ΑΡΘΡΑ

Καταγγελία ΑμεΑ για την εξυπηρέτηση στα Λεωφορεία…

Εξυπηρετούνται τα ΑμεΑ με αναπηρικό ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο στα οχήματα της ΟΣΥ;
Τί τελικά ισχύει;
Ποιά χρειάζεται να είναι η στάση και η συμπεριφορά των οδηγών, προκειμένου να εξυπηρετούν ΑμεΑ στην μετακίνησή τους;

 

«Εάν συμβεί, σε οποιοδήποτε Άτομο με Αναπηρία, η μη εξυπηρέτηση για επιβίβαση στα οχήματα της Ο.ΣΥ., επειδή κάποιοι από εμάς έχουμε ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο και όχι απλού τύπου, τότε θα μένουμε στον δρόμο ή θα κλεινόμαστε στα σπίτια μας και θα βγαίνουμε μόνο μία φορά την εβδομάδα, με τα βανάκια του ΟΑΣΑ και αυτό, μόνον εάν σου εξασφαλίσουν και επιστροφή προς το σπίτι σου; (Και εάν θα είναι κάθε εβδομάδα γιατί και αυτά παθαίνουν βλάβες)». Βαγγέλης Τσαγανός, ανάπηρος, χρήστης αμαξιδίου

 

Ονομάζομαι Τσαγανός Βαγγέλης, είμαι ΑμεΑ (Άτομο με Αναπηρία) και μένω στην Πεντέλη, σε έναν χώρο παραχωρημένο από το Αναρρωτήριο Πεντέλης πρώην Π.Ι.Κ.Π.Α. (Πατριωτικό Ίδρυμα Κοινωνικής Πρόνοιας και Αντιλήψεως).

Μία πρόσφατη από τις πολλές καταγγελίες που έκανα στον ΟΑΣΑ και στον Ο.ΣΥ. για συμπεριφορές οδηγών, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση Ατόμων με Αναπηρία για επιβίβαση και αποβίβαση στα οχήματα της Ο.ΣΥ. Α.Ε., στα email prostimo@osy.gr, oasa@oasa.gr, και στο grdpse@osy.gr (Διευθύντρια Συγκοινωνιακού έργου Ο.ΣΥ. κ. Μαρία Πιάνα) μετά από αυτήν τη συγκεκριμένη καταγγελία αντιμετωπίζω ψυχολογικό πόλεμο από μερικούς οδηγούς (Υπαλλήλους του Ο.ΣΥ.) επειδή ενοχλήθηκαν με την συγκεκριμένη καταγγελία του φίλου και συναδέλφου τους. Η καταγγελία επειδή είπα στον οδηγό να με κατεβάσει στην στάση “2η Νοσοκομείο Παίδων’’.

Περιληπτικά να σας ενημερώσω ότι ο ΟΑΣΑ είναι εποπτικός έλεγχος προς τον Ο.ΣΥ. Η καταγγελία έχει ως εξής:

ΗΜ/ΝΙΑ: 18/8/2021

Είμαι ΑμεΑ με αναπηρικό ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο. Αισθάνθηκα “πνιγμένος” και στεναχωρημένος από την ανάρμοστη συμπεριφορά του οδηγού.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την έγγραφη καταγγελία μου το περιστατικό συνέβη την Τετάρτη 18/8/2021 και εύρος ωρών 23.00 – 23.15μ.μ. στην στάση Αφετηρία ΣΤ. Χαλάνδρι και ώρα: 23.40 – 23.45, στην στάση 2η Νοσοκομείο Παίδων με γραμμή 460, με τριψήφιο αριθμό 876 και αριθμό πινακίδας ΥΝΕ – 9876.
Όταν ήρθε το όχημα της Ο.ΣΥ. περίπου μετά τις 23.00, στην αφετηρία σταθμός Χαλάνδρι, ο οδηγός μιλούσε στο κινητό του και, επειδή είχε κλειστή την μπροστινή πόρτα, προσπαθούσα να του κάνω νόημα για να με εξυπηρετήσει για να επιβιβαστώ στο όχημα της ΟΣΥ. Με είδε και δεν έκανε τίποτα μέχρι που του χτύπησα την πόρτα με το χέρι μου για να του κάνω νόημα. Μου έκανε νοήματα και τον περίμενα στη μεσαία πόρτα για περίπου 5 λεπτά. Αφού με εξυπηρέτησε του είπα ότι θα κατέβω στην 2η Νοσοκομείο Παίδων. Αυτό έγινε περίπου στις 23.10, και με ρώτησε πώς θα κατέβω εκεί. Του είπα ότι θα κάνετε επιγονάτηση και θα βγάλετε τη ράμπα.

Άρχισε να μου κάνει σκηνικό μπροστά σε κόσμο λέγοντάς μου ότι δεν είναι στάση για ΑμεΑ, η 2η Νοσοκομείο Παίδων. Μου υπέδειξε ότι πρέπει να κατεβαίνω με το αναπηρικό αμαξίδιο μόνο σε στάσεις που έχουν πεζοδρόμιο. Του εξήγησα ότι το έχω αναφέρει ήδη στον ΟΑΣΑ και ότι δεν φταίω εγώ σε κάτι, αν η στάση δεν έχει πεζοδρόμιο. Είμαι επιβάτης και ο επιβάτης αποφασίζει πού θα κατέβει. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι κατά τη διάρκεια του δρομολογίου ο οδηγός έτρεχε και πέρασε με κόκκινο ένα φανάρι κοντά στην πλατεία Χαλανδρίου. Επίσης,οι στάσεις δεν ακούγονταν.

Όταν έφτασε το όχημα της Ο.ΣΥ. στην στάση 2η Νοσοκομείο Παίδων στις 23.40, έκανε επιγονάτηση και έβγαλε την ράμπα όμως, αφού αποβιβάστηκα και ενώ υπήρχε ακόμη κόσμος στο λεωφορείο, ο οδηγός επανέλαβε σκηνικό. Την χρονική διάρκεια 23.40 – 23.45, όταν αποβιβαζόμουν, ζήτησα από τον οδηγό να με βοηθήσει και μου έλεγε “έλα έλα, βγες, μπορείς μόνος σου” ενώ εγώ φοβόμουν μην πέσω, επειδή στην συγκεκριμένη στάση δεν υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές για ΑμεΑ, όπως πεζοδρόμιο. Ο οδηγός συνέχιζε τα δικά του παράπονα και έγινε ο εξής διάλογος:

Οδηγός: Γιατί δεν φοράς μάσκα;

ΑμεΑ επιβάτης: Αυτό είναι το πρόβλημα; Γιατί δεν μπορώ να την φορέσω μόνος μου.

Οδηγός: Αυτή η στάση δεν είναι για ΑμεΑ.

ΑμεΑ επιβάτης: Θα με βοηθήσεις επιτέλους να βγω, γιατί φοβάμαι μην πέσω;

Οδηγός: Έλα, έλα, βγες.. μπορείς.

ΑμεΑ επιβάτης: Φοβάμαι σου λέω. Είσαι υποχρεωμένος να με βοηθήσεις.

Οδηγός: Όχι, δεν είμαι υποχρεωμένος. Α, είσαι και απαιτητικός έτσι; Σε εξυπηρετούμε και όλοι οι οδηγοί και είσαι απαιτητικός ε;

Αφού ρίσκαρα και βγήκα μόνος μου χωρίς την βοήθεια του οδηγού, ενώ μου έκανε παρατήρηση και για την μάσκα που δεν φορούσα για τον λόγο που σας αναφέρω παραπάνω, διαπίστωσα ότι δεν ήταν καλυμμένη η μύτη του με την μάσκα. Του έκανα και εγώ λοιπόν παρατήρηση ότι είχε ακάλυπτη την μύτη. Επίσης του επισήμανα τα εξής:

ΑμεΑ επιβάτης: Να ξέρεις, ότι δεν είναι δουλειά σου να μου κάνεις παρατηρήσεις για τη χρήση μάσκας, ενώ η δουλειά σου είναι να οδηγείς. Και μου το είπε και ο ΟΑΣΑ αυτό. Και να ξέρεις επειδή μου έκανες σκηνικό μπροστά σε κόσμο, σε επιβατικό κοινό, ότι έχω πάρει τον τριψήφιο αριθμό 876 και τον αριθμό πινακίδας ΥΝΕ – 9876 και θα σου κάνω αναφορά στον ΟΑΣΑ και στον Ο.ΣΥ. .

Οδηγός: Κάνε μου!

Σας επισυνάπτω και σχετική φωτό για την στάση “2η Νοσοκομείο Παίδων” που δεν έχει πεζοδρόμιο.

Παρακαλώ πολύ να μην τον ξαναβάλετε τον συγκεκριμένο τύπο στις γραμμές 460 και 461. Ήταν αγενέστατος απέναντί μου. Με έκανε ρεζίλι μπροστά σε επιβατικό κοινό. Και όλο αυτό επειδή ενοχλήθηκε για την στάση που δεν με έχει πεζοδρόμιο. Όταν λέω να μην τον ξαναβάλετε να το κάνετε πράξη. Γιατί και για άλλους οδηγούς σας έχω πει να μην τους ξανά βάλετε σε συγκεκριμένες γραμμές και τους έχω ξαναδεί. Το λέω αυτό γιατί και με παρατηρήσεις που τους κάνετε δεν διορθώνονται. Καλό θα ήταν να γίνει επαναξιολόγηση σε όλους τους οδηγούς και σεμινάρια ώστε να φέρονται κόσμια τόσο σε ΑμεΑ όσο και σε αρτιμελείς επιβάτες.

Λαμβάνοντας υπόψιν:

Την παρ. 1 του άρθρου 9 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, σύμφωνα με την οποία προκειμένου να επιτρέψουν στα άτομα με αναπηρίες να ζουν ανεξάρτητα και να συμμετέχουν πλήρως σε όλες τις πτυχές της ζωής, τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν στα άτομα με αναπηρίες την πρόσβαση, σε ίση βάση με τους άλλους, στο φυσικό περιβάλλον, τα μέσα μεταφοράς, την πληροφορία και τις επικοινωνίες,

Το άρθρο 61 «Γενικές υποχρεώσεις», του ν.4488/2017 (Αρ. ΦΕΚ 137 Α’ /13.09.2017), σύμφωνα με το οποίο «….1. Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ. Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, β) να τηρεί τις αρχές καθολικού σχεδιασμού σε κάθε τομέα της αρμοδιότητάς του ή της δραστηριοποίησής του, προκειμένου να διασφαλίζει για τα ΑμεΑ την προσβασιμότητα των υποδομών, των υπηρεσιών ή των αγαθών που προσφέρει, γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους, δ) να απέχει από πρακτικές, κριτήρια, συνήθειες και συμπεριφορές που συνεπάγονται διακρίσεις σε βάρος των ΑμεΑ) ε)να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ στον τομέα της αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του, -την παρ. 1 του Άρθρου 2 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ατόμου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας,

θεωρώ άμεσης προτεραιότητας τις ακόλουθες ενέργειες:

1. Εκπαίδευση και αξιολόγηση των οδηγών του ΟΑΣΑ, ώστε να μάθουν να σέβονται την προσωπικότητα και την εγγενή αξιοπρέπεια κάθε επιβάτη, δεδομένου ότι και στο παρελθόν έχουν υπάρξει καταγγελίες, από άτομα με αναπηρία ή/και με χρόνια πάθηση, για ανάρμοστες συμπεριφορές από οδηγούς του ΟΑΣΑ.

2. Η εκπαίδευση του προσωπικού θα μπορούσε να γίνει σε Συνεργασία με το Ινστιτούτο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (IN-ΕΣΑμεΑ) που αποτελεί το Ινστιτούτο μελέτης και έρευνας του αναπηρικού κινήματος της χώρας.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων και αναμένω τις άμεσες ενέργειές σας και της ενημέρωσής μου επ’ αυτών.

Ύστερα από αυτή την καταγγελία ορισμένοι (συγκεκριμένα δυο) οδηγοί, επειδή θίχτηκε ο συνάδελφός τους, και ενώ γνωριζόμαστε ενάμιση χρόνο περίπου και μιλάμε σε φιλικό επίπεδο, μου την είπαν.

Ο ένας οδηγός, πριν λίγο καιρό, μου είπε ότι έχει στα χέρια του την αναφορά που έκανα στον ΟΑΣΑ και στον Ο.ΣΥ. για τον συναδελφό του και γενικά ήταν κάπως εχθρικός. Μου είπε να προσέξω και… μία παροιμία (που δεν την θυμάμαι πλέον) και ότι ο συνάδελφός του εάν θέλει μπορεί να το πάει νομικά, να ακολουθήσουν οι υπόλοιποι οδηγοί και να μην με εξυπηρετούν, δηλαδή να μην με δέχονται στα λεωφορεία, γιατί αυτό είναι αναπηρικό ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο και όχι ‘καρότσι’, έτσι αποκάλεσε το αμαξίδιο.

Εχθές, ένας άλλος οδηγός που με γνωρίζει τόσο καιρό, όταν τον ρώτησα ποια λεωφορειακή γραμμή θα κάνει, μου απάντησε ότι τον ενημέρωσαν οι συνάδελφοί του και ότι απαγορεύεται κανονικά το συγκεκριμένο αμαξίδιο στα λεωφορεία γιατί κουνιέται, ενώ επιτρέπεται μόνο το απλό και ότι πρέπει να έχω μαζί μου σχοινί για να με δένουν.

Τόν ρώτησα πότε του το είπαν και μου είπε ότι πάει καιρός. Εκείνος όμως τους είπε ότι είμαι φιλαράκι του και θα με εξυπηρετεί. Πάντως μου πρότεινε να κοιτάξω την νομοθεσία, γιατί όπως του λένε οι άλλοι οδηγοί υπάρχει αυτή η προδιαγραφή για απαγόρευση επιβίβασης ηλεκτρικού αμαξιδίου σε λεωφορείο και ότι για αυτό δεν με αφήνουν να επιβιβαστώ. Του είπα ότι δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο, δηλαδή να μην με βάλουν μέσα. Στην ιστοσελίδα του Ο.ΣΥ. και του ΟΑΣΑ δεν αναφέρει κάτι τέτοιο.

Ο οδηγός είπε ότι επιτρέπεται μόνο το απλό αμαξίδιο και όχι το ηλεκτροκίνητο γιατί κουνιέται. Του απάντησα ότι στο ηλεκτροκίνητο, εάν σβήσεις τον διακόπτη δεν κουνιέται. Οι συνάδελφοί του όμως του λένε ότι εγώ μπορώ να το κουνήσω.

Μου πρότεινε να ρωτήσω στον Ο.ΣΥ. και να επιβεβαιώσω, εάν επιτρέπεται το ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο στα οχήματα της Ο.ΣΥ. και εάν έχω το δικαίωμα να παίρνω το λεωφορείο ό,τι ώρα θέλω.

Επίσης μου είπε ότι: «βάσει νομοθεσίας δεν μπορεί να σε δεχτεί ο συνάδελφος» και «δεν μπορείς να του κάνεις τίποτα γιατί είναι καλυμμένος.»

Στην στάση ‘1η Νοσοκομείο Παίδων’ δεν είχε ράμπα. Ύστερα από αυτή την αναφορά ο Δήμος Πεντέλης έστειλε εξωτερικούς εργολάβους και την έφτιαξαν. Όλη η διαδικασία του αιτήματος για την ράμπα μέχρι την επισκευή πήρε ένα εξάμηνο.

Πραγματικά στεναχωρήθηκα πολύ με όλο αυτό, διότι για να εκφράσεις παράπονα για συμπεριφορές οδηγών, βρίσκεις τον μπελά σου και βγαίνουν κι από πάνω.

Να σας υπενθυμίσω ότι για να πας κάπου με τα μικρά βανάκια του ΟΑΣΑ, για παράδειγμα στην ΠΙΚ – ΠΛΑΖ (Πρότυπη Παραλία για ΑμεΑ) θα πρέπει δυστυχώς να το έχεις κλείσει ραντεβού μια εβδομάδα πριν.

Θα ήθελα να θέσω μια ερώτηση…

Εμείς τα ΑμεΑ για να χρησιμοποιούμε τα κανονικά αστικά λεωφορεία, με βάση αυτά που λένε οι οδηγοί, μήπως εκτός από το σχοινί θα πρέπει να έχουμε και ειδικό λουρί στον λαιμό που να δείχνει καροτσάκι απλό και όχι αναπηρικό αμαξίδιο; Κάποια βέβαια οχήματα της Ο.ΣΥ. έχουν ζώνη στη θέση των ΑμεΑ και κάποια όχι.

Όλα αυτά είναι προφάσεις των οδηγών, συγκεκριμένα είναι μια κλίκα ορισμένων, που λένε ότι υπάρχει τέτοια νομοθεσία ότι δηλ.απαγορεύεται η επιβίβαση αναπηρικού ηλεκτροκίνητου αμαξιδίου στα οχήματα της Ο.ΣΥ. Δεν υπάρχει προς το παρόν τέτοια επίσημη ενημέρωση από τον Ο.ΣΥ. και ΟΑΣΑ.

Επειδή έχει την λέξη ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο και όχι καρότσι.
Θα πρέπει να καταλάβει όλος ο κόσμος ότι το ‘καροτσάκι’ είναι αυτό της λαϊκής αγοράς και του Super Market καθώς και το καροτσάκι που είναι για μωρά. Ενώ τα άλλα, απλού και ειδικού τύπου ονομάζονται Αναπηρικά Αμαξίδια.

Εάν είχα και εξάτμιση και νίτρο τότε θα είχαν δίκιο οι οδηγοί (!).

Εάν συμβεί, σε οποιοδήποτε Άτομο με Αναπηρία, η μη εξυπηρέτηση για επιβίβαση στα οχήματα της Ο.ΣΥ., επειδή κάποιοι από εμάς έχουμε ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο και όχι απλού τύπου, τότε θα μένουμε στον δρόμο ή θα κλεινόμαστε στα σπίτια μας και θα βγαίνουμε μόνο μία φορά την εβδομάδα με τα βανάκια του ΟΑΣΑ και αυτό, μόνον εάν σου εξασφαλίσουν και επιστροφή προς το σπίτι σου; (Και εάν θα είναι κάθε εβδομάδα γιατί και αυτά παθαίνουν βλάβες).

Πάντως διάβασα ένα άρθρο στο ίντερνετ που λέει ότι στο παρελθόν μια επιβάτισσα με ένα μωρό σε καροτσάκι, ενώ ήταν κι άλλα δύο, σύνολο τρία στο λεωφορείο, ο οδηγός τους είπε ότι δεν εκτελεί το δρομολόγιο. Υπήρξε διάλογος με τον οδηγό και τελικά συνεχίστηκε το δρομολόγιο. Όταν η επιβάτισσα απευθύνθηκε στον ΟΑΣΑ και εξέφρασε τα παράπονά της η απάντηση του ΟΑΣΑ ότι είναι στην διακριτική ευχέρεια του οδηγού.

Εάν για όλους αυτούς τους λόγους που ανέφερα παραπάνω, οι οδηγοί δεν δέχονται και δεν εξυπηρετούν τα ΑμεΑ με αναπηρικό ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο στα οχήματα της Ο.ΣΥ., πού θα πρέπει να απευθυνόμαστε νομικά για το τί τελικά ισχύει;

Και εάν κάποιος δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει κάποια είδους μήνυση, εάν τύχουν τέτοιες ενέργειες, τότε πώς θα βρούμε το δίκιο μας έτσι ώστε και εμείς να είμαστε καλυμμένοι από τον νόμο;

Παρακαλώ για τις δικές σας ενέργειες.

Βαγγέλης Τσαγανός

ΙNFO:
Κυρία Γάλλου Ο.ΣΥ. 2104270737
Ο.ΣΥ. – ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Α.Ε 2104270796
ΟΑΣΑ – ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΑΜΕΑ 2108200887

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *