Τα 4 Οφέλη της Κολύμβησης στον Εγκέφαλο

professional swimmer2
                                                          Image Credit: nevronas.gr


Η Βελτίωση της ροής του αίματος συμβάλλει στην Ενίσχυση των Γνωστικών Λειτουργιών και στην Ανακούφιση των Συμπτωμάτων Κατάθλιψης.

Τα σωματικά οφέλη της κολύμβησης είναι εμφανή σε αθλητές, ειδικά σε αυτούς που κάνουν πρωταθλητισμό. Οι ενδυναμωμένοι μύες, η μυική δύναμη, το καλλίγραμμο και αγαλματένιο σώμα συνιστούν το "σώμα του αθλητή".  Ωστόσο, υπάρχει ένα επιπλέον χαρακτηριστικό των κολυμβητών το οποίο δεν είναι ορατό σε εμάς. Αυτό είναι η βελτιωμένη λειτουργία του εγκεφάλου.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η αερόβια γυμναστική ωφελεί όχι μόνο την καρδιά αλλά και τον εγκέφαλο. Συμβάλλει στην βελτίωση της λειτουργίας του εγκεφάλου καθώς επίσης και στην αποκατάσταση φθαρμένων εγκεφαλικών κυττάρων. Ορισμένες μορφές αερόβιας γυμναστικής, όπως η κολύμβηση, μπορούν να παρέχουν επιπρόσθετα οφέλη στον εγκέφαλο σε μοριακό και συμπεριφορικό επίπεδο καθώς επιδρά στους νευροδιαβιβαστές που επηρεάζουν τη διάθεση και τις ορμόνες που μειώνουν το στρές.

 Αυτό το θέμα παρουσιάζει στο παρόν άρθρο, η  (Λιζέτ Μπορέλι) Lizette Borreli _ πτυχιούχος του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, με ειδικότητα στα μέσα ενημέρωσης _ συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και αρθρογράφος σε θέματα υγείας και αθλητισμού.
 

Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΡΟΗΣ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

Η ενίσχυση της ροής του αίματος μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη, τη διάθεση, την διαύγεια και τη συγκέντρωση. Το 2014 μια μελέτη έδειξε ότι αυξάνεται η ροή του αίματος στον εγκέφαλο καθώς εισέρχεται κανείς σε πισίνα μεγάλου βάθους. Οι συμμετέχοντες της έρευνας παρουσίασαν μεγαλύτερη εγκεφαλική ροή αίματος όταν εισήλθαν στην πισίνα, μέχρι το σημείο της καρδιάς, συγκριτικά με όταν βρίσκονταν στο έδαφος. Η ροή του αίματος στις μέσες εγκεφαλικές αρτηρίες αυξήθηκε κατά 14 τοις εκατό καθώς η ροή του αίματος στις οπίσθιες εγκεφαλικές αρτηρίες αυξήθηκε κατά 9 τοις εκατό.

Ο Μπόμπ Πρίτσαρντ (Bob Prichard), προπονητής στο Somax Performance Institute, οποίος έχει συνεργαστεί με κολυμβητές ολυμπιακών αγώνων που έχουν κατακτήσει 44 χρυσά μετάλλια και 11 παγκόσμια ρεκόρ, πιστεύει ότι "οποιαδήποτε επαναλαμβανόμενη κίνηση όπως το τρέξιμο, ακόμα και ο χορός, αυξάνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο."

Πιστεύει ότι μπορούμε να αποκομίσουμε τέτοια οφέλη ακόμα και όταν δεν εισερχόμαστε στο νερό μέχρι το σημείο της καρδιάς. "Δεν εξαρτάται από το επίπεδο του νερού καθώς οι κολυμβητές κολυμπάνε οριζοντίως, ανεξαρτήτως του βάθους του νερού", λέει στον ενημερωτικό ιστότοπο Medical Daily.
 

Η ΔΙΕΓΕΡΣΗ ΧΗΜΙΚΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ

Η κολύμβηση καθώς και άλλου τύπου άσκηση, απελευθερώνουν νευροτροφικούς παράγοντες στον εγκέφαλο και ενδορφίνες οι οποίες βοηθούν στην διαχείριση του στρές, του άγχους και της διάθεσης. Η σωματική άσκηση και η άθληση μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση από την υπερένταση ακόμα και στην εξάλειψη των συμπτωμάτων κατάθλιψης.

"Η κολύμβηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατάθλιψης για πολλούς λόγους, ένας εκ των οποίων είναι ότι βοηθάει στη παραγωγή χημικών ουσιών του εγκεφάλου, οι οποίοι ενισχύουν τη διάθεση και προάγουν τη θετική στάση ζωής στους ασθενείς", είπε ο δόκτορας Ντέιβιντ Κόπελ (Dr. David Coppel) στον ενημερωτικό ιστότοπο Medical Daily, ο οποίος είναι διευθυντής των Ερευνών και Υπηρεσιών Νευροφυσιολογίας (neuropsychological services and Research) του Προγράμματος Άθλησης Ατόμων με Διάσειση του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον (University of Washington Sports Concussion program).
 

woman swimming
                                              Image Credit: http://www.medicaldaily.com


Το 2007 μια μελέτη έδειξε ότι η εντατική κολύμβηση είχε αντικαταθλιπτική δράση σε ποντίκια που έπασχαν από κατάθλιψη. Τα τρωκτικά συμμετείχαν σε διαγωνισμό προκειμένου να εξακριβωθεί ο χρόνος που περνούσαν στάσιμοι στο νερό και ο χρόνος που περνούσαν δραστήριοι στο νερό, κολυμπώντας. Τα τεμπέλικα ποντίκια πέρασαν πολύ περισσότερο χρόνο κολυμπώντας συγκριτικά με τα μη δραστήρια ποντίκια με κατάθλιψη και ήταν λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν συμπτώματα κατάθλιψης μετά από 30 ημέρες.

Η κολύμβηση είναι αποτελεσματική στη μείωση του πανικού και των αισθημάτων της στεναχώριας, μέσω των τεχνικών που εφαρμόζονται, όπως για παράδειγμα οι απλωτές, οι αναπνοές και η επαναληψιμότητα των τεχνικών κολύμβησης οι οποίες "μπορούν να ανακουφίσουν από την υπερένταση" σύμφωνα με τον Κόπελ (Coppel).
 

ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΝΕΩΝ ΝΕΥΡΩΝΩΝ ΣΤΟΝ ΙΠΠΟΚΑΜΠΟ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΗ ΜΝΗΜΗ

  • Η εγκεφαλική βλάβη που έχει προκληθεί από το στρές είναι αναστρέψιμη με την κολύμβηση, μέσω της ιπποκαμπικής νευρογένεσης ή μέσω της αντικατάστασης χαμένων νευρώνων. Στη προηγούμενη μελέτη, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι νευρώνες στη περιοχή του ιππόκαμπου του εγκεφάλου, ο οποίος εμπλέκεται σε διαδικασίες μάθησης και μνήμης, αυξήθηκαν δραματικά στα ποντίκια με κατάθλιψη. Προηγούμενες μελέτες έδειξαν ότι ο ιππόκαμπος συρρικνώνεται σε άτομα με κατάθλιψη και το γεγονός αυτό θεωρείται υπεύθυνο για την πρόκληση προβλημάτων ψυχικής υγείας που σχετίζονται με τη κατάθλιψη.

Ο Πρίτσαρντ (Prichard) μας υπενθυμίζει ότι ο ιππόκαμπος θα μεγαλώσει με την άσκηση και κατά συνέπεια αυτό θα αυξήσει τη οξυγόνωση του εγκεφάλου. "Η οξυγόνωση του εγκεφάλου δεν είναι μόνο συνάρτηση της κολύμβησης, αλλά επίσης και της αύξησης του θώρακα" λέει ο Πρίτσαρντ (Prichard).
 

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΔΡΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΟΠΤΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Οι διασταυρούμενες κινήσεις και των δύο πλευρών του σώματος κατά τη κολύμβηση ενισχύουν την ανάπτυξη των νευρικών ινών στο μεσολόβιο το οποίο συνδέει το δεξί με το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου και ευνοεί την επικοινωνία μεταξύ των δύο ημισφαιρίων. Η κολύμβηση ενεργοποιεί και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου και ταυτόχρονα τους τέσσερις λοβούς του εγκεφάλου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στη αύξηση της νόησης και στη διευκόλυνση της μάθησης.

Το 2012 μια μελέτη έδειξε ότι παιδιά που έμαθαν να κολυμπάνε σε μικρή ηλικία κατάφεραν να κατακτήσουν περισσότερα αναπτυξιακά ορόσημα, νωρίτερα από αυτό που προβλέπεται για την ηλικία τους. Αυτά τα αναπτυξιακά ορόσημα περιλαμβάνουν τη βελτίωση αδρών κινητικών δεξιοτήτων όπως είναι ο συντονισμός των κινήσεων και δεξιοτήτων οπτικό-κινητικού συντονισμού, για παράδειγμα το κόψιμο του χαρτιού, η ζωγραφική και ο σχεδιασμός γραμμών και σχημάτων καθώς και πολλές ασκήσεις που σχετίζονται με τα μαθηματικά. 

Γενικότερα η άσκηση, όχι μόνο η κολύμβηση ωφελεί τον εγκέφαλο. Ωστόσο, ο Κόπελ (Coppel) προτείνει να επικεντρωθούμε στα οφέλη που έχει η άσκηση για τον εγκέφαλο.

"Η θετική στάση προς τον δραστήριο τρόπο ζωής ή την άσκηση, ενδεχομένως να σχετίζεται με τον εγκέφαλο. Εξαρτάται από τον τρόπο που σκεφτόμαστε και επεξεργαζόμαστε τις πράξεις/δραστηριότητες μας ή την άσκηση (π.χ. την πρόοδο)."
 

Πηγή: http://www.medicaldaily.com

Μετάφραση: Εμμανουέλα Σκαλίδη (καθ. Αγγλικής Γλώσσας, μέλος της ομάδας του nevronas.gr)

Eπιμέλεια: Πόπη Μάλεση (BA,MA in Psychology, μέλος της ομάδας του nevronas.gr)
 

Φορτώνει...

Σχόλια

Προσθήκη νέου σχολίου

14/12/2016