Το 2ο Δημοτικό Σχολείο (Γαλήνης) Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης με 285 μαθητές και 14 διαγνώσεις για μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες λειτουργεί χωρίς Τμήμα Ένταξης εν έτει 2021! Έξαλλοι οι γονείς που βλέπουν να τελειώνει η εκπαιδευτική χρονιά δημιουργώντας τεράστια μαθησιακά κενά στα παιδιά τους.
Ρεπορτάζ του Νικόλα Τζαβάρα – Δημοσιογράφος
Γι’ ακόμη μια φορά γινόμαστε μάρτυρες ενός αυτονόητου… που στην χώρα μας φαντάζει απίθανο. Κι αφορά την εκπαίδευση παιδιών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.
Το Υπουργείο Παιδείας «κωφεύει», εδώ και χρόνια, κι οι μαθητές συνεχίζουν ν’ αντιμετωπίζουν τα εκπαιδευτικά τους εμπόδια, τα οποία σε καιρό πανδημίας και τηλεκπαίδευσης γίνονται ολοένα μεγαλύτερα. «Βουνό» καλούνται ν’ ανέβουν και οι γονείς των παιδιών οι οποίοι εκτός από τα ήδη αναφερόμενα, βρίσκονται και προ των κυβερνητικών βαυκαλισμών στο να πραγματοποιήσει το αίτημά τους.
Η επιστολή των γονέων κοινοποιήθηκε προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κεραμέως, την αρμόδια Υφυπουργό, κ. Μακρή, τη διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και την Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία ανέφερε μεταξύ άλλων: «Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι γονείς παιδιών που φοιτούν στο 2ο Δημοτικό σχολείο (Γαλήνης) Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης, ένα μεγάλο σχολείο με 285 μαθητές και 14 διαγνώσεις για μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Παρ’ όλ’ αυτά, το σχολείο τελεί χωρίς Τμήμα Ένταξης επειδή δεν κατάφερε ποτέ να ιδρύσει».
Ένα τμήμα ένταξης ακόμη και για έναν μαθητή που το χρειάζεται!
Οι γονείς προτείνουν να υπάρχει ένα τμήμα ένταξης, σε κάθε σχολική μονάδα, ακόμη κι αν το χρειάζεται έστω κι ένας μαθητής, κι όχι τρεις και πλέον όπως ορίζει –σήμερα- η νομοθεσία: «Αν και θα έπρεπε, κατά την γνώμη μας, να υπάρχει διαθέσιμο Τμήμα Ένταξης σε κάθε σχολείο, ακόμη και για έναν μαθητή που το χρειάζεται, η νομοθεσία θέτει το κριτήριο των τριών γνωματεύσεων, ανά σχολική μονάδα και, δυστυχώς, οι εισηγήσεις για άνοιγμα νέων Τμημάτων ένταξης ήταν σπάνιες (π.χ. όπως ενημερωθήκαμε, μια φορά το 2016 κι ακόμη μια το 2019)».
Παρόλες τις εισηγήσεις και τις οχλήσεις γονέων και διδασκόντων προς το αρμόδιο υπουργείο για άμεση ίδρυση τμήματος ένταξης στο 2ο Δημοτικό σχολείο Γαλήνης, αντ’ αυτού οι ιθύνοντες πραγματοποίησαν δεύτερα τμήματα ένταξης σε σχολεία που διέθεταν ήδη ένα. Δηλαδή, μέσα από νέες ρήτρες και περιορισμούς, η κυβέρνηση απέκλεισε όσα σχολεία δεν είχαν ως τότε ιδρύσει Τμήμα Ένταξης: «Τον Μάρτιο του 2019 με την πρόσκληση της διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με αρ. πρωτ. 36380/Δ3/07-03-2019 που επισυνάπτεται στο παρόν έγγραφο, το σχολείο μας πληρούσε τις προϋποθέσεις για ίδρυση Τμήματος Ένταξης και ο διευθυντής του σχολείου έκανε τις απαραίτητες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας τις θετικές εισηγήσεις όλων των εκπαιδευόμενων φορέων. Ωστόσο, το αίτημα αυτό δεν έχει απαντηθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Αντ’ αυτού, τον Νοέμβριο του 2019, το Υπουργείο προχώρησε σε ίδρυση επιπλέον τμημάτων ένταξης σε σχολείο που ήδη διέθετε ένα. Έτσι η διαδικασία που ξεκίνησε με πρόσκληση τον Μάρτιο του 2019 ανακόπηκε».
Πάνε 4 χρόνια κι ακόμη ίδρυση καμιά!
Κι η επιστολή τους συνεχίζει: «Ως γονείς με έννομο συμφέρον για την εκπαιδευτική πορεία αλλά και την ποιότητα της σχολικής ζωής των παιδιών μας, αναρωτιόμαστε και αγωνιούμε για το ξεπάγωμα της υπόθεσης αυτής εδώ και 2 χρόνια. Στη δική μας περίπτωση, όπου το σχολείο συγκέντρωσε τις απαραίτητες γνωματεύσεις το 2017, η αποκατάσταση των δικαιωμάτων των παιδιών μας για πρόσβαση στην ισότιμη εκπαίδευση εκκρεμεί για τουλάχιστον 4 χρόνια.
Το αποτέλεσμα είναι ότι οι μαθητές αυτοί, τα παιδιά μας, μεγαλώνουν κινδυνεύοντας να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο χωρίς να έχουν λάβει την ελάχιστη κρατική υποστήριξη, μέσα από ένα Τμήμα Ένταξης στο δημοτικό. Επιπλέον, τις ημέρες αυτές, αγωνίζονται να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες της τηλεκπαίδευσης (που τα δυσκολεύει ακόμη περισσότερο από τα άλλα παιδιά) και της πιεστικής κάλυψης της ύλης λόγω της πανδημίας, χωρίς τα απαραίτητα μέσα. Θεωρούμε ότι το κόστος σε χρόνο, κόπο και χρήματα των οικογενειών προκειμένου να τα βοηθήσουν είναι πολύ μεγάλο και ειδικά στις παρούσες συνθήκες, η οικονομική προτεραιότητα του Κράτους θα έπρεπε να είναι μαζί με την Υγεία και την Παιδεία».
«Μην αφήνετε άλλο ακάλυπτα τα παιδιά μας»
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι, δεδομένων των συνθηκών, να ολοκληρωθεί άλλη μία εκπαιδευτική χρονιά και τα παιδιά να μη «γευτούν» καθόλου την ειδική εκπαίδευση πάνω στις μαθησιακές τους δυσκολίες.
Έτσι κάνουν την αγωνιώδη έκκληση στο Υπουργείο Παιδείας, που δυστυχώς δεν έχει ως τώρα απαντηθεί με κάποιο ελπιδοφόρο μήνυμα: «Επειδή πιστεύουμε στην ιδιαίτερη ευαισθησία σας ως προς την κοινωνική προνοιακή διάσταση της εκπαίδευσης, ελπίζουμε ότι η ενταξιακή εκπαίδευση θα αποτελέσει προτεραιότητά σας και αιτούμαστε ως γονείς και ως πολίτες να μην αφήσετε κάποιους –και μάλιστα έναν τόσο μεγάλο αριθμό μαθητών- ακάλυπτους ως προς τις μαθησιακές και εκπαιδευτικές τους ανάγκες.
Επίσης, δεδομένου ότι τα ειδικά σχολεία παραμένουν ανοικτά εν μέσω πανδημίας, πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να λειτουργούν τμήματα ένταξης, σε κλειστά γενικά σχολεία.
Τέλος, ενόψει της αξιολόγησης των σχολείων, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να παρέχονται σε αυτά υποδομές και προνόμια με ισοτιμία και δικαιοσύνη. Εμείς και τα παιδιά μας περιμένουμε γι’ αυτήν πολύ καιρό.
Για τους παραπάνω λόγους, αναμένουμε την άμεση απάντησή σας και παρακαλούμε για τις αποφασιστικές σας ενέργειες για την οριστική λύση του προβλήματος».
Ρεπορτάζ: Νικόλας Τζαβάρας – Δημοσιογράφος