ΑΡΘΡΑ

«Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας»: 4ο Επιστημονικό Συνέδριο Λογοθεραπείας ΣΕΛΛΕ

Στο 4ο Επιστημονικό Συνέδριο Λογοθεραπείας που θα πραγματοποιηθεί στην Καλαμάτα, 1-3 Νοεμβρίου 2024 θα υπάρχουν εισηγήσεις για τη Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας.

 της Μαρούσα Φειδάντση Λογοθεραπεύτρια MSc, Πρόεδρος Επιστημονικής Επιτροπής 4ου Συνεδρίου Λογοθεραπείας ΣΕΛΛΕ, Πρόεδρος Επιτροπής Δεοντολογίας ΣΕΛΛΕ

Τι είναι η Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας;

Η ΔΑΕ είναι η διαταραχή εκείνη όπου το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ) δυσκολεύεται να αναγνωρίσει , να αναλύσει και να ερμηνεύσει τη γλώσσα και τους ήχους του περιβάλλοντος. Η ΔΑΕ δεν επηρεάζεται από γνωστικούς ή γλωσσικούς παράγοντες.

Ποια παιδιά είναι σε ομάδα υψηλού κινδύνου για εμφάνιση ΔΑΕ;

Τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές ή νευρολογικά σύνδρομα, αλλά και τα παιδιά με επαναλαμβανόμενες και χρόνιες ωτίτιδες μέσου ωτός.

Συνυπάρχει η ΔΑΕ με άλλες διαταραχές;

Η ΔΑΕ έχει συσχετισθεί με τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, τη Δυσλεξία, την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, τη ΔΕΠ-Υ, τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.

Ποια είναι το κύρια συμπτώματα της ΔΑΕ;

Τα παιδιά με ΔΑΕ:

  • Δυσκολεύονται να εντοπίσουν την πηγή του ήχου
  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν την ομιλούμενη γλώσσα σε περιπτώσεις θορύβου ή διαταραγμένης ομιλίας του συνομιλητή
  • Δυσκολεύονται να θυμηθούν ή/και να επαναλάβουν λέξεις που μοιάζουν ακουστικά
  • Δυσκολεύονται στην ακουστική μνήμη, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν οδηγίες που μόλις άκουσαν
  • Δυσκολεύονται να εστιάσουν την προσοχή τους όταν υπάρχει θόρυβος
  • Χρησιμοποιούν τις εκφράσεις του προσώπου του συνομιλητή και τις χειρονομίες του προκειμένου να κατανοήσουν πλήρως τα λεγόμενα.

Γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη ΔΑΕ και να τη συμπεριλαμβάνουμε την αντιμετώπισή της στην κλινική πρακτική;

Η ΔΑΕ επηρεάζει τα παιδιά μαθησιακά, κοινωνικά και κατ’ επέκταση και συναισθηματικά. Ένα παιδί που δυσκολεύεται να θυμηθεί πληροφορίες ή να διακρίνει λέξεις που μοιάζουν, δυσκολεύεται να παρακολουθήσει και να κατανοήσει το σύνολο των σχολικών μαθημάτων. Ένα παιδί που δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, ή να κατανοήσει το συνομιλητή σε περιβάλλον θορύβου, δυσκολεύεται να συμμετέχει στο παιχνίδι, τα αθλήματα αλλά και να “ακολουθήσει” τις συζητήσεις της παρέας.

Γιατί πρέπει ένα παιδί με ΔΑΕ να κάνει λογοθεραπεία;

Είναι σημαντικό λοιπόν να ενισχύσουμε τις δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας. ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά στην ισότιμη ένταξή τους στην κοινότητα των συνομηλίκων, δινοντάς τους την ευκαιρία να αποδώσουν το σύνολο των δεξιοτήτων τους στη μάθηση, το παιχνίδι και την κοινωνική συνδιαλλαγή.

Γράφε: η Μαρούσα Φειδάντση Λογοθεραπεύτρια MSc, Πρόεδρος Επιστημονικής Επιτροπής 4ου Συνεδρίου Λογοθεραπείας ΣΕΛΛΕ, Πρόεδρος Επιτροπής Δεοντολογίας ΣΕΛΛΕ