ΑΡΘΡΑ

H ανάπτυξη του Παιχνιδιού σε παιδιά με Αυτισμό

Αξιοποιήστε στο έπακρο το παιχνίδι με το παιδί σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παιχνίδι για να δημιουργήσετε δεξιότητες σε άλλους τομείς.

 

της Εριφύλης Χατζησάββα – Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός, MSc

 

Για παράδειγμα, μπορείτε να εστιάσετε στην επιβράβευση ορισμένων δεξιοτήτων, όπως… η εναλλαγή σειράς, το παιχνίδι για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα ή η επιλογή μιας ποικιλίας παιχνιδιών για να παίξετε.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να αξιοποιήσετε στο έπακρο το παιχνίδι με αυτόν τον τρόπο.

Αυτές οι συμβουλές ισχύουν για το παιχνίδι με αντικείμενα, με άλλους και για παιχνίδι προσποίησης:

  • Μιλήστε για το τί συμβαίνει, ενώ το παιδί σας παίζει. Αν παίζετε ένα παιχνίδι προσποίησης… σαν πάρτι τσαγιού, χρησιμοποιήστε τα ονόματα αντικειμένων, όπως το φλιτζάνι, το κουτάλι και το πιάτο. Μπορείτε επίσης να ονομάσετε όσα κάνετε εσείς και το παιδί σας, όπως “βάλε τσάι” ή “τάισε τη κούκλα”.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να δημιουργήσει μεγαλύτερες προτάσεις. Εάν το παιδί σας μιλάει μόνο με μία λέξη, μπορείτε να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε δύο λέξεις. Εάν το παιδί σας χρησιμοποιεί προτάσεις τριών λέξεων, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τέσσερις λέξεις και ούτω καθεξής. Με αυτόν τον τρόπο δεν χρησιμοποιείτε γλώσσα που είναι πολύ δύσκολη για το παιδί σας, αλλά δημιουργείτε γλώσσα και νέο λεξιλόγιο.
  • Ενθαρρύνετε τις δεξιότητες παιχνιδιού σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Για παράδειγμα, εάν στο παιδί σας αρέσει να παίζει με Lego στο σπίτι, ενθαρρύνετε το παιδί σας να παίζει με Lego στο σπίτι ενός φίλου.
  • Επιβραβεύστε το παιδί σας για τη χρήση δεξιοτήτων παιχνιδιού σε διαφορετικά μέρη και με διαφορετικά άτομα.
  • Χρησιμοποιήστε τις καθημερινές δραστηριότητες ως ευκαιρίες για παιχνίδι. Κάθε φορά που μπορεί να υπάρξει κοινή δραστηριότητα μεταξύ του παιδιού σας και ενός άλλου ατόμου, είναι μια πιθανή ευκαιρία για παιχνίδι. Μπορείτε επίσης να ενσωματώσετε το χρόνο παιχνιδιού σε καθημερινές ρουτίνες, όπως η ώρα του μπάνιου.
  • Χρησιμοποιήστε το παιχνίδι για να βοηθήσετε το παιδί σας να ανταποκριθεί κατάλληλα σε δύσκολες κοινωνικές καταστάσεις, όπως κατανόηση του να μοιράζεται, η εναλλαγή και ο συμβιβασμός. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε ένα παιχνίδι ‘πάρτι τσαγιού’ για να βοηθήσετε το παιδί σας να καταλάβει ότι μοιράζεται φαγητό και παίρνει διαδοχικά να ρίξει τσάι με την κανάτα.
  • Χρησιμοποιήστε το παιχνίδι για να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει καθημερινές δεξιότητες. Για παράδειγμα, το ντύσιμο μιας κούκλας ή η αλλαγή, μέσα και έξω από τα φορέματα, μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να μάθει να ντύνεται.

Παρακολουθήστε το παιδί σας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και αναζητήστε τις στιγμές που δείχνει ενδιαφέρον για μια δραστηριότητα. Αυτές είναι οι ιδανικές στιγμές για να διδάξετε και να μάθετε.

 

Διαβάστε ακόμη…

Πόσο διαφορετικό είναι το παιχνίδι των αυτιστικών παιδιών;

 

 

Γράφει: η Εριφύλη Χατζησάββα – Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός, MSc

 

Βιβλιογραφία:
Besler, F., &Kurt, O. (2016). Effectiveness of video modeling provided by mothers in teaching play skills to children with autism. Education Sciences Theory and Practice, 16(1), 209-230. doi: 10.12738/estp.2016.1.0273.
Gunn, K.S., Trembath, D., &Hudry, K. (2014). An examination of interactions among children with autism and their typically developing peers. Developmental Neurorehabilitation, 17(5), 327-338. doi: 10.3109/17518423.2013.778348.
Jung, S., &Sainato, D.M. (2015). Teaching games to young children with autism spectrum disorder using special interests and video modelling. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 40(2), 198-212. doi: http://dx.doi.org/10.3109/13668250.2015.1027674.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *