυλισμό δεν διαφέρουν σε πολλά από εκείνες των SS που εισέβαλαν στα σπίτια Εβραίων, Ρομά και ΑμεΑ σε όλη την Κατεχόμενη ‘Ευρώπη. Ο νόμος ναι, πρέπει να τηρείται για όλους, αλλά πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα τόσο στην ταινία όσο και στην πραγματικότητα εάν μαζί με την αστυνομία, στους καταυλισμούς πήγαιναν τακτικά γιατροί, νοσηλευτές, εκπαιδευτικοί, κοινωνικοί λειτουργοί;
Είναι πιο βολικό όμως  τα παιδιά αντί για το σχολείο, να είναι πάνω από μια φωτιά με τοξικά καλώδια γιατί οι περισσότεροι, δεν τα θέλουν στα σχολεία τους.
Είναι  πολύ πιο εύκολο να γίνονται περιοδικά επιχειρήσεις «τάξης και ασφάλειας» που δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να ανατροφοδοτούν έναν αέναο κύκλο συλλήψεων και προσαγωγών, από το να γίνει μία προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης για τα ίδια τα παιδιά, που μακροπρόθεσμα θα μείωνε την παραβατικότητα..
Βέβαια η παραβατικότητα κληρικών, πολιτικών, «ανθρώπων του πνεύματος και της  επιστήμης» φιλάνθρωπων και επιχειρηματιών αντιμετωπίζεται πολύ πιο ήπια, τόσο από τις αστυνομικές όσο και τις δικαστικές αρχές, όσο αποτρόπαια και αν είναι  τα εγκλήματά τους.
Δεν είναι μόνο οι Ιταλοί μαφιόζοι και η αστυνομία που βλέπει υποτιμητικά τους Ρομά αλλά και οι ίδιοι οι Ρομά στη ταινία, που βλέπουν υποτιμητικά τους Αφρικανούς πρόσφυγες και μετανάστες, χρησιμοποιώντας ρατσιστικά στερεότυπα γι’ αυτούς, γιατί αν υπάρχει μία σίγουρη συνταγή για τη φτώχεια και τη διχόνοια είναι ο κοινωνικός αυτοματισμός.
Δείτε το trailer και λεπτομέρειες εδώ…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *