Γονείς παιδιών με Ειδικές Εκπαιδευτικές και Μαθησιακές ανάγκες, απέστειλαν επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας και τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής. Η επιστολή αφορά στα μόνιμα προβλήματα που προκύπτουν σχετικά με την απουσία ή την μη έγκαιρη και μερική παρουσία της παράλληλης στήριξης.
Αναλυτικά…
19/08/2021
ΠΡΟΣ:
1. κ.ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ (κ. Κεραμέως, κ. Μακρή)
2. Δ/νση Ειδικής Αγωγής Υπουργείου Παιδείας
ΥΠΟΨΗ: κ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ
Αξιότιμε Κύριε/ Κυρία,
Με αφορμή τις επικείμενες προσλήψεις αναπληρωτών παράλληλης στήριξης, εμείς οι γονείς παιδιών με εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες, αποφασίσαμε να ζητήσουμε τη στήριξη σας για ένα καίριο δικαίωμα των παιδιών μας, που καταπατάται συστηματικά.
Η συλλογική επιστολή μας αφορά σε παιδιά που δικαιούνται παράλληλη στήριξη πλήρους ωραρίου, εξαιτίας των εκπαιδευτικών και μαθησιακών τους αναγκών, τα οποία έμειναν χωρίς υποστήριξη ή με μερική υποστήριξη λιγότερων ωρών που έφτασε αργοπορημένα είτε στη μέση του διδακτικού έτους είτε καθόλου και αυτό συμβαίνει συστηματικά τα τελευταία χρόνια.
Τα συνηθέστερα προβλήματα αφορούν στην μη έγκαιρη προσέλευση της παράλληλης στην έναρξη της σχολικής χρονιάς με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να στερούνται την ίση συμμετοχή στην εκπαιδευτική και κοινωνική διαδικασία. Επιπλέον, πάρα πολλοί από εμάς βιώνουν τον συστηματικό διαμοιρασμό των παράλληλων στηρίξεων παρόλο που οι αποφάσεις των ΚΕΣΥ ορίζουν στήριξη πλήρους ωραρίου. Πολύ συχνά, συμβαίνει, ενώ παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν υπηρεσία, να δικαιούνται άδεια εγκυμοσύνης ή ασθενείας και έτσι ο μαθητής/ -τρια παραμένει χωρίς υποστήριξη μέχρι την επόμενη φάση προσλήψεων, συνήθως ένα μήνα μετά ή και αργότερα καθώς “οι πιστώσεις του υπουργείου δεν αρκούν”…
Ένα άλλο πρόβλημα με το οποίο ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι είναι ότι πολλά παιδιά βιώνουν διάκριση, καθώς κατατάσσονται στις «ελαφριές περιπτώσεις»- πράγμα που δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Αυτά τα παιδιά μένουν συνήθως στο τέλος της λίστας και συνήθως μένουν χωρίς παράλληλη στήριξη. Τέλος, αναπάντητο μένει και το ερώτημα, γιατί ενώ τα παιδιά φοιτούν 30ωρες εβδομαδιαίως η παράλληλη στήριξη καλύπτει μόνο τις 24 ώρες, ακόμη και όταν παρουσιάζεται λοιπόν, τα παιδιά εξακολουθούν να μένουν ακάλυπτα 6 διδακτικές ώρες.
Πολλοί γονείς, αναγκάζονται να αναλάβουν μόνοι τους την οικονομική επιβάρυνση, για να προσλάβουν ιδιωτική παράλληλη στήριξη. Το ποσό που καλούνται να πληρώσουν δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο. Και ακόμα περισσότεροι γονείς (άνεργοι κυρίως) δεν είναι καν σε θέση να το διαθέσουν.
Επομένως, ζητάμε από εσάς να πάρετε θέση, καθώς μια μεγάλη μερίδα παιδιών αντιμετωπίζεται χωρίς ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Η ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παιδιού. Πώς, λοιπόν, το 2021 θα πρέπει να διεκδικούμε ακόμη τα αυτονόητα;
Αυτή η κατάσταση έχει κλονίσει πολλές οικογένειες και ψυχικά και οικονομικά.
Επομένως, είναι πολύ σημαντικό για όλους μας να δούμε πλέον να υλοποιείται η συμπεριληπτική εκπαίδευση και να κατοχυρώνεται το ίσο δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση, έγκαιρα και έγκυρα. Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, να μεριμνήσετε για τα εξής
- Άμεση κάλυψη με παράλληλη στήριξη για όσα παιδιά το δικαιούνται με πλήρη στήριξη για όλο το σχολικό ωράριο με έγκαιρες προσλήψεις την έναρξη της σχολικής χρονιάς
- Άμεση κάλυψη, όταν μια παράλληλη στήριξη βγαίνει σε άδεια
- Καμία διάκριση στις περιπτώσεις μαθητών-τριών – δεν υπάρχουν σοβαρές ή λιγότερο σοβαρές περιπτώσεις- όλα τα παιδιά εφόσον δικαιούνται παράλληλη στήριξη την χρειάζονται για να ανταποκριθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Δυνατότητα για σταθερό πρόσωπο παράλληλης στήριξης στις περιπτώσεις που το επιθυμούν η οικογένεια και ο/η εκπαιδευτικός.
- Μέριμνα να συνεχιστεί απρόσκοπτα ο θεσμός της παράλληλης στήριξης και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- Ταυτόχρονη υλοποίηση αιτήματος της παράλληλης στήριξης και του σχολικού νοσηλευτή σε περιπτώσεις που χρειάζεται
- Διευθέτηση του θέματος της παράλληλης στήριξης του παιδιού, όταν αλλάζει τόπο κατοικίας
- Διορισμοί εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στελεχώστε τα σχολεία με το κατάλληλο, ενημερωμένο και καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Ελπίζουμε πως ήρθε η ώρα να μεριμνήσετε, για ένα τόσο καίριο ζήτημα που ταλανίζει χιλιάδες οικογένειες, επί σειρά ετών.
Με εκτίμηση
Ομάδα Γονέων με παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές και Μαθησιακές ανάγκες
Παραθέτουμε άρθρα και παραγράφους της πολιτείας που καταδεικνύουν την αναγκαιότητα αυτής της εκπαιδευτικής παρέμβασης που η ίδια η υπηρεσία σας προτείνει:
ΣΥΝΤΑΓΜΑ – ‘Αρθρο 21: (Προστασία οικογένειας, γάμου, μητρότητας και παιδικής ηλικίας, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες)
2. Πολύτεκνες οικογένειες, ανάπηροι πολέμου και ειρηνικής περιόδου, θύματα πολέμου, χήρες και ορφανά εκείνων που έπεσαν στον πόλεμο, καθώς και όσοι πάσχουν από ανίατη σωματική ή πνευματική νόσο έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το Kράτος.
ΕΠΙΣΗΣ: Σύμφωνα με το ΝΟΜΟ 3699 ΦΕΚ Α 199/2.10.2008 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α`
Άρθρο 1.1
Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη.
Η πολιτεία αλλά και όλες οι υπηρεσίες και οι λειτουργοί του Κράτους οφείλουν να αναγνωρίζουν την αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και ως ένα σύνθετο κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο και σε κάθε περίπτωση να αποτρέπουν τον υποβιβασμό των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στη συμμετοχή ή στη συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή.
Άρθρο 2.4
Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρέχεται ΕΑΕ, η οποία -στο πλαίσιο των σκοπών της προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας, μη τυπικής, άτυπης και δια βίου εκπαίδευσης- επιδιώκει να αναπτύξει την προσωπικότητα τους και να τους καταστήσει κατά το δυνατόν ικανούς για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, επαγγελματική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή.
Άρθρο 2.5 δ
Η ΕΑΕ επιδιώκει ιδίως
α) την ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
β) τη βελτίωση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων και δεξιοτήτων τους, ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη ή η επανένταξη τους στο γενικό σχολείο, όπου και όταν αυτό είναι δυνατόν,
γ) την αντίστοιχη προς τις δυνατότητες τους ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα, στην κοινωνική ζωή και στην επαγγελματική δραστηριότητα και
δ)την αλληλοαποδοχή, την αρμονική συμβίωση τους με το κοινωνικό σύνολο και την ισότιμη κοινωνική τους εξέλιξη, με στόχο τη διασφάλιση της πλήρους προσβασιμότητας των μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και των εκπαιδευτικών ή/και γονέων και κηδεμόνων με αναπηρία, σε όλες τις υποδομές (κτιριακές, υλικοτεχνικές συμπεριλαμβανομένων των
ηλεκτρονικών), τις υπηρεσίες και τα αγαθά που αυτά διαθέτουν. Η εφαρμογή των αρχών του “Σχεδιασμού για Όλους (Design for All)” για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία είναι υποχρεωτική τόσο κατά το σχεδιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού υλικού όσο και κατά την επιλογή του πάσης φύσεως εξοπλισμού (συμβατικού και ηλεκτρονικού), των κτιριακών υποδομών αλλά και κατά την ανάπτυξη όλων των πολιτικών και διαδικασιών των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ.
Στο Άρθρο 21, παρ. 1, του Χάρτη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, της Ε.Ε., απαγορεύεται κάθε δυσμενής διάκριση εις βάρος των παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές ή μαθησιακές δυσκολίες, σε σχέση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης.
Βάσει του Άρθρου 16, παρ. 4, του Συντάγματος “To Kράτoς ενισχύει τoυς σπoυδαστές πoυ έχoυν ανάγκη από βoήθεια ή ειδική πρoστασία, ανάλoγα με τις ικανότητές τoυς”, με τη μεγαλύτερη ενίσχυση στην περίπτωση των παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές ή λοιπές αναπηρίες να είναι, αναμφίβολα, η “παράλληλη στήριξη” στην Α’βάθμια & Β’βάθμια εκπαίδευση,
Τέλος, βάσει του Άρθρου 21, παρ. 6, του Συντάγματος … “Τα άτομα με αναπηρίες (εν προκειμένω, εκείνα τα παιδιά που όντας ΑμεΑ, μπορούν να φοιτήσουν σε σχολείο τυπικής ανάπτυξης, μέσω του θεσμού της παράλληλης στήριξης) έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική ζωή της Χώρας” (εκ των οποίων, το βέλτιστο μέτρο είναι η “παράλληλη στήριξη” στην Α’βάθμια & Β’βάθμια εκπαίδευση).
Περισσότερα νέα Συλλόγων – Φορέων – ΜΚΟ