Στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, η οποία πολύ πρόσφατα κυρώθηκε με τον ν. 5141/2024, προβλέπεται ρητά ότι εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων τα «επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από αυτά ή για τη μεταφορά των ατόμων αυτών» καθώς και τα «επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε αναπήρους πολέμου βαρειάς αναπηρίας εφόσον […] κρίνονται απαραίτητα για τη μετακίνησή τους και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από αυτούς».
Αναφέρει σε δημοσίευση ο Συνήγορος του Πολίτη:
Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη δεδομένου ότι μέχρι σήμερα, η ατελής διέλευση των ΑμεΑ από τα διόδια των αυτοκινητοδρόμων της χώρας δεν εντασσόταν στις περισσότερες συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες αποτελούν νόμους του κράτους, αλλά παρεχόταν στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των παραχωρησιούχων και με διαδικασίες για τις οποίες είχαν απόλυτη διακριτική ευχέρεια, με αποτέλεσμα να υφίστανται διαφορετικές πρακτικές[1].
Θεωρούμε ότι η ρητή πρόβλεψη στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα σηματοδοτήσει την αλλαγή της μέχρι τώρα στάσης των παραχωρησιούχων και την ενσωμάτωση του δικαιώματος ατελούς διέλευσης για τα ΑμεΑ και σε συμβάσεις παραχώρησης των οποίων η κύρωση επίκειται (Εγνατία Οδός, Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης).
Τονίζουμε ωστόσο ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη για ατελή διέλευση από τα διόδια της Αττικής Οδού, προϋποθέτει την κατοχή Δελτίου Στάθμευσης Οχημάτων ΑμεΑ, με εξαίρεση μόνο την περίπτωση των αναπήρων πολέμου βαρειάς αναπηρίας, για τους οποίους απαιτείται γνωμάτευση της Ανωτάτης Υγειονομικής Επιτροπής του Στρατού.
Τρία χρόνια υπομονή για την Ελεύθερη Διέλευση Διοδίων για τα άτομα με αναπηρία
Τρία χρόνια υπομονή για την Ελεύθερη Διέλευση Διοδίων για τα άτομα με αναπηρία
Ο Συνήγορος του Πολίτη, αν και θεωρεί κατ’ αρχήν θετική την ανωτέρω εξέλιξη, θα εξακολουθήσει τις παρεμβάσεις του με στόχο η ατελής διέλευση των ΑμεΑ από τα διόδια μελλοντικά να αποσυνδεθεί τόσο από συγκεκριμένο όχημα όσο και από συγκεκριμένες παθήσεις και να εξυπηρετεί τα μέγιστα την ατομική τους κινητικότητα.
[1] Βλ. Ειδική Έκθεση του ΣτΠ «Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες» 2022, κεφ. 1.1.4. σελ. 21-25 (μετάβαση σε ιστοσελίδα ειδικής έκθεσης με περαιτέρω επιλογές χρήσης pdf ή ηλεκτρονικού ξεφυλλίσματος έκθεσης)