ΑΡΘΡΑ

Αυτισμός και πολλή πολλή μουσική στη νέα ταινία του Netflix “I Used to Be Famous”

Πολλή μουσική, μια απλή ιστορία με συναίσθημα και χιούμορ και ένας αυτιστικός (και στη πραγματική ζωή) πρωταγωνιστής. Αυτά τα λίγα ήταν αρκετά, για να με κάνουν να περάσω ευχάριστα βλέποντας τη νέα ταινία του Netflix “I Used to Be Famous”.

 

του Βαγγέλη Καρατζά – Πατέρας παιδιού στο Φάσμα του Αυτισμού

 

Στην ταινία βλέπουμε τη φιλία μεταξύ του Βινς ενός πρώην μέλους boyband που προσπαθεί να βγει από την αφάνεια και του Στίβι ενός 18χρονου αυτιστικού ταλαντούχου ντράμερ.

Μουσική και διασημότητα…

Η ταινία ξεκινάει την ιστορία του Βινς στις αρχές του 2000 όταν ήταν ο frontman σε ένα πολύ επιτυχημένο boyband και ξαφνικά τον βλέπουμε 20 χρόνια αργότερα φτωχό και το χειρότερο για εκείνον ξεχασμένο από το κοινό. Στην εποχή των social media που όλοι προσπαθούν να γίνουν viral και διάσημοι, και κάποιοι το καταφέρνουν έστω για λίγο και για τελείως λάθος λόγους, είναι δύσκολο για τον Βινς να χωνέψει το γεγονός ότι ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται πια για τη μουσική του. Και όμως η μουσική είναι αυτή που θα φέρει στον δρόμο του τον Στίβι.

Η Μουσική ως θεραπεία…

Μπορεί ο τρόπος που προσεγγίζει η ταινία τα πράγματα να είναι λίγο κλισέ αλλά όντως η μουσική ενώνει τους ανθρώπους, άσχετα με το πόσο διαφορετικοί φαίνονται μεταξύ τους, και αυτό γίνεται ξεκάθαρα και στη σκηνή που για πρώτη φορά ο Βινς συναντιέται με την ομάδα μουσικοθεραπείας. Ένα γκρουπ που αποτελείται από νεύροδιαφορετικούς και τους γονείς τους και η μουσική λειτουργεί ως μέσο θεραπείας και επικοινωνίας. Έχοντας ζήσει πρόσφατα μία τέτοια εμπειρία, θεωρώ ότι ο Eddie Sternberg στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ανέδειξε την οικουμενικότητα της μουσικής που δεν κάνει διακρίσεις. Άλλωστε στα μέλη της ομάδας υπάρχουν άνθρωποι που είναι όντως αυτιστικοί, ένας εκ των οποίων είναι και και ο εξάδερφος του σκηνοθέτη ντράμερ και ιδρυτής ενός συγκροτήματος που ονομάζεται the Αutistix.

Ο Βινς…

Λίγο πριν τα 40, ο πρωταγωνιστής δυσκολεύεται να προχωρήσει και έχει κολλήσει στιλιστικά και πνευματικά στα χρόνια που μεσουρανούσε. Ο Ed Skrein που υποδύεται το Βινς (γνωστός ως ο «κακός» στο πρώτο Deadpool)  δημιουργεί ενα τρυφερά απλοϊκό πορτρέτο ενός άντρα που αργεί να ωριμάσει συναισθηματικά αφού παλεύει τόσο με τα τραύματα του παρελθόντος όσο και με το βάρος των επιλογών του. Είναι πάρα πολύ δύσκολο λίγο πριν λίγο μετά τα 40, που υποτίθεται ότι θα πρέπει να έχεις κατασταλάξει θα πρέπει να έχεις βάλει τη ζωή σου σε μία τάξη, να πρέπει να επανεφεύρεις τον εαυτό σου, να βρεις άλλα όνειρα και να τα κυνηγήσεις. Και όλα αυτά κουβαλώντας μια σιδερώστρα ως βάση για keyboards σε όλη τη ταινία…

Η επαφή του Βινς με το γκρουπ δρα θεραπευτικά για τον ίδιο και αυτό που θα παίξει καταλυτικό ρόλο είναι η φιλία του με τον Στίβι. Οποιοσδήποτε έχει στη ζωή του ένα αυτιστικό άνθρωπο θα σου πει πόσο αυτό αλλάζει τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα, εκτός αν είσαι ανόητος, αναίσθητος ή και τα δύο.

΄

Ο Στίβι…

Ο Στίβι είναι ένας νεαρός ενήλικας αυτιστικός που αγαπάει πολύ τη μουσική, μιλάει μόνο όταν έχει κάτι να πει και αντίθετα με τα στερεότυπα έχει χιούμορ, χρειάζεται ένα φίλο και νοιώθει την ανάγκη να κάνει καινούργια πράγματα. Ο Leo Long που υποδύεται τον Στίβι δεν είχε κάποια πρότερη υποκριτική εμπειρία είναι και ο ίδιος όμως αυτιστικός και  μουσικός με εντυπωσιακή πορεία μέχρι τώρα για το νεαρό της ηλικίας του.

Αυτό το ξέρατε; Ο Νικόλας είναι Αυτιστικός και πτυχιούχος κλασικών κρουστών Συμφωνικής Ορχήστρας! (Βίντεο)

Αυτό το ξέρατε; Ο Νικόλας είναι Αυτιστικός και πτυχιούχος κλασικών κρουστών Συμφωνικής Ορχήστρας! (Βίντεο)

Στην ταινία ο Long είχε την υποστήριξη ενός Βρεταννικού φορέα για τον αυτισμό, που έδωσε και κατευθυντήριες γραμμές στο σενάριο καθώς και τη καθοδήγηση coach υποκριτικής από μία συμπεριληπτική θεατρική ομάδα.
Χωρίς υποκριτικές εξάρσεις δίνει μία αντιπροσωπευτική εικόνα για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα αυτιστικό άτομο, είτε είναι αισθητηριακά ερεθίσματα που στους υπόλοιπους περνούν απαρατήρητα ή πιο καθημερινά πράγματα όπως ένας καβγάς ή  δυστυχώς ο χλευασμός που εισπράττει για την διαφορετικότητά του (στη σκηνή της παμπ).

Ενηλικίωση από τρεις σκοπιές…

Ο Στίβι διεκδικεί αυτό που θέλει κάθε νέος άνθρωπος. Το δικαίωμά του στην ενηλικίωση, να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να κάνει αυτό που ονειρεύεται. Η ανάγκη αυτή του Στίβι και η παράξενη σχέση του με τον Βινς, κάνουν τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα για την Amber, την μητέρα του, που υποδύεται η γνωστή μας από το αγαπημένο μου The Walking Dead, Eleanor Matsuura.
Πρέπει να του δώσει το περιθώριο να ρισκάρει, να δοκιμάσει καινούργια πράγματα να αφεθεί από τον έλεγχο της. Όπως πολλοί  γονείς αυτιστικών παιδιών, έτσι και η Amber για να μπορεί να βοηθήσει το Στίβι, άφησε πίσω της τα δικά της θέλω, για να τον στηρίξει και να φτάσει στο σημείο, που να θέλει και να μπορεί να είναι αυτόνομος. Κάτι που για αρκετούς αυτιστικούς δεν είναι πάντα εφικτό.
Είναι πολύ δύσκολο μεγαλώνοντας έναν αυτιστικό άνθρωπο, όπου κάθε αλλαγή είναι πρόκληση και ο έλεγχος και ο προγραμματισμός είναι εργαλεία επιβίωσης, να αποδεχθείς ότι το νέο και το έξω από την ρουτίνα είναι απαραίτητο για την αυτονόμηση  του παιδιού σου. Η Amber προσπαθεί στην ταινία να διαχειριστεί αυτή την ανάγκη του γιου της.

 

Ο τρίτος που πρέπει να βιώσει έστω και λίγο αργά τη διαδικασία της ενηλικίωσης είναι ο Βινς.  Η διαχείριση του πένθους, να ανακαλύπτεις νέες πτυχές σου και η δύναμή του να είσαι ειλικρινής και συνεπής απέναντι στον εαυτό σου και στους άλλους, είναι τρία στάδια της ενηλικίωσης, που όλοι πρέπει να περάσουμε όσο επίπονα και αν είναι

Αυτή η διαδικασία είναι και το πιο συναισθηματικό κομμάτι της ταινίας όπως οι σκηνές με τις παλιές βιντεοκασέτες και τα flashback που έχει ο Βινς για τον αδελφό του.

«Εύπεπτο» αλλά με ουσία…

Οξύμωρο αλλά έτσι είναι. Το φιλμ έχει ωραίες ερμηνείες, σεναριακές ευκολίες που λειτουργούν όμως θετικά και μία απλή πλοκή που σε αφήνει με καλή διάθεση και αυτό είναι κάτι που κάπου κάπου το χρειαζόμαστε. Το soundtrack είναι απρόσμενα και ευχάριστα ανομοιογενές και η μουσική που παίζουν ο Βινς με τον Στίβι είναι κάτι σαν synthpop που δεν ακούγεται και πάρα πολύ στην Ελλάδα.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αυξάνονται όλο και περισσότερο οι παραγωγές στο εξωτερικό όπου ο αυτισμός παρουσιάζεται ρεαλιστικά (όσο είναι εφικτό στις άπειρες παραλλαγές του) με τη συμμετοχή όμως των ίδιων των αυτιστικών!
Δείτε το trailer και λεπτομέρειες εδώ…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *