Για χρόνια, οι υπεύθυνοι ενός αγγλικού μουσείου προσπαθούσαν να ανακαλύψουν την ταυτότητα δύο γυναικών που απεικονίζονταν σε ένα ζευγάρι φωτογραφικών κορνίζων Fabergé. Τελικά, το μυστήριο λύθηκε χάρη στην ερασιτεχνική έρευνα μιας επισκέπτριας του μουσείου και συγκεκριμένα μιας Ελληνίδας με ΔΕΠΥ, της Ανδριανής Ρέλλου Ηθοποιού, Σεναριογράφοου και Ακτιβίστριας ΔΕΠΥ
Οι γυναίκες είναι η Σοφία της Πρωσίας, εγγονή της βασίλισσας Βικτωρίας, και η Μαρία Περούτζια, σύζυγος του Λέοπολντ ντε Ρότσιλντ.
Η ανακάλυψη αυτή προκάλεσε το ενδιαφέρον τόσο του αγγλικού όσο και του Ελληνικού τύπου με πλήθος δημοσιευμάτων.
Η Ανδριανή Ρέλλου μίλησε στο nevronas.gr
«Από μικρή ενθουσιαζόμουν και είχα μεγάλο ενδιαφέρον για την ιστορία και τα μυστικά της. Η διαλεύκανση του μυστηρίου του Μπράιτον μου έφερε μεγάλη ευχαρίστηση, και θα συνεχίσω να ασχολούμαι με την επίλυση ιστορικών μυστηρίων.
Η νευροδιαφορετικότητα μου ήταν καθοριστική για την επίλυση του μυστηρίου καθώς μπόρεσα να χρησιμοποιήσω χαρακτηριστικά της όπως η υπερεστίαση και η αναγνώριση προτύπων, που μου επιτρέπουν να βλέπω τα πάντα με μια άλλη οπτική γωνία.
Ενώ αυτές δεν αναγνωρίστηκαν τόσο σαν θετικές όταν ήμουν παιδί, τώρα είναι οι ικανότητες που με κάνουν να ξεχωρίζω.
Το να έχεις ΔΕΠΥ, αυτισμό, δυσλεξία ή οτιδήποτε αντίστοιχο δεν είναι ούτε κατάρα, ούτε υπερδύναμη, αλλά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν διαφορετικά την καθημερινότητά μας. Μπορεί τα ειδικά μας ενδιαφέροντα να κρύβουν χαρίσματα που μπορούμε να καλλιεργήσουμε.
Νιώθω πως μπόρεσα να αποδεχτώ και να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου μόνο όταν άρχισα να ακολουθώ τα ένστικτα και τα ενδιαφέροντα μου, και θα έλεγα ακριβώς το ίδιο σε άλλα νευροδιαφορετικά άτομα.»
Το ιστορικό
Ο Τζέφρι Μαν, ειδικός σε κοσμήματα στην εκπομπή “Antiques Roadshow,” επανεντόπισε τις κορνίζες στην αποθήκη του Μουσείου και Πινακοθήκης του Μπράιτον περίπου πριν από πέντε χρόνια, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του μουσείου. Εκείνη την εποχή, ο Μαν επιβεβαίωσε ότι οι μωβ και ροζ τις κορνίζες, καθώς και αρκετά άλλα μικρά αντικείμενα, ήταν δημιουργίες του Πέτερ Καρλ Φαμπερζέ, του διάσημου Ρώσου κοσμηματοπώλη, γνωστού για τα περίτεχνα πασχαλινά αυγά του.
Παρόλο που ο Μαν βρήκε μικροσκοπικούς αριθμούς καταλόγου και σφραγίδες Fabergé σε όλα τα αντικείμενα, κανείς δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τις γυναίκες στις δύο ασπρόμαυρες φωτογραφίες, όπως ανέφερε το περιοδικό Country Life το 2020.
Τα πλαίσια Fabergé εκτέθηκαν το 2021. Λίγο αργότερα, η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα Ανδριανή Ρέλλου επισκέφτηκε το μουσείο με την αδερφή της.
«Καθώς περιπλανιόμασταν στο μουσείο, είδαμε την όμορφη έκθεση Fabergé», θυμάται στη δήλωσή της. «Πρόσεξα το ταμπελάκι δίπλα στην έκθεση, το οποίο ανέφερε ότι οι ταυτότητες των γυναικών ήταν άγνωστες, παρά τις προσπάθειες των ερευνητών, και ζήτησε πληροφορίες από τους επισκέπτες που ίσως είχαν κάποιες γνώσεις να μοιραστούν. Με εντυπωσίασε το γεγονός ότι οι ταυτότητες αυτών των γυναικών είχαν χαθεί και ένιωσα αμέσως την ανάγκη να ερευνήσω περισσότερο».
Η Ανδριανή , που λέει ότι πάντα αγαπούσε ένα καλό μυστήριο, πήγε σπίτι της και ξεκίνησε την έρευνα. Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις της για τη μόδα και τα χτενίσματα της εποχής, κατάφερε να χρονολογήσει τις φωτογραφίες. Υπέθεσε ότι η φωτογραφία της μεγαλύτερης γυναίκας, η οποία ήταν στη μικρότερη ροζ κορνίζα , είχε τραβηχτεί στην αρχή της Εδουαρδιανής περιόδου, στις αρχές του 20ού αιώνα. Δεδομένου ότι τα πλαίσια Fabergé ήταν πάντα ακριβά, σκέφτηκε ότι η γυναίκα θα έπρεπε να είναι αρκετά πλούσια.
«Σε εκείνο το σημείο, άρχισα να αναζητώ πορτρέτα νεαρών κυριών και λίστες πρόσφατα παντρεμένων ανδρών της ανώτερης τάξης… και το όνομα Rothschild εμφανίστηκε», λέει η Ανδριανή . «Έμεινα έκπληκτη όταν βρήκα το πορτρέτο της Μαρίας Περούτζια από τον ιστότοπο του Αρχείου Rothschild».
Η Περούτζια γεννήθηκε στην Ιταλία το 1862 και παντρεύτηκε τον Λέοπολντ ντε Ρότσιλντ, «έναν από τους πλουσιότερους άνδρες της εποχής του», το 1881, γράφει η Άλις Γκιμπς στο Newsweek.
Αν και η ταυτοποίηση της Περούτζια πήρε μόνο λίγες ώρες, η εύρεση της ταυτότητας της γυναίκας στην μωβ κορνίζα χρειάστηκε τρεις μέρες έρευνας. «Είχε λιγότερα χαρακτηριστικά και η φωτογραφία της είχε τραβηχτεί από μια ασυνήθιστη γωνία, κάτι που έκανε τη σύγκριση της με άλλες φωτογραφίες δύσκολη», λέει η Ανδριανή στο Newsweek.
Διαβάστε | Η πρώτη ταινία για την ΔΕΠΥ ενηλίκων από δύο Ελληνίδες που την βιώνουν: Σόρρυ Που Άργησα
Όταν ο Μαν εξέτασε αρχικά τη κορνίζα, είχε αναρωτηθεί αν η γυναίκα ήταν η Πριγκίπισσα Αλίκη του Μπάτενμπεργκ, μητέρα του Πρίγκιπα Φιλίππου και δισέγγονη της βασίλισσας Βικτωρίας. Ωστόσο, η Ρέλλου διαπίστωσε ότι η γυναίκα στην μωβ κορνίζα ήταν στην πραγματικότητα η Σοφία της Πρωσίας. Γεννημένη το 1870, η Σοφία ήταν εγγονή της Βικτωρίας και έγινε βασίλισσα της Ελλάδας μετά τον γάμο της με τον Κωνσταντίνο Α’.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η μικρή συλλογή Fabergé του Μουσείου του Μπράιτον προέρχεται από την κοντινή έπαυλη Preston Manor, μια ιστορική έπαυλη που ανήκε σε μια κληρονόμο που μπορεί να είχε λάβει τα αντικείμενα ως δώρα, αναφέρει η Σάρα Κασκόνε στο Artnet. Τα πέντε κομμάτια έχουν αξία πάνω από 1,27 εκατομμύρια δολάρια.
«Ένιωσα πολύ ικανοποιημένη και ενθουσιασμένη με τα ευρήματά μου», λέει η Ανδριανή. «Η έρευνά μου βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στη δουλειά άλλων, οπότε κατά κάποιον τρόπο, νιώθω ότι ήταν μια συλλογική προσπάθεια. Εγώ απλά ένωσα τα κομμάτια του παζλ».
Περισσότερα νέα Συλλόγων – Φορέων – ΜΚΟ
Πηγή: smithsonianmag.com