Εν όψη της 2ας Απριλίου ως Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό μια μητέρα και μια θεραπεύτρια έγραψαν τις σκέψεις τους για την Πρώιμη Παρέμβαση…
Ένιωθα ότι κάποιος έκλεψε το βλέµµα του παιδιού μου. Ότι δεν μπορούσα να μπω στην ψυχή του. Στην σκέψη του. Ήταν ένα ξένο παιδί που όλο το πλησίαζα και όλο μου ξέφευγε. Και τότε άρχισαν διάφοροι να μας βοµβαρδίζουν. Οι “Ειδικοί”!!! Που δεν σε λένε καν με το όνοµά σου. Είσαι η «μαμά». Καµιά φορά και με ύφος ακαταλαβίστικο για εµένα. Έρχονταν και στο σπίτι. Εικόνες παντού. Και εντολές, εντολές, εντολές. «Μην έχετε τόσα παιχνίδια παντού μέσα στο δωµάτιο. Ο μικρός αποπροσανατολίζεται», «Μην του μιλάτε ταυτόχρονα, μπερδεύεται», «δεν λέµε όχι, μην, δεν», «Να κάθεται πάντα στην ίδια θέση στο τραπέζι», «Να ακολουθείτε ρουτίνες», «Να τον κοιτάζετε στα μάτια. Να συνδέεστε μαζί του», «Να κατεβαίνετε στο ύψος του». Ορολογία πρωτόγνωρη για τους γονείς. Portage, pecs, teach.
Και όλα με πρόγραµµα. Πιεστικά. ∆ιαβολεµένα πιεστικά όλα αυτά.
Πώς θα τα έκανα όλα αυτά; ∆ύσκολο πράγµα να είσαι η μαµά ενός ιδιαίτερου παιδιού.
Ενός παιδιού που είναι μέσα στο αυγό του και δεν υπάρχει ούτε μια τόση μικρή ρωγµή να το τραβήξεις προς τα έξω.
Είπα να τους εµπιστευτώ όµως. ∆εν είχαµε άλλη επιλογή.
Όταν σε ρίχνουν μέσα στην θάλασσα δύο επιλογές έχεις. Ή να πνιγείς ή να αρχίσεις να κολυµπάς. Με πολλές αντιστάσεις οµολογουµένως στην αρχή. Και σιγά σιγά άρχισε δειλά δειλά να μας απλώνει το χέρι, να τον τραβήξουµε προς τα έξω. Ναι οι οδηγίες άρχισαν να έχουν αποτέλεσµα, να υπάρχει ανταπόκριση. Άλλοτε μεγαλύτερη, άλλοτε μικρότερη. Μια στα πάνω μας, μια στα κάτω μας. Ο δρόµος μακρύς αλλά νιώθω τόσο τυχερή που δεν χάσαµε πολύ χρόνο.
Πάντα χάνεις χρόνο αλλά τουλάχιστον ξεκινήσαµε έγκαιρα. Πάντα κάνεις λάθος επιλογές αλλά τουλάχιστον να κάνεις τις λιγότερες. Οσο νωρίτερα όµως ξεκινήσεις, τόσο πιο γρήγορα ξεκινάς την ουσιαστική ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ για να υπάρξει µια ΕΛΠΙ∆Α. Γιατί δεν είναι μόνο το παιδί που πρέπει να νοιαστείς. Είναι και ο εαυτός σου. Το Είναι σου. Το άλλο σου παιδί. Ο σύντροφός σου. Και όλοι μαζί ως μια οµάδα που εκπαιδευόµαστε για να προχωρήσουµε μαζί.
Γιατί ο αυτισµός δεν έχει ουσιαστική θεραπεία. Είναι μια διαρκής εκπαίδευση και παρέµβαση.
(μαµά παιδιού με αυτισµό)
Η θεραπευτική παρέµβαση σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές και άλλες μαθησιακές δυσκολίες, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην ειδική αγωγή, καθώς πλαισιώνει τις ανάγκες του παιδιού αλλά και ολόκληρης της οικογένειας.
Η θεραπευτική οµάδα, στηρίζει το παιδί, ώστε να αναπτύξει λόγο και επικοινωνία, να προάγει την αυτονοµία του, να στηρίξει την κοινωνικο συναισθηµατική του ανάπτυξη, να αντιµετωπίσει τα μαθησιακά του ελλείµµατα, να ενταχθεί στην κοινωνική οµάδα του σχολείου.
Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, η ελληνική θεραπευτική κοινότητα, σύµφωνα και με τα σύγχρονα διεθνή ερευνητικά δεδοµένα, είναι σε θέση να πραγµατοποιήσει έγκαιρη διάγνωση και να συστήσει την ένταξη ενός μικρού παιδιού (ακόµη και 1.5-2 ετών) σε πρώιµη παρέµβαση. Η επιλογή της ένταξης ενός παιδιού σε θεραπευτικό πλαίσιο, τόσο νωρίς, αξιοποιεί την πλαστικότητα του παιδικού εγκεφάλου, ώστε πολλές σηµαντικές δυσκολίες όπως αυτές παιδιών µε αυτισµό στον τοµέα της κοινωνικής επικοινωνίας, να παρουσιάζουν εξαιρετική βελτίωση. Πρακτικά αυτό σηµαίνει καλύτερη πρόγνωση για την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού, καλύτερη ένταξη στο σχολικό περιβάλλον, λιγότερα προβλήµατα συµπεριφοράς και σηµαντικά μεγαλύτερο βαθµό αυτονοµίας.
Σε κοινωνικό επίπεδο, η σύγχρονη ελληνική τάση στην ειδική αγωγή, έχει αναπτύξει ισχυρούς δεσµούς ανάµεσα στους θεραπευτές, τους γονείς, το σχολείο και την κοινότητα. Έχει αρχίσει να διαµορφώνεται μία ‘ασφαλής βάση’ πάνω στην οποία, η ποιότητα ζωής των παιδιών με ιδιαιτερότητες και των οικογενειών τους βελτιώνεται, καθώς η ενηµέρωση και η διαρκής συνεργασία όλων των εµπλεκόµενων φορέων, αποτελεί μέρος της παρέµβασης.
Μια φυσική συνέπεια αυτής της διαδικασίας είναι τα άτοµα με αυτισµό, μαθησιακές δυσκολίες και άλλες διαταραχές να είναι πιο ενεργοί πολίτες, περισσότερο αυτόνοµοι και καλύτερα ενταγµένοι σε μια κοινωνία που θα σέβεται την διαφορετικότητα.
(Ψυχολόγος ειδική στην συµβουλευτική γονέων με παιδιά με αυτισµό)
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙ∆ΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Οµάδα Γονέων με Παιδιά που χρήζουν
Ειδικής Αγωγής